Превозвачите няма да имат допълнителни разходи за отчитане на изминатото разстояние по пътищата с тол. България е с най-ниските тарифи за движение по пътищата в Европа, а второкласната пътна мрежа в страната е безплатна за тежкотоварните превозни средства. Това съобщи проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, пред Нова телевизия.
Проф. Асенов подчерта, че в България са най-ниските тарифи за пътища в Европа и посочи, че от София до Бургас тол таксата за най-големия автобус за еднократно пътуване е 10 лв., а за камион по транзитния маршрут ГКПП „Калотина“ – ГКПП „Капитан Андреево“, сумата е 40 лв., при условие, че 23 лв. е дневната винетка, която в момента се плаща. Всеки може да сметне, че за това разстояние увеличението е два пъти, каза проф. Асенов.
Той съобщи още, че второкласните пътища са безплатни за превозните средства над 3,5 тона и като пример даде един от най-натоварените проходи – „Проходът на Републиката“, който е връзката между Северна и Южна България и е част от второкласния път II-55. Асенов допълни също че в Област Смолян няма нито един път с тол.
България е изградила най-модерната системата за пътно таксуване и е единствената в Европа, която предлага три алтернативни начина за плащане на такси – маршрутна карта, бордово устройство и GPS тракер, заяви членът на УС на АПИ. За сравнение той посочи тол системата в Унгария, която е стартирала таксуването на база изминато разстояние само с маршрутна карта, без възможност за таксуване с GPS тракер или използването на бордово устройство, и 6 месеца е работила само с маршрутни карти.
Всички разходи по организацията на декларирането на данни ще бъдат в рамките на процентите, които получават дружествата национални доставчици на услуги за тол такси посочени в общите условия. Всички разходи ще бъдат поети в рамките на тези 7% по цялостната организация на декларирането на данните, така че превозвачите да не носят тежест. Превозвачите няма да носят и тежестта на дългосрочните договори, каза проф. Асенов. На въпроса защо транзитният трафик не плаща повече, членът на Управителния съвет към АПИ, обясни, че според чл. 7, ал. 3 на европейската директива тол таксите не могат да бъдат дискриминационни спрямо държавата на произход на пътното превозно средство.