Фактът, че в момента пазарът на търговски обекти и офиси в България се определя от наемателите, би трябвало да се осъзнае от представителите на бизнеса, но особено важни за съживяването на инвестициите в този пазар са амбицията и желанието на българските бизнесмени да работят и да се развиват в условията на икономическа рецесия и въпреки мрачните прогнози, разпространявани от медиите.
Подобно на пазара на жилищни имоти в столицата, пазарът на търговски имоти също започва да се оживява в значителна степен; според нас обаче основната разлика се изразява в това, че състоянието на пазара на офиси и търговски обекти в голяма степен зависи от самосъзнанието и визията на хората в този бизнес, които трябва да взимат активно участие в стабилизирането му.
Бизнес център "Белисимо" на бул. "България" в столицата. Снимка: Myhome.bg
Разбира се, едни имоти ще се реализират много по-добре от други - да не забравяме, че наемателите имат последната дума, и така ще бъде още дълго време.
Офиси - Световната икономическа рецесия засегна пазара на офис помещения в столицата; на пръсти се броят фирмите, планиращи разширяване на площта си. Размерът на наемите намалява, а компаниите се консолидират, за да увеличат ефективността си и да ограничат разходите си. Има пренасищане на пазара с новопостроени офис сгради, както в централните части, така и в предградията на София, а очакванията са предлагането да се увеличи още повече през следващата година, като значителен пазарен дял се заема от сгради клас А.
Райони с пренасищане от нови офис сгради са бул. "България", "Младост 4", в това число Бизнес паркът, околовръстният път и бул. "Цариградско шосе", като последният все още си остава изключително привлекателен за инвестиране в офис сгради в столицата. Предстои завършването на няколко нови проекта: Център "Софийско летище" (Аерогара София), "Хермес парк" и "Мегапарк" (по бул. "Цариградско шосе").
Прогнозата за офис площите за 2009 г. е, че краткосрочните договори с по-гъвкави условия ще имат превес, а по-малките и по-евтините офиси в близост до удобен транспорт ще бъдат на първо място по търсене.
Търговски обекти - Въпреки че при моловете се забелязва спад в размера на наемите, те все още са печеливши. В София има три действащи мола: "София Мол" (на снимката вдясно; автор: Myhome.bg), "Сити Център София" и "Скай Сити Мол". Цените на наемите за първото полугодие на 2009 г. са средно 40 евро/кв. м. и варират между 15-65 евро/кв. м. при най-скъпите обекти в зависимост от марката и разположението на магазина. Това представлява 15% спад в размера на наемите в сравнение с второто полугодие на 2008 г., а договорите за отдаване под наем се сключват за период от минимум 3 години.
В процес на изграждане са още 4 търговски центъра в София: Център "Карфур" - бул. "Цариградско шосе", Център "Сердика" - бул. "Ситняково", Мол "България" - бул. "България" и "Европа парк" - на булевардите "Цар Борис III" и "Академик Гешов".
Главните улици в София също не са пощадени от кризата - празни магазини могат да се видят както на бул. "Витоша", така и на бул. "Ал.Стамболийски", бул. "Мария Луиза" (на снимката вляво; aвтор: Myhome.bg) и други централни търговски локации. Наемателите най-често са: магазини за облекло, обувки и модни аксесоари; ресторанти; заведения за бързо хранене; обекти за обществени услуги - като пътнически агенции, обменни бюра, козметични салони и др. Договорите се преразглеждат, наемателите настояват за сваляне на цените на наемите и за подобряване на състоянието на обектите. В сравнение с второто полугодие на 2008 г. наемите са паднали с 30%.
Второ полугодие на 2008 |
Първо полугодие на 2009 |
Бул. Витоша – 130 евро Ул. Раковски – 80 евро Ул. Граф Игнатиев – 110 евро Бул. Александър Стамболийски – 60 евро |
Бул. Витоша – 80-90 евро Ул. Раковски – 55 евро Ул. Граф Игнатиев – 70 евро Бул. Александър Стамболийски – 40 евро и надолу |
Според прогнозите на Myhome.bg може да се очаква намаляване на темповете на наемане/отдаване под наем на търговски площи; ще се сключват краткосрочни договори с по-гъвкави условия, а наемателите ще определят правилата поне до края на 2010 г. Разбира се, винаги трябва да сме предпазливи в очакванията си за бъдещето.
Неотдавна Питър Бишоп - заместник главен изпълнителен директор на Лондонската търговска камара - посочи в интервю по CNBC, че Камарата призовава представителите на бизнес средите да обменят идеите си за излизане от рецесията. Британските търговски фирми се насърчават да проучат чуждестранните пазари и да започнат да продават там стоките си.
Ние от Myhome.bg "Живейте в България" вярваме, че страната може да се пребори с икономическия застой именно по този начин. Предприемаческият дух е нещо, което представителите на средния и дребния бизнес в България със сигурност притежават, а чрез Интернет може да се достигне до нови чуждестранни пазари.
България е на последно място по общия брой на търговски обекти на територията си. Този добре известен факт е потенциален стимул както за бъдещото изграждане на подобен род инфраструктура, така и за подема на предприятията от малкия и средния бизнес.
Mall of Sofia. Снимка: Myhome.bg
Като специалисти по маркетинг, постоянно наблюдаващи пазара, не бива да пренебрегваме вероятността в бъдеще цените на наемите да се задържат ниски и поради увеличаването на общия обем на търговската собственост.
Според нас е изключително важно да се подкрепя и наблюдава процесът на разширяване на броя на предприятията от малкия и средния бизнес. Разрастването на тези видове бизнес определено ще има положителен ефект върху съживяването на пазара, а наблюдението на техния подем може да предложи реален "индикатор" за пазара на търговска собственост.
Ние твърдо подкрепяме бизнес начинания, които са новаторски и търсят излаз на чуждестранни пазари. Крайно време е търговците и предприемачите да пуснат в ход въображението си и творческата си инициатива, да не обръщат внимание на мрачните прогнози на медиите относно рецесията, и да се съсредоточат върху реалните възможности на своя бизнес. За да помогнете за съживяването на пазара, инвестирайте във вашия бизнес, работете в областта, която най-добре познавате, и се постарайте да подобрите качеството на продуктите, които произвеждате.
*Статия на партньор на Econ.bg