България има нужда от още индустриални зони и на юг, и на север, каза вицепремиерът Томислав Дончев на премиера Бойко Борисов днес, докато двамата пътуваха към зоната край Божурище. Според него трябват 4-5 нови зони на север и до 3 на юг. "Дали ще са държавни, общински, или частни, няма значение, има голям интерес", допълни Дончев.
Вицепремиерът отбеляза, че инвеститорите искат нещата да се случват бързо, а в индустриалните зони проектите стават за по-кратко време, защото предварително има изградена инфраструктура. Дончев посочи още, че голямата цел е процесът да стане по-бърз, като издаването на строителните книжа да не отнема година, година и половина.
"Целта ни е като има готова зона, всички разрешителни режими да се правят в аванс за цялата зона и книжата на инвеститорите да се издават веднага, защото някои бързат много. Съвременният бизнес е бърз и ние трябва да сме толкова бързи", обобщи вицепремиерът.
Освен Томислав Дончев в автомобила на премиера бяха още министърът на финансите Владислав Горанов и зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков. На път за инспекция на разширението на пътя за Калотина, те посетиха складовата база на датската мебелна компания "Юск" (Jysk), в която са инвестирани 107 млн. лева.
В нея се намира най-високият склад на Балканите (над 40 метра) и четвърти по големина в света. В него има 300 заети, а мебелите пристигат с камиони, натоварени в пристанищата в Солун и Бургас.
"Помня като бяха голите поляни тук. Като дете идвах от Банкя до тук да си играем", отбеляза Борисов, докато шофираше автомобила на НСО през индустриалната зона в Божурище. При разглеждането на складовата база той изрази разочарование, че нужните палета не се доставят от България, а от Гърция и Полша, но научи, че у нас няма кой да осигури нужните 60 хиляди бройки.
При разглеждането на новия завод на германската компания "Мултивак", също в Божурище, Борисов разбра, че фирмите имат нужда от персонал и транспорт до зоната. Той нареди на Томислав Дончев "да докара" в зоната министъра на образованието Красимир Вълчев.
Вицепремиерът отговори, че не е лесно да се подготвят търсените от бизнеса специалисти, защото университетите имат самостоятелно и никой не може да им нареди какво обучение да предлагат. "За инженер се учи трудно и децата не искат", обобщи Дончев.
За транспортния проблем Борисов посочи, че за момента метро до Божурище няма как да се докара, но пък скоро в близост ще има магистрала.