НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ИЗДАВАНЕ НА КОМПЛЕКСНИ РАЗРЕШИТЕЛНИ

..

Държавен вестник брой: 80

Година: 2009

Орган на издаване: ..

Дата на обнародване: 26.10.2009

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ


Чл. 1.
(1) С наредбата се регламентират условията и редът за издаване на комплексни разрешителни за изграждането и експлоатацията на нови и за експлоатацията на действащи инсталации и съоръжения, както и при съществената им промяна за категориите промишлени дейности по приложение № 4 към Закона за опазване на околната среда (ЗООС).
(2) С наредбата се определят и:
1. съдържанието и формата на заявленията за комплексни разрешителни;
2. редът и начинът за определяне на най-добрите налични техники;
3. редът и начинът за преразглеждане, изменение и актуализиране на издадени комплексни разрешителни;
4. редът и начинът на отчитане на емисиите на вредни вещества;
5. съдържанието на мониторинга по чл. 123, ал. 1, т. 3 ЗООС, включително към процедурите за мониторинг и задължението за предоставяне на съответната информация за органите, отговорни за налагане на съответствието по чл. 128 ЗООС.
(3) Наредбата се прилага и по отношение на инсталации и съоръжения извън обхвата на приложение № 4 към ЗООС в случай на постъпило писмено заявление за издаване на комплексно разрешително от съответния оператор.

Чл. 2.
(1) Комплексно разрешително се издава при спазване на следния ред:
1. подаване на заявление за издаване на комплексно разрешително;
2. разглеждане и проверка на постъпилото заявление, допълване на заявлението, при необходимост, и осигуряване достъп на заинтересуваните лица до заявлението, включително в държавите, засегнати от дейността на инсталациите в случай на трансграничен пренос;
3. издаване на комплексното разрешително и осигуряване достъп на заинтересуваните лица до разрешителното, включително в държавите, засегнати от дейността на инсталациите в случай на трансграничен пренос.
(2) При разглеждане на постъпилото заявление компетентният орган извършва проверка дали операторът е планирал/предприел необходимите мерки за предотвратяване и контрол на замърсяването съгласно изискванията на наредбата, като обръща внимание на следните критерии:
1. оценка на възможностите за намаляване потреблението на енергия, вода и суровини;
2. оценка на мерките за оптимизиране на производствения процес;
3. оценка на мерките за предотвратяване образуването на отпадъци, а където това е невъзможно - на потенциала за тяхното оползотворяване.
(3) Компетентният орган по чл. 120 ЗООС издава комплексното разрешително, след като с проверката по ал. 2 установи, че:
1. операторът е планирал/предприел необходимите мерки за предотвратяване и контрол на замърсяването чрез прилагане на най-добрите налични техники по смисъла на ЗООС;
2. експлоатацията на инсталациите и съоръженията няма да предизвика нарушаване на нормите за качество на околната среда.

Глава втора
ОПРЕДЕЛЯНЕ НА НАЙ-ДОБРИ НАЛИЧНИ ТЕХНИКИ


Чл. 3.
(1) Операторът на инсталация по приложение № 4 към ЗООС определя най-добрите налични техники (НДНТ).
(2) При определяне на НДНТ за категории промишлени дейности или конкретна дейност се вземат предвид:
1. използването на нискоотпадъчна технология;
2. използването на по-малко опасни вещества;
3. оползотворяването на генерираните и използваните в процеса вещества и на отпадъци, където това е възможно;
4. сравнимите процеси, съоръжения или методи на експлоатация, прилагани успешно в промишлен мащаб;
5. технологичният напредък и промените в научните познания и разбирания;
6. видът, количеството и въздействието на изпусканите емисии;
7. датата за пускане в експлоатация на нови или действащи инсталации;
8. периодът, необходим за внедряване на най-добрите налични техники;
9. видът и ефективното потребление на използваните в процесите суровини (включително водата) и енергия;
10. необходимостта от предотвратяване или намаляване до минимум на общото въздействие на емисиите върху околната среда;
11. необходимостта от предотвратяване на аварии и свеждане до минимум на последствията за околната среда.
(3) При определяне на НДНТ съобразно критериите по ал. 2 се вземат предвид и вероятните разходи и ползи от въвеждането на дадена мярка, както и спазването на принципите по чл. 3, т. 2 и 3 ЗООС.
(4) В случаите по чл. 118, ал. 2 ЗООС операторите/възложителите определят НДНТ при процедурите по чл. 99а ЗООС.

Глава трета
ПОДАВАНЕ НА ЗАЯВЛЕНИЕ ЗА ИЗДАВАНЕ НА КОМПЛЕКСНО РАЗРЕШИТЕЛНО

Чл. 4.
(1) Заявленията за издаване на комплексно разрешително на инсталации и съоръжения по приложение № 4 към ЗООС се подават в Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС). Изпълнителната агенция по околна среда предоставя един екземпляр от заявлението на хартиен носител в съответната община по местонахождението на инсталацията.
(2) За инсталациите и съоръженията по чл. 117, ал. 3 ЗООС заявлението за издаване на комплексно разрешително се подава в съответната регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ), на чиято територия се намира съответната инсталация или съоръжение. Регионалната инспекция по околната среда и водите предоставя един екземпляр от заявлението на хартиен носител в съответната община по местонахождението на инсталацията.
(3) Заявленията за издаване на комплексно разрешително се подават на електронен и на хартиен носител, като заявленията на хартиен носител са в 4 екземпляра със съдържанието и формата, определени в приложение № 1, заедно със съответните документи и декларация за достоверност на данните, изискуеми съгласно същото приложение. При различия в данните на хартиения и електронния носител се приемат данните на хартиения носител.
(4) Решенията по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) или за преценка за неизвършване на ОВОС се представят заедно със заявлението. Резултатите от извършената ОВОС се включват в него.
(5) Заявлението за издаване на комплексно разрешително задължително съдържа и проект на план за собствен мониторинг в съответствие с нормативната уредба по околна среда.
(6) Към заявлението се прилагат:
1. актуално разрешително за водовземане и/или договор с водоснабдително дружество;
2. документ за платена такса за издаване на комплексно разрешително;
3. когато оператор на действаща инсталация е задължен да изпълни влязла в сила нормативна уредба по околна среда, сроковете за чието изпълнение не са изтекли към датата на срока за издаване на разрешителното - програма за привеждане в съответствие за действащи инсталации със съдържанието и формата, определени в приложение № 2;
4. в случаите на действащи инсталации или части от тях по чл. 9а, ал. 2 от Закона за чистотата на атмосферния въздух - утвърден план за управление на разтворителите от предходната година и актуални протоколи от анализи на работна среда.
(7) В случаите по чл. 118, ал. 3 ЗООС към заявлението се прилагат и:
1. представената оценка по чл. 99а ЗООС;
2. решенията и разрешителните съгласно нормативната уредба по околна среда, които се издават преди или по време на изграждането на съоръженията/инсталациите на площадката.

Чл. 5.
(1) При наличие на държавна, служебна или друга защитена от закона тайна операторът я представя на компетентния орган при условията и по реда на Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ).
(2) Компетентният орган взема необходимите мерки за запазване на тайната.

