Туроператорите не дължат пари при отказ от пътуване без основание в COVID кризата

19.10.2020 | 11:35
по статията работи: econ.bg
Туроператорите и туристическите агенти не дължат пари при отказ за пътуване от страна на клиентите при липсата на обективно основание дори и в условията на COVID-19
Туроператорите не дължат пари при отказ от пътуване без основание в COVID кризата
Снимка: под лиценза на creative commons

Туроператорите и туристическите агенти не дължат пари при отказ за пътуване от страна на клиентите при липсата на обективно основание дори и в условията на COVID-19. Това заяви за TravelNews Павлина Русева, член на УС на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти “Обединение бъдеще за туризма” и собственик на “Сейф травел”.

Същото мнение изрази и Димитър Попов, председател на Асоациацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) и управител на “Пенгуин травел”. “Хората трябва да си четат условията в договорите, които подписват. Ако туристът е платил депозит или пълната сума за пътуване и дестинацията е отворена без никакви ограничения, и сам се откаже, защото го е страх заради пандемията, тогава туроператорът или агенцията не му дължат пари.

Трябва да има обективни обстоятелства за връщането на сумите”, коментира Павлина Русева. Димитър Попов допълни, че клиентът може да иска връщане на пари или издаването на ваучер ако държавата, за която ще се пътува, затвори границите си или вкара България в червената зона. Туристът трябва да изчака туроператора да анулира пътуването заради промени с разпространението на заразата. При обстоятелства без причина си важат общите условия по договорите между двете страни, обясни той.

Средства започват да се дължат или се издава ваучер за бъдещо ползване ако дестинацията затвори границите си преди пътуването. Същото важи и ако резервираният хотел не работи и се пренасочват туристите към друг обект. Тогава клиентът има право да приеме промяната или да я откаже с връщането на пари или издаването на ваучер, каза Павлина Русева. Според нея главният проблем на този етап остава въвеждането на PCR тест в последния момент от някоя страна точно преди екскурзията. Това е административна пречка и не е по вина нито на туроператора, нито на клиента, каза тя. Туристите обаче може да откажат пътуването, защото им се оскъпява пакетът. Например при четиричленно семейство трябва да се заплатят допълнително около 400 лв. за PCR тестове. Русева препоръчва на туроператорите и агентите да слагат в условията на договорите си клаузи при такава ситуация кой поема цената на тестовете.

За проблемите с PCR-те, от Сдружението на туроператорите и туристическите агенти “Обединение бъдеще за туризма” са изпратили писмо до министъра на здравеопазването проф. Костадин Ангелов. Те настояват за намаляване на цената на PCR тестовете и въвеждането на еднакви ставки във всички държавни болници и лаборатории. В момента стойностите варират от 100 до 140 лв. на тест. Павлина Русева обясни, че на летището в Истанбул цената на PCR теста е 56 лв., като резултатът излиза до 4 часа.

Проблемът с връщането и издаването на ваучери от туроператорите и агентите започна от месец март 2020 г., когато светът се затвори заради разпространението на COVID-19. “Още през април поискахме от Министерството на туризма и от тогавашния министър Николина Ангелкова да има единна политика и унифицирана схема за целия бранш по отношение на издаването на ваучери и връщането на пари. Нямаше никаква реакция от страна на държавата и всяка компания сама си прави споразуменията с клиентите и разписването на общи условия”, подчерта Русева.

В повечето общи условия на туроператорите пише, че резервацията се счита за валидна само след заплащане на депозит в размер на 30% за един турист за автобусни програми и 50% за един турист за самолетни програми. Потребителят внася депозита в момента на подписването на договора за организирано пътуване. Остатъкът от сумата се заплаща, съобразно условията на конкретната програма, но не по-късно от 31 дни преди датата на отпътуване. При записване за пътуване в „последния момент“, сумата се внася 100% при подписване на договора.

