Уеб дизайн на туристически сайт - част 1

03.08.2009 | 15:41
по статията работи: Anton Doykov
Без диалог между дизайнера и клиента изграждането на удобен за посетителите сайт е невъзможно
Уеб дизайн на туристически сайт - част 1

Автор: Антон Дойков, office@creativepartners.org

В сферата на туризма най-сложни за изработка са сайтовете на големите туроператори, които изискват познаване на особеностите на туристическия бизнес, изграждане на сайта в зависимост от изискванията на клиента и повече технологично време за изработка.

Сайтовете на хотели от своя страна са сравнително по-опростени, но при тях се набляга предимно върху красивия дизайн и интерактивното представяне на сградата, стаите и допълнителните съоръжения.

От къде да започнем?

За дизайнера

Особено важна в случая е комуникацията дизайнер – клиент. Не че в други сфери това не е важен фактор за успеха на даден сайт, но в сферата на туризма има прекалено много специфични особености, които трябва да се вземат предвид и без този диалог изграждането на удобен за посетителите сайт е невъзможно. Освен това всяка агенция или туроператор има своите специфични нужди и изисквания, които произтичат от различните дейности, на които набляга. Тук под "специфични нужди" разбирайте – бланки за резервации, бланки за вкарване на различни по вид оферти, галерии със снимки, база данни с хотели и т.н. Накои агенции наблягат на пълненето на сайта с информация, други на красивия дизайн и лесния достъп. При хотелите особено важно е интерактивното представяне на информацията, което може да стане с флаш анимации, 360-градусови снимки, презентации и др.

За клиента

Клиентът трябва да предприеме 2 важни стъпки преди до направи своята поръчка:

  1. Избор на добра фирма за уеб дизайн
  2. Разглеждане на сайтовете на конкуренцията и набелязване на предварителни цели относно дизайн и функционалност

Първата стъпка е от жизненоважно значение, тъй като в България повечето фирми за уеб дизайн не са съсредоточени в определена сфера, а правят каквото им се поръча, без значение дали е в тяхната компетенция.

Втората стъпка ще спести на вас и на вашите дизайнери ценно време. Ако вече имате сайт, но искате да направите нов и по-модерен такъв, най добрата опция е редизайн на стария сайт – това ще ви спести средства и време, но не винаги е възможна опция, особено ако старият ви сайт е бил статичен. Все пак е хубаво да вземете добрите страни на стария сайт и да направите списък с нововъведенията, които искате да присъстват в новия – било то резервационна система, база данни с хотели, галерия със снимки, онлайн резервации и плащания, информация за дестинациите и т.н.

Следващата стъпка е дизайнът – тук клиентите винаги се изкушават да поискат и платят за нещо по-завъртяно, някой шарен флаш или подвижни менюта, а пък дизайнерите от своя страна охолно се съгласяват, защото това значи повече пари за тях. Но много рядко дизайнът е сполучлив – в крайна сметка имайте предвид, че колкото е по-опростен дизайнът толкова по-функционален е сайтът. В крайна сметка целта на вашия сайт е да ви носи продажби, а не да виси в Интернет като луксозна витрина, на която няма нищо.

Първата среща

Ето че стигаме до най-важната част от процеса на изграждане на сайт – първата среща дизайнер – клиент. Вероятно тя ще се проведе в офиса на клиента, където той ще изложи своите основни изисквания, на базата на които дизайнерът да изготви своето предложение и да даде цена. Оттук нататък в много случаи лошата практика е цялата останала информация да минава по телефон или имейл. Много дизайнери пренебрегват личните срещи - смятайки, че знаят какво иска клиентът, а и за да спестят време, се захващат директо с изработката на сайта. Клиентът от своя страна смята, че вече е предал цялата информация на дизайнерите и спокоен очаква да види идеалния за него сайт, голяма част от който обаче още стои в главата му като идеи, които той не е успял да представи. И естествено когато се представи първата версия се виждат и разминаванията – клиентът иска едно, дизайнерът е направил друго, клиентът иска промени, дизайнерът иска още пари и т.н. – не че и двамата не са прави, но всичко това е вследствие на липсата на комуникация.

Проблемът е, че много често самите програмисти/дизайнери нямат нужните качества, за да осъществят връзката с клиента. Нужно е не само клиентът да бъде предразположен, но и давайки му нови идеи и допълвайки неговите, да се развие един още по-добър сайт. Идва и един момент, в който дизайнерът трябва да препоръча на клиента да се откаже от някои допълнения, за да не се получи претрупване или тромава навигация – дори и това да носи по-малко пари на фирмата-изпълнител, в крайна сметка ще й донесе един доволен клиент повече.

Но да кажем, че вече всичко е добре обсъдено, сделката е сключена и фирмата изпълнител е започнала работа. Моето лично мнение е, че сайт, изработен за под 1 седмица, е претупан, не е съгласуван с клиента и няма уникален дизайн. Добрият уеб дизайн е много, много повече от това да вземеш едно и също меню за администриране, да ползваш един и същ шаблон за дизайн и тях да модифицираш (ама съвсем малко) според нуждите на клиента. Не, извинявайте, това даже не трябва да се нарича дизайн. Ще се изкуша да цитирам определението за дизайн от Уикипедия:

"Designing requires a designer to consider the aesthetic, functional, and many other aspects of an object or a process, which usually requires considerable research, thought, modeling, interactive adjustment, and re-design."

За съжаление това е честа практика и то в някои от големите фирми, което пък вреди на наистина добрите компании за уеб-дизайн. Според мен проблемът в повечето случаи се корени в липсата на информираност у клиента и липсата на информация по въпроса. Защото ако клиентът си направи труда да разгледа направените от избраната от него фирма сайтове, проучи дали другите клиенти са доволни, прочете някоя статия относно уеб дизайн, тогава лесно ще прецени дали да остави толкова важното за имиджа на фирмата интернет представяне в техните ръце.

Същото важи в голяма степен и относно други продукти на фирмите за уеб дизайн като SEO, SEM, имейл маркетинг, управление на сайтове и др.

Всички статистики сочат, че цената е пърият по сила фактор, който се разглежда от клиента при извършване на покупка. Тук обаче в ролята на клиенти се явяват мениджъри или заместник-мениджъри на туристически агенции, маркетинг ръководители и други високообразовани и ръководени от дългосрочни цели хора, които при равни други условия (т.е. ако не гонят бърза печалба, не са назначени с връзки и нямат роднина, който да работи във фирма за уеб дизайн), БИ ТРЯБВАЛО да направят правилния избор на фирма за уеб дизайн въз основа на щателно проучване и биха положили всички усилия, за да получат сайт който да е ефективен, информативен и атрактивен и най-важното – да повиши имиджа на компанията и да генерира продажби.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...