Глава четвърта
РАЗГЛЕЖДАНЕ И ПРОВЕРКА НА ЗАЯВЛЕНИЕТО ЗА ИЗДАВАНЕ НА КОМПЛЕКСНО РАЗРЕШИТЕЛНО

 
Чл. 6.
(1) Действията на компетентния орган по чл. 122а ЗООС се извършват от ИАОС или от съответната РИОСВ.
(2) В случаите по чл. 117, ал. 1 и 2 ЗООС проверките за съдържание и форма на заявлението по чл. 122а, ал. 1 ЗООС се извършват от ИАОС. При проверките ИАОС изисква становища от съответната РИОСВ и басейнова дирекция.
(3) В случаите по чл. 117, ал. 3 ЗООС проверките за съдържание и форма на заявлението по чл. 122а, ал. 1 ЗООС се извършват от РИОСВ. При проверките РИОСВ изисква становище от съответната басейнова дирекция.
(4) Проверките на място по чл. 122а, ал. 1 ЗООС се извършват от упълномощени със заповед длъжностни лица от Министерството на околната среда и водите (МОСВ), ИАОС и/или съответната РИОСВ. След извършена проверка на място се съставя протокол, който се прилага към заявлението.
(5) При необходимост в проверките по ал. 4 вземат участие и упълномощени със заповед длъжностни лица от съответната басейнова дирекция.

Чл. 7.
(1) Операторът допълва заявлението, когато с проверките по чл. 6 са установени непълноти съгласно изискванията на чл. 4, ал. 3 за съдържание и форма и/или несъответствия съгласно протокола по чл. 6, ал. 4.
(2) Допълненото заявление по чл. 122а, ал. 3 ЗООС се подава до компетентния орган съгласно чл. 4, ал. 1, 2 и 3. Едновременно с подаването на допълнено заявление до компетентния орган операторът предоставя екземпляр (екземпляри) и на общината (общините) по местонахождението на инсталацията.
(3) Обявление за процедурата и условията за достъп по чл. 122а, ал. 5 ЗООС до заявлението се публикува в един национален ежедневник, в един местен вестник и на страницата на МОСВ в интернет.
(4) Обявлението по ал. 3 съдържа информация за:
1. обстоятелството, че решението е предмет на консултации с други държави членки, когато е приложимо;
2. оператора на инсталацията;
3. вида на възможното решение - за изграждане и/или експлоатация на инсталация, или за изменение на комплексно разрешително;
4. дейността, която се извършва/ще се извършва в инсталацията;
5. компетентния орган за вземането на решение;
6. органите, от които може да бъде получена информация, както и срока и мястото за получаването й;
7. органите, до които могат да се подават забележките, разясненията и възраженията на заинтересуваните лица, както и срока и мястото за подаването им;
8. посочване на времето и мястото или средствата, чрез които съответната информация ще се предостави.
(5) При подадено заявление за издаване на комплексно разрешително от оператор на инсталация или съоръжение в друга страна - членка на Европейския съюз, които могат да предизвикат трансграничен пренос на замърсяване на територията на Република България, министърът на околната среда и водите предоставя достъп на обществеността по местонахождение на очакваното замърсяване.
(6) В случаите по чл. 122а, ал. 4 ЗООС компетентният орган по чл. 120, ал. 1 ЗООС отказва издаването на комплексно разрешително въз основа на предложение от изпълнителния директор на ИАОС.
(7) При подадено заявление по чл. 117, ал. 3 ЗООС в случаите по чл. 122а, ал. 4 ЗООС компетентният орган по чл. 120, ал. 2 ЗООС отказва издаването на комплексно разрешително.

Глава пета
ИЗДАВАНЕ, ОТМЕНЯНЕ И ИЗМЕНЕНИЕ НА КОМПЛЕКСНО РАЗРЕШИТЕЛНО ПРИ ПРОМЯНА НА ОПЕРАТОРА

 
Чл. 8.
(1) Изпълнителната агенция по околна среда/регионалната инспекция по околната среда и водите изготвя техническа оценка, която обосновава приложимите условия в комплексното разрешително на дадена инсталация или съоръжение с посочване на съответните НДНТ. В случай на трансгранично въздействие техническата оценка се изпраща на засегнатата държава заедно с решението съгласно чл. 127, ал. 1 ЗООС.
(2) В техническата оценка се включва информация за приетите и неприетите забележки, разясняване и възражения на представители на обществеността в страната или извън нея в случаите на трансграничен пренос. Посочва се и кои от тях са послужили за определяне на условията, при които да се издаде комплексното разрешително.
 
Чл. 9.
(1) Комплексното разрешително по чл. 117 ЗООС се издава от органа по чл. 120 ЗООС със съдържанието и формата съгласно приложение № 3.
(2) Основните групи замърсяващи вещества, които трябва да се вземат предвид при определянето на норми за допустими емисионни стойности и/или индивидуални емисионни ограничения, се определят в списък-приложение № 4. За инсталации в т. 6 от приложение № 4 към ЗООС при определяне на норми за допустими емисионни стойности и/или индивидуални емисионни ограничения се отчитат практическите особености на тази категория инсталации.
(3) Комплексното разрешително отразява съответно резултатите от извършена ОВОС, в т.ч. заключенията от доклада за ОВОС, представената оценка по чл. 99а ЗООС и условията в решението по ОВОС.
(4) Проектът за комплексното разрешително по чл. 122а, ал. 6 ЗООС се изготвя от ИАОС в случаите по чл. 117, ал. 1 и 2 ЗООС и от РИОСВ - в случаите по чл. 117, ал. 3 ЗООС.

Чл. 10.
(1) Проектите на комплексни разрешителни по чл. 117, ал. 1 и 2 ЗООС се съгласуват от съответните РИОСВ и басейнова дирекция.
(2) Проектите на комплексни разрешителни по чл. 117, ал. 3 ЗООС се съгласуват от съответната басейнова дирекция.
(3) Компетентните дирекции на МОСВ при поискване от ИАОС изразяват становища по изготвения проект на комплексно разрешително по ал. 1.
(4) За действащи инсталации или за части от тях в срока по чл. 122а, ал. 6 ЗООС съответната РИОСВ изготвя становище относно наличието на площадката на необходимите технологични и пречиствателни съоръжения, както и на оборудването/точките и пунктовете за собствен мониторинг, с които се гарантира изпълнението на условията в проекта на разрешителното.
(5) В случаите по чл. 118, ал. 3 ЗООС в срока по чл. 122а, ал. 6 ЗООС съответната РИОСВ изготвя становище относно наличието на площадката на необходимите технологични и пречиствателни съоръжения, както и на оборудването/точките и пунктовете за собствен мониторинг, с които се гарантира изпълнението на условията в проекта на разрешителното.
(6) След съгласуване на проекта по чл. 122а, ал. 6 ЗООС изпълнителният директор на ИАОС/директорът на съответната РИОСВ в срок 7 дни писмено уведомява оператора за изготвения проект, като му изпраща екземпляр от него.
(7) В срок 10 дни от уведомяването по чл. 122а, ал. 6 ЗООС операторът има право да направи писмени бележки, разяснения и възражения по проекта на разрешително до компетентния орган.
(8) При изпратени в срока по ал. 7 писмени бележки, разяснения и възражения по проекта на разрешително от страна на оператора ИАОС/РИОСВ ги разглежда и насрочва среща за консултации с оператора. За протичането и резултатите от срещата представител на ИАОС/РИОСВ съставя протокол. Протоколът се прилага към техническата оценка по чл. 8, ал. 1.
(9) След изтичането на срока по ал. 7, ако не са представени бележки, разяснения и възражения или след срещата за консултации по ал. 8, при необходимост ИАОС, съответно РИОСВ, предлага на оператора да представи преди изтичането на срока по чл. 122а, ал. 7 ЗООС програма за привеждане в съответствие или актуализиране на вече представената програма, като писмено посочва мерките, които да бъдат включени в нея, и сроковете за тяхното изпълнение.
 