Туроператорът не носи отговорност в случай на анулация или прекъсване на пътуването по лични обстоятелства на потребителя или при отказ на компетентните органи да издадат виза или друг необходим документ на същия, необходим за осъществяване на пътуването. Потребителят има право да прекрати договора за туристически пакет по всяко време преди започването на изпълнението на туристическия пакет. В случай на отказ от пътуването и прекратяване на договора от страна на потребителя, един туроператор например удържа следните неустойки:

- Таксата прекратяване, съгласно изискванията на Закона за туризма, е обоснована, подходяща и се формира по следния начин: в нея се калкулират разходите, направени от организатора към дадения момент във връзка с туристически пакет, предмет на настоящия договор, които включват: настаняване, самолетен билет, транспорт, трансфери, изхранване, екскурзоводско обслужване, придружаване на туристите, пощенски разходи, административни, организационни и офисни разходи, разходи по комуникация с партньори, банкови разходи, съконтрагенти, други разходи, произтичащи от намаляване на броя на клиентите, участващи в поемането на общите разходи, включени в туристическия пакет.

- Такса прекратяване на договора не се дължи, при отказ от 3 дни след подписване на договора за пътуване, само при условие, че остават 68 дни до датата на пътуване. За всички останали случаи се удържа такса-прекратяване на договора в размер на 50,00 лв. за автобусни пътувания и 100,00 лв. за самолетни пътувания.

При организирани пътувания с автобус, ако потребителят се откаже в период по-малък от 65 дни от датата на отпътуване, дължи неустойка, както следва:

от 64 до 35 дни преди датата на отпътуване дължи неустойка в размер на 30 % от цената на човек;

от 34 до 15 дни преди датата на отпътуване дължи неустойка в размер на 50 % от цената на човек;

от 14 до 08 дни преди датата на отпътуване дължи неустойка в размер на 75%  от цената на човек;

от 07 дни преди датата на отпътуване дължи неустойка в размер на 100 % от цената на човек.

При организирани пътувания със самолет, ако потребителят се откаже в период по-малък от 65 дни от датата на отпътуване, дължи неустойка, както следва:

от 64 до 45 дни преди датата на отпътуване дължи неустойка в размер на 50 % от цената на човек;

от 45 до 31 дни преди датата на отпътуване дължи неустойка в размер на 75 % от цената на човек;

от 30 преди датата на отпътуване дължи неустойка в размер на 100 % от цената на човек.

При анулация на пътуването поради болест или други лични причини, свързани с потребителя, той губи платените на туроператора суми в съответствие със сроковете на анулация, респективно дължи заплащане на тези суми, в случай, че не ги е платил. Препоръчва се на всеки клиент сключването на застраховка „Отмяна на пътуване“. В случай, че потребителят прекрати своята почивка /екскурзия/ през времетраенето й по свое желание и причини, независещи от туроператора, всички допълнителни разходи, включително и транспортните са за негова сметка. В този случай не може да има претенции за връщане на част от стойността на заявените услуги.

Потребителят има право да прекрати договора за туристически пакет преди започването на изпълнението на туристическия пакет, без да заплаща никаква такса за прекратяване в случай на непреодолими и извънредни обстоятелства, настъпили или случващи се в мястото на дестинацията или в непосредствена близост до него, които засягат значително изпълнението на туристическия пакет или превоза на пътници до дестинацията. При прекратяване на договора за туристически пакет съгласно настоящата точка, потребителят има право на пълно възстановяване на всички направени плащания за туристическия пакет, но няма право на допълнително обезщетение. Това право потребителят може да реализира, ако официалния удостоверителен орган на съответната държава декларира със съответния официален документ наличието на непреодолимите и извънредни обстоятелства.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 05.11   1414 г. – Открит е Констанцки събор на Римокатолическата църква, който слага край на Папската схизма. 1605 г. – Осуетен е опит за атентат срещу Камарата на...