Въвеждането на тол системата за заплащане на преминаване по магистралите и първокласните пътища ще доведе до трансфер на товари към влаковете, коментира днес по БНТ министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Той уточни, че към момента не може да се каже в какъв обем ще е това преориентиране, но е логично да се случи.
"Сега толкова евтино се минава транзитно през България, че се отнема правото на железниците да возят стоки и товари". Според него с поскъпването на пътищата железницата ще е в пъти по-конкурентна за транзитно преминаване.
Министърът каза, че вече е направен анализ от какви нови вагони и влакове имат нужда железниците за пътнически преговори, като вече се изготвяла и спецификацията за търговете. Предварителни проучвания за нуждите на БДЖ били направени от три университета, като ще се купува подвижен състав за регионални, интерсити и крайградски превози.
Ивайло Московски повтори обещанието си от лятото на миналата година, до края на тази, проблемът с дълговете на БДЖ да бъде решен.
Коментирайки бъдещата модернизация на железопътната инфраструктура, той посочи, че готовите проекти са много повече от възможностите за финансиране по европрограмите. Затова щели да се търсят инвестиции от Световната банка и Китай. "С по-гъвкав подход, ще осигурим стабилни и устойчиво финансиране", убеден е Ивайло Московски.
Попитан за концесията на летище София министърът изрази надежда, че до месец ще е готов анализът, нужен за рестартиране на процедурата, който се подготвя от Световната банка и ЕБВР. "В Сърбия процедурата за летище Белград приключи. Там нетният ефект е 1.5 млрд. евро. Ако можем да постигнем това, не виждам защо да няма единство между партиите за концесията", каза Ивайло Московски в отговор на въпрос.