Чл. 11.
(1) В случай че са спазени изискванията на глава седма, раздел II от ЗООС и на наредбата:
1. органът по чл. 120, ал. 1 ЗООС издава комплексно разрешително по чл. 117, ал. 1 и 2 ЗООС по предложение на изпълнителния директор на ИАОС;
2. органът по чл. 120, ал. 2 ЗООС издава комплексно разрешително по чл. 117, ал. 3 ЗООС.
(2) В случай че операторът не може да осигури необходимите условия, които да гарантират съответствието на инсталацията с изискванията на закона, компетентният орган отказва с решение издаването на комплексно разрешително съгласно чл. 123, ал. 4 ЗООС. В случаите по чл. 118, ал. 1 ЗООС компетентният орган по чл. 120 ЗООС уведомява за това органа, компетентен по издаване на разрешение за строеж.
(3) Гарантиране на съответствието по ал. 2 за действащи инсталации и съоръжения се осъществява по и доказва чрез програмата за привеждане в съответствие във вида и формата съгласно приложение № 2 и чрез наличието на площадката на необходимите технологични и пречиствателни съоръжения, както и на оборудването/точките и пунктовете за собствен мониторинг, чрез които ще се изпълняват условията в разрешителното. Програмата съдържа дейности за изпълнение на условията и сроковете в комплексното разрешително.
(4) В случаите по чл. 118, ал. 3 ЗООС съответствието по ал. 2 се гарантира от наличието на площадката на необходимите технологични и пречиствателни съоръжения, както и на оборудването/точките и пунктовете за собствен мониторинг, чрез които ще се изпълняват условията в разрешителното.
(5) В случаите по ал. 2, когато несъответствието с изискванията по чл. 123, ал. 3 от ЗООС бъде отстранено, операторът има право да подаде до компетентния орган ново заявление за издаването на комплексно разрешително по чл. 117 ЗООС.

Чл. 12.
(1) В случаите по чл. 117, ал. 1 и 2 ЗООС, когато операторът прекрати дейност по приложение № 4 към ЗООС или част от нея, в резултат на което на площадката, за която е издадено комплексното разрешително, не са налични инсталации в обхвата на приложението, министърът на околната среда и водите отменя с решение решението за издаване на комплексно разрешително.
(2) Преди отмяната на комплексното разрешително операторът осъществява необходимите дейности в изпълнение на чл. 121, т. 7 от ЗООС, които са определени в условията на разрешителното за случаите на прекратяване на дейността или на част от нея. След приключване на дейностите операторът уведомява съответната РИОСВ.
(3) В срок един месец от уведомяването по ал. 2 РИОСВ потвърждава изпълнението на дейностите по прекратяване на дейността или на част от нея с констативен протокол, потвърждаващ, че на площадката не се извършва дейност в обхвата на приложение № 4 към ЗООС.
(4) Директорът на РИОСВ представя в МОСВ уведомлението по ал. 2 и констативния протокол по ал. 3.
(5) Решението за отмяна се издава от министъра на околната среда и водите в срок един месец от представянето в МОСВ на уведомлението и констативния протокол по ал. 4.

Чл. 13.
(1) В случаите по чл. 117, ал. 3 ЗООС за отмяна на комплексното разрешително операторът подава писмено заявление до съответната РИОСВ.
(2) В срок 20 дни от получаване на заявлението по ал. 1 РИОСВ дава писмени указания на оператора какви разрешения/разрешителни следва да му бъдат издадени съгласно нормативната уредба по околна среда, преди комплексното разрешително да бъде отменено.
(3) Директорът на РИОСВ отменя с решение решението за издаване на комплексно разрешително в срок един месец от:
1. представянето от оператора на всички разрешения/разрешителни в съответствие с указанията, дадени от РИОСВ;
2. подаването на писменото заявление по ал. 1, в случай че за дейностите не се изискват разрешения/разрешителни, съгласно нормативната уредба по околна среда.

Чл. 14.
(1) При промяна на оператора на всички инсталации по издадено комплексно разрешително новият оператор е длъжен в 14-дневен срок да уведоми МОСВ/РИОСВ, като представи доказателства за промяната.
(2) В случаите, когато компетентен орган е министърът на околната среда и водите, въз основа на доказателствата по ал. 1 МОСВ изисква с писмо изпълнителният директор на ИАОС в 14-дневен срок от получаването му да подготви и изпрати в МОСВ следните документи:
1. решение за изменение на комплексно разрешително в 3 екземпляра;
2. заглавна страница на комплексно разрешително в 3 екземпляра;
3. доклад от изпълнителния директор на ИАОС относно причините за изменение на комплексно разрешително.
(3) Решението за изменение на комплексното разрешително се издава в срок 20 дни от представянето на документите по ал. 2 в МОСВ/получаване на уведомлението по ал. 1 РИОСВ. Предаването на екземпляри от решението на оператора, ИАОС, РИОСВ и басейновата дирекция се извършва в съответствие с чл. 15, ал. 2 и 3.
(4) В случай че не се установи промяната по ал. 1, МОСВ/РИОСВ подготвя мотивиран отказ за промяна на оператора.
(5) При промяна на оператора на част от инсталация по издадено комплексно разрешително компетентният орган по чл. 120 ЗООС преразглежда и актуализира комплексното разрешително съгласно чл. 124, ал. 3, т. 2 и чл. 125, ал. 5 ЗООС.
(6) В случаите по ал. 5 компетентният орган издава решение за:
1. комплексно разрешително - на новия оператор за инсталацията, за която е установена промяна на оператора;
2. решение за актуализиране на комплексното разрешително на оператора, на когото е издадено разрешителното, като от обхвата му отпада инсталацията по т. 1, след влизане в сила на решението по т. 1.
 
Чл. 15.
(1) Министърът на околната среда и водите, съответно директорът на РИОСВ, издава комплексното разрешително по чл. 117 ЗООС в 3 екземпляра на хартиен носител и един екземпляр се записва на електронен носител.
(2) В срок 14 дни от издаването на комплексното разрешително на оператора се предава един оригинал на хартиен носител. От оригиналните екземпляри на комплексното разрешително могат да се издават преписи по съответния ред.
(3) В срока по ал. 2 екземпляр от комплексното разрешително на хартиен и електронен носител се предава в ИАОС, в съответната РИОСВ и в басейнова дирекция за контрол по изпълнението на условията и сроковете в издадените комплексни разрешителни.
(4) В случаите по чл. 11, ал. 1, т. 1 в срок 10 дни от издаването на решението ИАОС предоставя по електронна поща в МОСВ копие на техническата оценка по чл. 8, ал. 1 и на предложението на изпълнителния директор на ИАОС.

Глава шеста
ОЦЕНКА НА ПЛАНИРАНИ ПРОМЕНИ, ПРЕРАЗГЛЕЖДАНЕ, ИЗМЕНЕНИЕ И АКТУАЛИЗИРАНЕ НА КОМПЛЕКСНИ РАЗРЕШИТЕЛНИ

 
Чл. 16.
(1) Информация за планирана промяна по чл. 125, ал. 1, т. 1 ЗООС се подава в МОСВ/РИОСВ съгласно приложение № 5.
(2) При преценката по чл. 125, ал. 2 ЗООС се установява наличието на значително отрицателно въздействие върху здравето на хората или върху околната среда или на подадено писмено заявление от оператора съгласно чл. 117, ал. 3 ЗООС.
(3) Преразглеждане на комплексно разрешително се извършва:
1. в случаите по чл. 124, ал. 2 ЗООС - периодично, на всеки 8 години, въз основа на информация за операторите, чиито разрешителни следва да бъдат преразгледани през съответната година;
2. в случаите по чл. 124, ал. 3, т. 1 ЗООС - незабавно, след установяване на необходимост от промяна на поставените в разрешителното емисионни ограничения или включване в условията на разрешителното на нови емисионни ограничения;
3. в случаите по чл. 124, ал. 3, т. 2 ЗООС - след представяне на информацията по приложение № 6 и доказателства за прилагането на НДНТ;
4. в останалите случаи по чл. 124, ал. 3 ЗООС - при влезли в сила:
а) нови нормативни разпоредби по отношение на най-добрите налични техники в случаите по чл. 124, ал. 3, т. 3 ЗООС - след представяне от оператора на информацията по приложение № 6 и доказателства за прилагането на НДНТ;
б) нови нормативни разпоредби по отношение на изискванията за експлоатационна безопасност на инсталацията в случаите по чл. 124, ал. 3, т. 4 ЗООС - след представяне от оператора на информацията по приложение № 6 и на доказателства за прилагането на НДНТ;
в) нови нормативни разпоредби, различни от разпоредбите по букви "а" и "б" в случаите по чл. 124, ал. 3, т. 5 ЗООС - след представяне от оператора на информацията по приложение № 6 и на доказателства за прилагането на НДНТ.
(4) Координирането на дейностите по преразглеждане на комплексни разрешителни в случаите по чл. 117, ал. 1 ЗООС се извършва от изпълнителния директор на ИАОС.
(5) Информацията по ал. 3, т. 3 и 4 се представя от оператора:
1. в случаите по чл. 117, ал. 1 ЗООС в ИАОС - 4 екземпляра на хартиен носител и един екземпляр на електронен носител;
2. в случаите по чл. 117, ал. 3 ЗООС в съответните РИОСВ - два екземпляра на хартиен носител и един екземпляр на електронен носител.
(6) Наличието на съответствие на планирана промяна в работата на инсталация с нормативната уредба по околна среда, необходимостта от актуализиране или изменение на разрешителното и условията за това се съгласуват с компетентните дирекции на МОСВ и със съответните РИОСВ и басейнова дирекция.
(7) За съгласуването в случаите по ал. 5, т. 1 ИАОС изпраща по един екземпляр от представената информация, включително по електронна поща, на компетентните дирекции на МОСВ и на съответните РИОСВ и басейнова дирекция, като изисква писмени становища в срок 7 дни от датата на изпращането. За съгласуването в случаите по ал. 5, т. 2 РИОСВ изпраща един екземпляр от представената информация, включително по електронна поща, в съответната басейнова дирекция, като изисква писмено становище в срок 7 дни от датата на изпращането.
(8) Изпълнителната агенция по околна среда/регионалната инспекция по околната среда и водите обобщава получените становища и изготвя предложение за конкретни промени в комплексното разрешително. Предложението се изпраща по електронна поща на органите, представили становища, и на оператора, внесъл информацията по ал. 5.
(9) Предложението по ал. 8 се обсъжда на среща, организирана от ИАОС/РИОСВ. В срещата участват представители на органите, представили становища, и на оператора, представил информацията по ал. 5. За срещата представител на ИАОС/РИОСВ съставя протокол за взетите решения:
1. за необходимост от актуализиране на комплексното разрешително във връзка с чл. 124, ал. 2 и ал. 3, т. 2 - 5 ЗООС/изменение на комплексното разрешително във връзка с чл. 124, ал. 3, т. 1 ЗООС;
2. за конкретни промени, включително допълнения, в условията на комплексното разрешително.
(10) За участие в срещите по ал. 9 длъжностните лица от МОСВ, ИАОС и от съответните РИОСВ и басейнова дирекция се упълномощават със заповед.
(11) В случаите по чл. 117, ал. 1 ЗООС изпълнителният директор на ИАОС изготвя доклад до министъра на околната среда и водите за приключване на преразглеждането въз основа на взетите на срещата решения с предложение относно необходимостта от актуализиране/изменение на комплексното разрешително.
(12) При необходимост ИАОС/РИОСВ организира проверка на място на упълномощени със заповед длъжностни лица от МОСВ, ИАОС, от съответната РИОСВ и басейнова дирекция.
(13) Компетентният орган по чл. 120, ал. 1 ЗООС приключва преразглеждането въз основа на доклада по ал. 11, като уведомява писмено оператора за това.
(14) Компетентният орган по чл. 120, ал. 2 ЗООС приключва преразглеждането със заключение относно необходимостта от актуализиране/изменение на комплексното разрешително въз основа на протокола по ал. 9, като уведомява писмено оператора за това.
(15) Преразглеждането приключва в срок един месец от представянето на информацията по ал. 5.
(16) В случаите по чл. 124, ал. 3, т. 2 ЗООС, ако в резултат от промяната не се осигурява съответствие с нормативната уредба по околна среда, компетентният орган мотивирано отказва да актуализира комплексното разрешително.

Чл. 17.
(1) В срок 45 дни от уведомяването по чл. 16, ал. 13 или 14 ИАОС/РИОСВ изготвя проект на решение за изменение на комплексното разрешително.
(2) В срока по ал. 1 проектът се съгласува със съответните РИОСВ и/или басейнова дирекция.
(3) В срока по ал. 1 ИАОС/РИОСВ съвместно с общината по местонахождение на инсталацията осигуряват обществен достъп до проекта съгласно чл. 7, ал. 3 и 4 и чл. 122а, ал. 5 ЗООС.
(4) В срок 14 дни от приключване на обществения достъп изпълнителният директор на ИАОС предлага на органа по чл. 120, ал. 1 ЗООС да измени комплексното разрешително.
(5) В срок 20 дни от приключване на обществения достъп компетентният орган по чл. 120 ЗООС издава решение за изменение на комплексното разрешително.
(6) Министърът на околната среда и водите, съответно директорът на РИОСВ, издава решението за изменение в 3 екземпляра на хартиен носител и един екземпляр - на електронен носител.
(7) Предаването на решението за изменение на комплексно разрешително на оператора, ИАОС и на съответните РИОСВ и басейнова дирекция се извършва по реда на чл. 15, ал. 2 и 3.
(8) В срок 10 дни от издаването на решението за изменение ИАОС/РИОСВ изготвя и изпраща на лицата по ал. 7 обобщен вариант на комплексното разрешително, в който са записани окончателните текстове на променените условия, в резултат на всички извършени от издаването на разрешителното промени. Обобщеният вариант на комплексното разрешително започва със съответната си заглавна страница. Обобщеният вариант се изпраща по електронна поща.
(9) Променените условия в текста на обобщения вариант се отбелязват, като непосредствено след номера на конкретното условие в скоби се постави информация за решението, с което е променено.
(10) Всяко изменение на комплексно разрешително се отразява от ИАОС/РИОСВ в техническата оценка по чл. 8, ал. 1, като информацията се добавя в края на вече съществуващия документ. Информацията включва хода на протичане на преразглеждането и изменението на комплексното разрешително и мотивите за промяна на всяко условие. В техническата оценка се вписват всички нови условия и всички стари текстове на променените условия.

Чл. 18.
(1) В срок 20 дни от уведомяването по чл. 16, ал. 13 или 14 ИАОС/РИОСВ изготвя проект на решение за актуализиране на комплексното разрешително.
(2) При необходимост в срока по ал. 1 ИАОС/РИОСВ провежда консултации по проекта по ал. 1 с оператора на инсталацията.
(3) В срока по ал. 1 изпълнителният директор на ИАОС предлага на органа по чл. 120, ал. 1 ЗООС да актуализира комплексното разрешително.
(4) Компетентният орган по чл. 120 ЗООС актуализира комплексното разрешително в срока по чл. 125, ал. 5 ЗООС.
(5) Министърът на околната среда и водите, съответно директорът на РИОСВ, издава решение за актуализиране на комплексно разрешително в 3 екземпляра на хартиен носител и един екземпляр - на електронен носител.
(6) Предаването на решението за актуализиране на комплексно разрешително на оператора, ИАОС и на съответните РИОСВ и басейнова дирекция се извършва по реда на чл. 15, ал. 2 и 3.
(7) В срок 10 дни от издаването на решението за актуализиране ИАОС/РИОСВ изготвя и изпраща на лицата по ал. 6 обобщен вариант на комплексното разрешително, в който са записани окончателните текстове на променените условия, в резултат на всички извършени от издаването на разрешителното промени. Обобщеният вариант на комплексното разрешително започва със съответната си заглавна страница. Обобщеният вариант се изпраща по електронна поща.
(8) Променените условия в текста на обобщения вариант се отбелязват, като непосредствено след номера на конкретното условие в скоби се постави информация за решението, с което е променено.
(9) Всяко актуализиране на комплексно разрешително се отразява от ИАОС/РИОСВ в техническата оценка по чл. 8, ал. 1, като информацията се добавя в края на вече съществуващия документ. Информацията включва хода на протичане на преразглеждането и актуализирането на комплексното разрешително и мотивите за промяна на всяко условие. В техническата оценка се вписват всички нови условия и всички стари текстове на променените условия.

Глава седма
ПРИЛАГАНЕ И КОНТРОЛ НА КОМПЛЕКСНОТО РАЗРЕШИТЕЛНО


Чл. 19.
(1) Условията за извършване на мониторинг по чл. 123, ал. 1, т. 3 ЗООС, както и редът и начинът за отчитане на емисиите на вредни вещества се записват и в текста на комплексното разрешително.
(2) Редът и начинът за извършване на собствен мониторинг от оператора на инсталацията или съоръжението се определят в комплексното разрешително във връзка с условията, залегнали в него, като се посочват параметрите, подлежащи на контрол, местата, от които се вземат проби, честотата и методите на извършване на съответните измервания, както и изискванията за съхраняване на събраните данни.

Чл. 20. Операторът на инсталацията или съоръжението представя на РИОСВ и на басейновата дирекция, на чиято територия осъществява дейността си, годишния доклад по чл. 125, ал. 1, т. 5 ЗООС в срок 31 март на съответната година, следваща годината, за която се отнася докладът, на хартиен и електронен носител.

Чл. 21. Министърът на околната среда и водите утвърждава методика за реда и начина за контрол на комплексното разрешително. Методиката съдържа образец на годишен доклад по чл. 125, ал. 1, т. 5 ЗООС.

Глава осма
ПУБЛИЧНИ РЕГИСТРИ


Чл. 22.
(1) В публичния регистър по чл. 129 ЗООС се създават поименни партиди на задължените по наредбата оператори, като в тези партиди се съхранява информация за издаването, преразглеждането, актуализирането и изменението на комплексното разрешително.
(2) Достъпът за преглеждане на информацията, въведена в регистъра, се осигурява чрез страницата на МОСВ в интернет.
(3) Към регистъра се води списък на документите, свързани с издаването, преразглеждането, актуализирането и изменението на комплексните разрешителни, включително техническата оценка.
(4) Достъпът до наличните документи по ал. 3 е по реда на ЗООС.
(5) Решението, включително разрешителното, мотивите за решението, както и информацията за участието на обществеността във вземането на решение при получаването им от друга страна членка във връзка с възможно трансгранично замърсяване, се публикуват на страницата на МОСВ в интернет.

Чл. 23.
(1) Данни за създаването и поддържането на регистъра по чл. 130 ЗООС се събират от годишните доклади по чл. 125, ал. 1, т. 5 ЗООС.
(2) Районните инспекции по околната среда и водите изпращат ежегодно по електронен път в ИАОС екземплярите от годишните доклади по чл. 125, ал. 1, т. 5 ЗООС, изготвяни от операторите на инсталации.

Допълнителни разпоредби


§ 1. По смисъла на наредбата:
1. "Програма за привеждане в съответствие" е документ, съдържащ една или повече технически мерки за изпълнение на влязла в сила нормативна уредба по околна среда, сроковете за чието изпълнение не са изтекли към датата за издаване на разрешителното.
2. "Значително отрицателно въздействие върху здравето на хората или върху околната среда" е въздействие върху околната среда или човешкото здраве, при което е налице поне едно от изброените в т. II А.1, 2, 3 или 5 от приложение № 5 обстоятелства.

Заключителни разпоредби

§ 2. Наредбата се приема на основание чл. 119, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда.

§ 3. Министърът на околната среда и водите утвърждава методики за подпомагане на операторите на действащи и на нови инсталации и дава указания по прилагането на наредбата.

Приложение № 1
към чл. 4, ал. 3


Заявление за издаване на комплексно разрешително
(Образец)


I. Нетехническо резюме на заявление за издаване на комплексно разрешително.
A. Обща информация.
1. По заявлението.
2. По дейността, за която се подава заявление.
2.1.1. Наименование, адрес, телефон, факс, e-mail на собственика на дейността.
2.1.2. Адрес за кореспонденция.
2.1.3. Адрес на централното управление.
2.1.4. Регистрационен номер.
2.1.5. Наименование и адрес на собственика (собствениците) на поземления имот, върху който са изградени или ще се изградят инсталациите и съоръженията.
2.1.6. Наименование и адрес на собственика (собствениците) на сградите в поземления имот, в който се осъществява или ще се осъществява дейността.
2.1.7. Име на оператора.
2.2. Категория на промишлената дейност съгласно приложение № 4 към ЗООС.
2.3. Служители (капиталови разходи).
2.3.1. Брой на служителите, съществуващи съоръжения.
2.3.2. Общи капиталови разходи.
Б. Резюме и разрешителни.
1. Кратко описание на дейността, за която се подава заявление.
1.1. Кратко описание на дейността.
1.2. Посочва се броят на работните часове и дни в рамките на една седмица за дейността.
1.3. Планирана дата за начало на строителните работи.
1.4. Производствен капацитет и планиран обем на годишно производство.
1.5. Планирана дата на пускане в експлоатация.
1.6. Транспортиране на суровини, спомагателни материали, продукти и персонал от и до предприятието.
1.7. Обобщени схеми, представящи планираната употреба на суровини, спомагателни материали, вода и енергия.
1.8. Информация, описваща използването на НДНТ и/или планираните действия, за достигане нивото на НДНТ.
1.9. Основание за подаване на заявление за издаване на комплексно разрешително.
1.10. Справка за нормативните актове, инструкциите, изчислителните програми (за оценка на приноса към концентрациите в околната среда), които са използвани при попълване на заявлението.
2. Разрешителни.
2.1. Компетентен орган по издаване на виза (скица) за проектиране и за издаване на разрешение за строеж.
2.1.1. Наименование, адрес, телефон, факс и e-mail на компетентния орган по издаване на виза (скица) за проектиране, на чиято територия се извършва или ще се извършва дейността.
2.1.2. Виза (скица) за проектиране.
2.1.3. Скица на поземления имот (по картата на възстановената собственост или по одобрена кадастрална карта) или извадка от действащ подробен устройствен план.
2.2. Пречиствателна станция, в която ще се третират отпадъчните води от дейността - в случай че подателят на заявлението за издаване на комплексно разрешително предава отпадъчни води от работата на инсталациите за пречистване от друга фирма.
2.2.1. Наименование, адрес, факс, телефон, e-mail на дружеството, в чиято пречиствателна станция постъпват отпадъчните води.
2.2.2. Копие от схемата на канализацията с мястото/местата на включване на отпадъчните води към канализационната система на приемника им и копие от договора между подателя и съответната фирма.
2.3. Компетентен орган за речния басейн.
2.3.1. Наименование, адрес, телефон, факс, e-mail на басейновата дирекция.
2.3.2. Копие от разрешителното за заустване на отпадъчните води със схема на канализацията и мястото/местата на заустване.
2.3.3. Копие от разрешителното за водовземане.
2.4. Решение за утвърждаване на окончателна площадка.
3. Кратък преглед на основното замърсяване на околната среда по отношение на:
3.1. Въздух.
3.2. Отпадъци.
3.3. Отпадъчни води.
3.4. Шум.
3.5. Риск.
4. Становища на заинтересуваните юридически лица към датата на подаване на заявлението.
II. Информация от заявлението за издаване на комплексно разрешително, която ще се оценява от компетентния орган, издаващ разрешителното.
1. Местоположение на площадката, за която се подава заявление за издаване на комплексно разрешително.
1.1. Наименование, пълен адрес, телефон, факс.
1.2. Лице за контакти.
1.3. Длъжност на лицето за контакти.
1.4. Скица на поземления имот (площадката) с регистър на координатите на характерните гранични точки в утвърдената в страната координатна система.
1.5. Извадка от устройствена схема или общ устройствен план, а когато такива не са изработвани - от топографска карта, на която да се нанесат границите на поземления имот (площадката).
1.6. Местоположение на всички сгради и дейности на територията, показани на извадка от действащ подробен устройствен план (застроително решение или генерален план).
1.7. Информация за връзките на площадката с инфраструктурата на областта и/или общината.
1.8. Информация за вида и начина на ползване на съседните площи.
2. Система за управление по околната среда.
3. Използване на най-добри налични техники.
3.1. Най-добрите налични техники, които са послужили за консултиране и са използвани за оценка на процеса.
3.2. Сравнение между прилаганото производство със съответната НДНТ.
3.2.1. Заместване на опасните вещества.
3.2.2. Технологичен процес.
4. Използвани ресурси.
4.1. Вода.
4.2. Енергия.
4.3. Суровини, спомагателни материали и горива.
4.3.1. Списък на резервоарите за съхранение.
5. Емисии във въздуха.
5.1. Съоръжения за пречистване на отпадъчни газове.
5.2. Емисии на отпадъчни газове от точкови източници.
5.3. Неорганизирани емисии.
5.4. Емисии на интензивно миришещи вещества във въздуха.
5.5. Въздействие на емисиите на вредни вещества върху качеството на атмосферния въздух.
5.6. Контрол и измервания.
6. Емисии на вредни и опасни вещества във водите.
6.1. Производствени отпадъчни води.
6.1.1. Пречиствателни съоръжения за производствени отпадъчни води.
6.1.2. Емисии.
6.1.3. Въздействие върху качеството на приемащите водни обекти.
6.1.4. Контрол и измерване.
6.2. Охлаждаща вода.
6.2.1. Пречиствателни съоръжения за охлаждащи води (след използването им за охлаждане).
6.2.2. Емисии.
6.2.3. Въздействие върху качеството на приемащите водни обекти.
6.2.4. Контрол и измерване.
6.3. Битово-фекални отпадъчни води.
6.3.1. Пречиствателни съоръжения за битово-фекални отпадъчни води.
6.3.2. Емисии.
6.3.3. Въздействие върху качеството на приемащите водни обекти.
6.3.4. Контрол и измерване.
6.4. Дъждовни води.
6.4.1. Разделяне на потоците на дъждовните води.
6.4.2. Пречиствателни съоръжения за дъждовни води.
6.4.3. Емисии.
6.4.4. Въздействие върху качеството на приемащите водни обекти.
6.4.5. Контрол и измерване.
7. Дейности по управление на отпадъците.
7.1. Програма за управление на отпадъците.
7.2. Образуване на отпадъците.
7.3. Събиране и приемане на отпадъците.
7.4. Временно съхраняване на отпадъци.
7.5. Транспортиране на отпадъци.
7.6. Оползотворяване, преработване и рециклиране на отпадъците.
7.6.1. Инсталации, съоръжения и технологии.
7.7. Обезвреждане на отпадъците.
7.7.1. Инсталации, съоръжения и технологии.
7.8. Контрол и измерване.
7.9. Анализи.
7.10. Документиране и докладване на дейностите по управление на отпадъците.
8. Шум.
8.1. Шумоизолация или капсуловане на източниците на шум.
8.2. Емисии.
8.3. Контрол и измерване.
8.4. Докладване на нивата на шум.
9. Опазване на почвите и подземните води.
9.1. Опазване на подземните води.
9.1.1. Наличие на площадката на дейности и вещества, имащи отношение към изискванията за проучване, ползване и опазване на подземните води, в т.ч:
а) пряко и непряко отвеждане, инжектиране и реинжектиране в подземните води;
б) дейности, които могат да доведат до непряко отвеждане.
9.1.2. Характеристика на подземните води по данни от:
а) извършено хидрогеоложко проучване включително сравнение със стандартите за качество и/или праговите стойности за подземните води;
б) извършен мониторинг на подземните води на площадката.
9.1.3. План за собствен мониторинг на подземните води.
10. Преходни и анормални режими на работа на инсталациите, за които се подава заявление.
11. Аварийни планове.
12. План за отстраняване на инсталации, съоръжения и вещества след прекратяване на дейността.
13. Декларация за достоверност на данните.
 
Приложение № 2
към чл. 4, ал. 6, т. 3
 
Инвестиционна програма за привеждане в съответствие с условията на комплексното разрешително       
(Образец)   
    
      
Таблица 1. Дейности за привеждане в съответствие с условията на комплексното разрешително       
     
 
№     Дейности     Инвес-     Начало     Край     Резултати     Метод       
по         тиции     на дей-     на дей-     от дей-     за       
ред         (в лв.)     ността     ността     ността     контрол       
            (дата)                   
                              
                             
 
Дейности:     Описание на дейността (дейности-       
    те), които трябва да се извършат,       
    за да се приведат инсталациите       
    в съответствие с нормативната       
    уредба по околна среда.       
Инвестиции:     Инвестиции за дейността.       
Начало:     Дата (месец/година), когато се       
    планира началото на дейността.       
Приключване:     Дата (месец/година), когато се       
    планира приключването на дей-       
    ността или въвеждането в екс-       
    плоатация.       
Резултат           
от дейността:     Да се опише специфичният резул-       
    тат (пример: намаляването на       
    емисиите).       
Метод за     Описание на начина, по който       
контрол:     може да се контролира извър-       
    шената дейност.      
 
Приложение № 3
към чл. 9, ал. 1

Комплексно разрешително
(Образец)


Условие № 1. Речник на използваните термини.
Условие № 2. Инсталации, обхванати от това разрешително.
Условие № 3. Обхват.
Условие № 4. Капацитет на инсталациите.
Условие № 5. Управление на околната среда.
Условие № 6. Тълкуване.
Условие № 7. Уведомяване.
Условие № 8. Използване на ресурси.
8.1. Използване на вода.
8.2. Използване на енергия.
8.3. Използване на суровини, спомагателни материали и горива.
Условие № 9. Емисии в атмосферата.
9.1. Работа на пречиствателното оборудване.
9.2. Емисии от точкови източници.
9.3. Неорганизирани емисии.
9.4. Миризми.
9.5. Въздействие на емисиите на вредни вещества върху качеството на атмосферния въздух.
9.6. Собствен мониторинг.
Условие № 10. Емисии на отпадъчни води.
10.1. Производствени отпадъчни води.
10.1.1. Работа на пречиствателните съоръжения.
10.1.2. Емисионни норми - индивидуални емисионни ограничения.
10.1.3. Принос към концентрациите на вредни и опасни вещества във водоприемниците - водните обекти, приемник на заустваните отпадъчни води.
10.1.4. Собствен мониторинг.
10.2. Охлаждащи води.
10.2.1. Работа на пречиствателните съоръжения.
10.2.2. Емисионни норми.
10.2.3. Принос към концентрациите на вредни и опасни вещества във водоприемниците - водните обекти, приемник на заустваните охлаждащи води.
10.2.4. Собствен мониторинг.
10.3. Битово-фекални води.
10.3.1. Работа на пречиствателните съоръжения.
10.3.2. Емисионни норми.
10.3.3. Принос към концентрациите на вредни и опасни вещества във водоприемниците - водните обекти, приемник на заустваните битово-фекални води.
10.3.4. Собствен мониторинг.
10.4. Дъждовни води.
10.4.1. Работа на пречиствателните съоръжения.
10.4.2. Емисионни норми.
10.4.3. Принос към концентрациите на вредни и опасни вещества във водоприемниците.
10.4.4. Собствен мониторинг.
Условие № 11. Управление на отпадъците.
11.1. Образуване на отпадъци.
11.2. Събиране и приемане на отпадъците.
11.3. Временно съхраняване на отпадъците.
11.4. Транспортиране на отпадъците.
11.5. Оползотворяване, преработване и рециклиране на отпадъци.
11.6. Обезвреждане на отпадъците.
11.7. Контрол и измерване на отпадъците.
11.8. Анализи на отпадъците.
11.9. Документиране и докладване.
Условие № 12. Шум.
Условие № 13. Опазване на почвата и подземните води от замърсяване.
Условие № 14. Предотвратяване и действия при аварии.
Условие № 15. Преходни и анормални режими на работа.
Условие № 16. Прекратяване на работата на инсталациите или на части от тях.
 
Приложение № 4
към чл. 9, ал. 2

Списък на основните групи замърсяващи вещества, които трябва да се вземат предвид при определянето на допустими емисионни стойности и/или индивидуални емисионни ограничения


Емисии в атмосферния въздух
1. Серен диоксид и други съединения на сярата.
2. Оксиди на азота и други азотни съединения.
3. Въглероден оксид.
4. Летливи органични съединения (ЛОС).
5. Метали и техните съединения.
6. Прах.
7. Азбест (суспендирани частици, влакна).
8. Хлор и неговите съединения.
9. Флуор и неговите съединения.
10. Арсен и неговите съединения.
11. Цианиди.
12. Вещества и препарати с доказани канцерогенни или мутагенни свойства или свойства, които могат да въздействат чрез въздуха върху възпроизводството.
13. Полихлорирани дибензодиоксини и полихлорирани дибензофурани.
Емисии във водите
1. Органохалогенни съединения и вещества, които може да образуват такива съединения във водната среда.
2. Органофосфорни съединения.
3. Органокалаени съединения.
4. Вещества и препарати с доказани канцерогенни и мутагенни свойства или свойства, които могат да въздействат чрез водната среда върху възпроизводството.
5. Устойчиви въглеводороди и устойчиви и биоакумулируеми органични токсични вещества.
6. Цианиди.
7. Метали и техните съединения.
8. Арсен и неговите съединения.
9. Биоциди и други продукти за защита на растенията.
10. Материали в суспензия.
11. Вещества, които водят до еутрофикация (по-конкретно нитрати и фосфати).
12. Вещества, които имат неблагоприятно влияние върху кислородния баланс (и могат да бъдат измервани с параметри като БПК, ХПК и др.).
13. Приоритетни и приоритетно опасни вещества, определени със заповед на министъра на околната среда и водите.
 
Приложение № 5
към чл. 16, ал. 1

Информация за планирана промяна


I. Кратко техническо описание на промяната, включително за коя от инсталациите, разрешени в комплексното разрешително, се отнася.
II А. Ако е планирана промяна в инсталация в обхвата на приложение № 4 към ЗООС, се представя информация за преценка на наличието на значително отрицателно въздействие върху здравето на хората или върху околната среда съгласно § 1, т. 41 от допълнителните разпоредби на ЗООС, както следва:
1. Предвидено увеличение на капацитета, което само по себе си достига праговите стойности, определени в приложение № 4 към ЗООС.
2. Необходимост от:
2.1. извършване на оценка на въздействието върху околната среда;
2.2. издаване на разрешително по чл. 104 ЗООС.
3. Наличие на въздействие върху незасегнат досега компонент на околната среда.
4. Изменение на физическите параметри на емисиите (температура, налягане, вискозитет, агрегатно състояние, размер и форма на частиците, плътност, цвят и др.) или на начина на изпускането им (включително местоположение или параметри на изпускащите устройства или точките на заустване) или увеличаване на изпусканите вещества по вид или количество.
5. При наличие на измененията/увеличенията по т. 4 се представя заключение за очаквано:
5.1. увеличаване броя на засегнатото от емисиите на вредни вещества в околната среда население;
5.2. увеличаване на емисиите (вид и/или количество) в отпадъчните води или газове към вече засегнатото население;
5.3. въздействие върху допълнителен (друг) воден обект.
6. При наличие на изменения/увеличения по т. 4 на емисии в атмосферата и във връзка с т. 5.1 и 5.2 операторът представя математическо моделиране на приноса на емисиите във въздуха преди и след осъществяване на промяната към концентрациите на вредни вещества в приземния слой на атмосферата. Прилагат се ползваните входни данни и DAT файлове.
Забележка. За моделирането преди промяната се използват емисионните ограничения, поставени в разрешителното.
II Б. В случаите по чл. 117, ал. 3 - писмено заявление за издаване на комплексно разрешително по чл. 117, ал. 2.
 
Приложение № 6
към чл. 16, ал. 3, т. 3

I. Информация относно изброените аспекти, както следва:
 
Аспекти на работата на инсталацията       
Промяна на използваните термини и съкращения       
Изграждане на нови промишлени инсталации/промяна в действащите.       
Промяна във вида (включително нови такива) или количеството на произвежданите продукти.       
Капацитет на новите инсталации.       
Промени в наличния капацитет на действащи инсталации след реализирането на инвестиционната мярка.       
Промени в употребата на ресурси след изпълнението на инвестиционната мярка:       
- консумацията на водата за производствени нужди - общо годишно и за единица продукт;       
- консумацията на енергия (топло- и електроенергия) - общо годишно и за единица продукт;       
- видът и/или консумацията на суровините, спомагателните материали и горивата - общо годишно и за единица продукт;       
местата и начинът на съхранение на суровини, спомагателни материали, горива и продукти.       
Емисии в атмосферата:       
1. Промени в експлоатацията на пречиствателното оборудване след изпълнението на инвестиционната мярка:       
- видът на пречиствателните съоръжения (изграждане на нови или реконструкция/извеждане от експлоатация на съществуващи съоръжения);       
- ефективността на съществуващите след изпълнение на инвестиционната мярка пречиствателни съоръжения;       
- изискванията за мониторинг на технологичните параметри - контролирани параметри, оптимални стойности, честота, оборудване за мониторинг и др.       
2. Промени в емисиите от точкови източници след изпълнението на инвестиционната мярка:       
- изпускащите устройства (изграждане на нови/извеждане от експлоатация на съществуващи, промяна във височината и др.);       
- източниците на емисии (въвеждане на нови/преустановяване работата на съществуващи);       
- количеството (дебитът) на отпадъчните газове;       
- видът и концентрациите на вредни вещества в отпадъчните газове;       
- изискванията за мониторинг на отпадъчните газове.       
3. Промени в неорганизираните емисии и интензивно миришещите вещества след изпълнението на инвестиционната мярка - източници и вид.       
Емисии на отпадъчни води:       
1. Промени в експлоатацията на пречиствателното оборудване след изпълнението на инвестиционната мярка:       
- видът на пречиствателните съоръжения (изграждане на нови или реконструкция/извеждане от експлоатация на съществуващи съоръжения);       
- ефективността на съществуващите пречиствателни съоръжения след изпълнението на инвестиционната мярка;       
- изискванията за мониторинг на технологичните параметри - контролирани параметри, оптимални стойности, честота, оборудване за мониторинг и др.       
2. Промени в емисиите на вредни и опасни вещества в отпадъчните води след изпълнението на инвестиционната мярка:       
- източниците на емисии (въвеждане на нови/преустановяване работата на съществуващи);       
- количеството (дебитът) на отпадъчните води;       
- показателите за качество на отпадъчните води (включително вид и концентрации);       
- точките на заустване на отпадъчните води във водни обекти и/или канализационната система на населените места - изграждане на нови/извеждане от експлоатация на съществуващи;       
- изискванията за мониторинг на показателите за качество и количество на отпадъчните води.       
Промени в управлението на отпадъците след изпълнението на инвестиционната мярка:       
- видът или количеството на образуваните на площадката отпадъци;       
- видът или количеството на събираните/приеманите отпадъци;       
- площадките за временно съхранение, включително максимално количество на отпадъците, които могат да бъдат съхранявани на площадките;       
- транспортирането на отпадъците;       
- оползотворяването, преработването и рециклирането на отпадъци;       
- обезвреждането на отпадъци;       
- Програмата за управление на дейностите по отпадъците.       
Промени по отношение на шума след изпълнението на инвестиционната мярка:       
- звуковата мощност и нивата на шумово натоварване по границата на площадката и в мястото на въздействие след изпълнението на инвестиционната мярка;       
- изискванията за мониторинг (включително честота).       
Промени в опазването на подземните води и почвите след изпълнението на инвестиционната мярка:       
1. Подземни води:       
- на пунктовете за мониторинг;       
- на показателите за качество;       
- на дейностите по опазване на подземните води;       
- на показателите и честота на мониторинга.       
2. Почви:       
- на пунктовете за мониторинг;       
- на показателите за качество;       
- на дейностите по опазване на подземните води;       
- на показателите и честота на мониторинга.       
Промени в предотвратяването и действията при аварии след изпълнението на инвестиционната мярка:       
- видът и количествата на класифицираните като опасни съгласно ЗЗВВХВП вещества и препарати;       
- аварийният план.       
Промени в работа на инсталацията при анормални режими (пускане, спиране и други) след изпълнението на инвестиционната мярка.       
Промени, свързани със:       
1. Прекратяване експлоатацията на инсталации или на части от тях за определен период от време в резултат на изпълнението на инвестиционната мярка.       
2. Извеждане от експлоатация на инсталацията, свързана с окончателното прекратяване на дейности, демонтиране на съоръжения или комуникации и почистване на терени в резултат на изпълнението на инвестиционната мярка.       
II. За аспектите на работата на инсталацията, за които съгласно т. I операторът е информирал за наличие на промяна, се представя:      
 
1.     Информация за тези аспекти съгласно съответните раздели на заявлението за издаване на комплексно разрешително.       
2.     Предложения за нови условия или промяна на съществуващите в разрешителното.       
3.     Оценка на оператора за съответствие на всеки от аспектите на промяната и предложенията по т. 2 с действащите нормативни изисквания, включително списък на нормативните актове, съответствието с които е оценено.     

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив