Наредба № 66 от 26 август 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства с дизелови двигатели по отношение на емисиите от отработили газове

МТС

Държавен вестник брой: 54

Година: 2006

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 07.09.2006

Глава първа
ОБЩА РАЗПОРЕДБА

Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. условията и редът за одобряване типа на превозни средства с дизелови двигатели по отношение на емисиите от отработили газове;
2. техническите изисквания към превозните средства с дизелови двигатели по отношение на мерките за намаляване на вредните емисии от отработили газове.

Глава втора
ОДОБРЯВАНЕ НА ТИПА

Раздел I
Заявление за одобряване типа

Чл. 2. Типът на превозни средства с дизелови двигатели по отношение на емисиите от отработили газове се одобрява по реда на глава втора, раздел II или раздел III от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, издадена от министъра на транспорта и съобщенията (ДВ, бр. 59 от 2003 г.).

Чл. 3.
(1) Производителят подава заявление за одобряване типа на превозни средства с дизелов двигател по отношение на емисиите от отработили газове до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА") в съответствие с чл. 3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни, в три екземпляра, по образец, съгласно приложение № 1, с приложено към него съдържание.
(3) Всички схеми и чертежи, приложени към списъка с данни, се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, ако има такива, трябва да показват съответните елементи с достатъчни и ясно различими подробности.
(4) (Доп., ДВ, бр. 54 от 2006 г.) За системите, компонентите или отделните технически възли с електронно управление към списъка с данни по ал. 2 се прилага информация за неговото действие.
(5) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага и документ за платена държавна такса.

Раздел II
Одобряване типа на превозно средство с дизелов двигател по отношение на емисиите от отработили газове

Чл. 4.
(1) (Изм., ДВ, бр. 54 от 2006 г.) Производителят предоставя на техническата служба, която извършва изпитванията за одобряване по раздел III, посочените в приложение № 1 двигател и оборудване, предназначени за монтиране на превозно средство, за което се иска одобряване в съответствие с изискванията на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) По искане на производителя и със съгласието на изпълнителния директор на ИА "АА" изпитване може да се извърши на превозно средство, представително за типа, за който се иска одобряване.

Чл. 5.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване на типа превозно средство с дизелов двигател по отношение на емисиите от отработили газове, когато:
(1) (Изм., ДВ, бр. 54 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване на типа превозно средство с дизелов двигател по отношение на емисиите от отработили газове, когато:
1. (изм., ДВ, бр. 54 от 2006 г.) двигателят отговаря на техническите изисквания по тази наредба;
2. е изпълнена процедурата по глава втора, раздел II или раздел III от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 2.

Чл. 6. Изпълнителният директор на ИА "АА" не може да откаже издаване на сертификата по чл. 5, ал. 1 на основания, свързани с емисиите от отработили газове, отделяни от дизеловия двигател, ако той отговаря на изискванията на тази наредба.

Чл. 7. Отказът да се издаде сертификат се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Закона за административното производство.
Чл. 7. (Изм., ДВ, бр. 54 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Отказът да се издаде ЕО сертификат се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Закона за административното производство.

Чл. 8.
(1) Производителят информира писмено изпълнителния директор на ИА "АА" за всички изменения на типа превозно средство с дизелов двигател по отношение на емисиите от отработили газове.
(2) В случай на изменение на одобрения в съответствие с тази наредба тип превозно средство с дизелов двигател по отношение на емисиите от отработили газове се прилагат разпоредбите на глава четвърта, раздел I на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(3) Изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи извършване на нови изпитвания на изменения тип превозно средство.

Чл. 9. В случай на несъответствие с изискванията на тази наредба изпълнителният директор на ИА "АА" отказва одобряване на измененията на типа превозно средство по отношение на емисиите от отработили газове от неговия дизелов двигател.

Чл. 10.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 54 от 2006 г.) За всеки одобрен тип превозно средство с дизелов двигател по отношение на емисиите от отработили газове се издава номер на одобряването при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 5, част I на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като в секции 2 и 3 на номера се попълва "72/306" и "2005/21".
(2) За различните одобрени типове превозни средства се издават различни номера.

Чл. 11.
(1) (Доп., ДВ, бр. 54 от 2006 г.) Всяко превозно средство, което съответства на одобрен от изпълнителния директор на ИА "АА" тип, трябва да има поставена маркировка за одобряване на типа, която представлява правоъгълник, който огражда цифра, изразяваща стойността на коригирания коефициент на поглъщане на светлината в m-1, получен при изпитването в режим на свободно ускоряване определена съгласно т. 3.2 от приложение № 6.
(2) Маркировката за одобряване е в съответствие с образеца, даден в Приложение № 3, и се поставя така, че да е ясна, четлива и незаличима.
(3) Мястото за нанасяне на маркировката по ал. 1 е определено в част 2 към сертификата за одобряване на типа съгласно приложение № 2.

Чл. 12.
(1) Мерките за осигуряване съответствието на производството се предприемат съгласно разпоредбите на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (Изм., ДВ, бр. 54 от 2006 г.) Съответствието на превозното средство с одобрения тип по отношение на емисиите от отработили газове от неговия дизелов двигател се проверява въз основа на резултатите, посочени в допълнението към сертификата за одобряване на типа съгласно приложение № 2.

Чл. 13. (Изм., ДВ, бр. 54 от 2006 г.)
(1) При проверка на превозно средство от дадена серия, което не е било разработено, се извършва изпитване в режим на свободно ускоряване.
(2) Превозно средство съответства на одобрения тип, когато коефициентът на поглъщане на светлината на отработилите газове, получен при изпитване по ал. 1, не превишава с повече от 0,5 m-1 стойността, посочена в маркировката за одобряване.

Чл. 14. (Изм., ДВ, бр. 54 от 2006 г.)
(1) Когато стойността, определена по време на изпитването по чл. 13, превишава с повече от 0,5 m-1 стойността, посочена в маркировката за одобряване, превозно средство от съответния тип или неговият двигател се изпитват при установен режим с пълно натоварване.
(2) Нивата на емисиите от отработили газове не трябва да превишават пределните стойности, посочени в приложение № 4.

Раздел III
Технически изисквания и изпитвания

Чл. 15. Компонентите, които могат да окажат влияние върху емисиите от отработили газове от дизелови двигатели, трябва да бъдат проектирани, изработени и монтирани така, че при нормални условия на експлоатация и независимо от вибрациите, на които може да бъде подложено, превозното средство да отговаря на разпоредбите на тази наредба.

Чл. 16.
(1) Устройството за пускане на студен двигател трябва да бъде проектирано и изработено така, че да не може да се задейства или да функционира при нормална работа на двигателя.
(2) Разпоредбата на ал. 1 не се прилага, когато е изпълнено поне едно от следните условия:
1. коефициентът на поглъщане на светлината от газовете, отделяни от двигателя при установен режим, измерен по метода, описан в приложение № 5, при включено устройство за пускане на студен двигател, е в границите, посочени в приложение № 4; 2. функционирането на устройството за пускане на студен двигател води до спиране на двигателя за приемливо време.

Чл. 17.
(1) За измерване на емисиите от отработили газове от превозно средство с дизелов двигател се използват следните методи:
1. изпитване при установен режим с пълно натоварване съгласно приложение № 5;
2. изпитване в режим на свободно ускоряване съгласно приложение № 6.
(2) Емисиите от отработили газове от дизелови двигатели, измерени по метода на изпитване при установен режим с пълно натоварване, не трябва да надвишават пределните стойности, посочени в приложение № 4.
(3) Изпитване в режим на свободно ускоряване се провежда с цел определяне на еталонна стойност.

Чл. 18. За двигатели с въздушен компресор за принудително пълнене, задвижван от отработили газове, коефициентът на поглъщане на светлината на отработилите газове, измерен в режим на свободно ускоряване, не трябва да превишава с повече от 0,5 m-1 пределната стойност съгласно приложение № 4 на максималния коефициент на поглъщане на светлината, измерен при установен режим, за съответния номинален дебит.

Чл. 19.
(1) За провеждане на изпитванията по чл. 17, ал. 1 се използват димомери с характеристики, дадени в приложение № 7.
(2) Допуска се използването на уред, различен от описаните в приложение № 7, когато пред изпълнителния директор на ИА "АА" е доказана неговата еквивалентност за съответния двигател.
(3) Начините за монтиране и работа с димомери, предназначени за провеждане на изпитванията, са посочени в приложение № 8.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Превозно средство" е всяко моторно превозно средство (МПС) с дизелов двигател, предназначено за движение по пътищата, със или без каросерия, притежаващо най-малко четири колела и максимална конструктивна скорост не по-малка от 25 km/h, с изключение на МПС, движещи се по релси, трактори за селското и горското стопанство, както и всяка друга самоходна машина. 2. "Тип превозно средство по отношение на ограничаването на емисиите отработили газове от двигателя" са моторни превозни средства, които не се различават по отношение на съществените характеристики на превозното средство и на двигателя, посочени в приложение № 1.
3. "Дизелов двигател" е двигател, който работи на принципа на запалване чрез сгъстяване.
4. "Устройство за пускане на студен двигател" e устройство, действието на което временно увеличава количеството на подаваното в двигателя гориво и е предназначено да улеснява пускането на двигателя.
5. "Димомер" e уред за непрекъснато измерване на коефициента на поглъщане на светлината от отработилите газове, отделяни от превозните средства.
6. "Байпас" e отклоняване на потока отработили газове от въздушния компресор за принудително пълнене.
7. (Изм., ДВ, бр. 54 от 2006 г.) "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на превозно средство, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване типа и осигурява съответствието на произведените превозно средство, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на превозно средство, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - лице, установено в ЕС, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. (Доп., ДВ, бр. 54 от 2006 г.) Наредбата се издава на основание чл. 138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата и въвежда разпоредбите на Директива 72/306 ЕО, последно изменена от 2005/21.

§ 3. За категория М1 наредбата влиза в сила от 1 юни 2004 г., а за категории М2, М3, N1, N2 и N3 - от 31 декември 2005 г.

§ 4. (Нов, ДВ, бр. 54 от 2006 г.) Навсякъде в наредбата думата "сертификат" се заменя с "ЕО сертификат" от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.

Приложение № 1
към чл. 3, ал. 2
(Изм., ДВ, бр. 54 от 2006 г.)

ОБРАЗЕЦ
Списък с данни за целите на одобряване типа на превозно средство с дизелови двигатели по отношение на емисиите от отработили газове

(Забележките са описани в приложение № 2 на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета)

Част 1
0. Обща информация ............................
0.1. Марка(aa) (търговско наименование на производителя): ............................
0.2. Тип и търговско наименование(-я): ............................
0.3. Начини за идентификация на типа, ако се маркира на превозното средство(b): ............................
0.3.1. Местоположение на тази маркировка: ............................
0.4. Категория на превозното средство съгласно чл. 149 от Закона за движението по пътищата(c):
0.5. Наименование(3) и адрес на производителя: ............................
0.8. Адрес(-и) на монтажния(-те) завод(-и): ............................
1. Общи конструктивни характеристики на превозното средство
1.1. Снимки и/или чертежи на представително превозно средство (образец):
3. Двигател (q) (В случаи на неконвенционални двигатели и системи производителят предоставя подробности, еквивалентни на тези, посочени в тази точка)
(В случай на превозно средство, което може да се задвижва или с бензин, или с дизелово гориво и др., или също от комбинация с друго гориво, точките трябва да бъдат повторени. Превозните средства, зареждани едновременно и с бензин, и с газово гориво, на които бензиновата система е поставена за аварийни цели или се използва само за стартиране на двигателя и чиито бензинов резервоар не може да съдържа повече от 15 l бензин, ще се считат за целите на изпитванията като превозно средство, което може да се движи само с газово гориво.)
3.1. Производител: ............................
3.1.2. Код на производителя, както е маркиран на двигателя: ............................
3.2.1.1. Принцип на работа: принудително запалване/запалване чрез сгъстяване, четиритактов/двутактов(1): ............................
3.2.1.2. Брой и разположение на цилиндрите: ............................
3.2.1.2.1. Диаметър на цилиндъра (вътрешен)(r): .......................mm
3.2.1.2.2. Ход на буталото(r): .......................mm
3.2.1.2.3. Ред на работа на цилиндрите на двигателя с вътрешно горене: ............................
3.2.1.3. Обем на двигателя(s): .....................сm3
3.2.1.4. Степен на сгъстяване(2): ............................
3.2.1.5. Чертежи на горивната камера, чело на буталото и в случай на принудително запалване на двигателя бутални пръстени: ............................
3.2.1.6. Обороти на празен ход на двигателя(2): ....................min-1
3.2.1.8. Максимална ефективна мощност, декларирана от производителя: .......................kW
за min-1
3.2.1.9. Максимално допустими обороти на двигателя, както е определено от производителя: ....................min-1
3.2.4. Захранване с гориво: ............................
3.2.4.2. Чрез впръскване на гориво, за двигателите със запалване чрез сгъстяване: ............................
............................
да/не(1)
3.2.4.2.1. Описание на системата: ............................
3.2.4.2.2. Принцип на работа: директно впръскване/предкамера/вихрова горивна камера(1): ............................
3.2.4.2.3. Горивонагнетателна помпа: ............................
3.2.4.2.3.1. Производител(-и): ............................
3.2.4.2.3.2. Тип(-ове): ............................
3.2.4.2.3.3. Максимално количество впръскано гориво(1) (2) : ...mm3 (такта или цикъла при честотата на въртене на помпата: ..........min-1), алтернативно може да се посочи характеристика: ............................
3.2.4.2.3.4. Регулиране на впръскванетo(2):
3.2.4.2.3.5. Крива на изпреварване на впръскването(2): ............................
3.2.4.2.3.6. Процедура на калибриране: стенд за изпитване/двигател(1): ............................
3.2.4.2.4. Регулатор: ............................
3.2.4.2.4.1. Тип: ............................
3.2.4.2.4.2. Точка на прекъсване: ............................
3.2.4.2.4.2.1. Точка на прекъсване при натоварване: ....................min-1
3.2.4.2.4.2.2. Точка на прекъсване без натоварване: ....................min-1
3.2.4.2.5. Впръсквателен тръбопровод ............................
3.2.4.2.5.1. Дължина: .......................mm
3.2.4.2.5.2. Вътрешен диаметър: .......................mm
3.2.4.2.6. Дюза(-и): ............................
3.2.4.2.6.1. Производител(-и):
3.2.4.2.6.2. Тип(-ове): ............................
3.2.4.2.6.3. Налягане в момента на отваряне(2): .......................kPa
или характерис-
тика (2):
3.2.4.2.7. Пускова система на студен двигател: ............................
3.2.4.2.7.1. Производител(-и): ............................
3.2.4.2.7.2. Тип(-ове): ............................
3.2.4.2.7.3. Описание: ............................
3.2.4.2.9. Уредба за електронно управление: ............................
3.2.4.2.9.1. Изработка(-и): ............................
3.2.4.2.9.2. Описание на системата: ............................
3.2.4.4. Захранваща помпа: ............................
3.2.4.4.1.1. Налягане(2):
или характеристична диаграма(2):
........................kPa
или.......................
3.2.7. Охладителна система (течност/ въздух)(1): ............................
3.2.8. Всмукателна система: ............................
3.2.8.1. Турбокомпресор: ............................
да/не (1)
3.2.8.1.1. Марка(-и): ............................
3.2.8.1.2. Тип(-ове): ............................
3.2.8.1.3. Описание на системата (максимално налягане на пълнене kPa; вентил, ако има): ............................
3.2.8.2. Вътрешен охладител: ............................
да/не (1)
3.2.8.3. Намаляване на всмукването при номинални обороти на двигателя и при 100 % натоварване:
минимално допустимо:
........................kPa
максимално допустимо: ........................kPa
3.2.8.4. Описание и чертежи на всмукателните тръби и техните принадлежности (камера с повишено налягане, нагревателно устройство, допълнителни всмукатели на въздух, и пр.): ............................
3.2.8.4.1. Описание на всмукателния тръбопровод (включително чертежи и/или снимки): ............................
3.2.8.4.2. Въздушен филтър, чертежи:
или:
............................
3.2.8.4.2.1. Марка(-и): ............................
3.2.8.4.2.2. Тип(-ове): ............................
3.2.8.4.3. Шумозаглушител на всмукателната система, чертежи:
или:
............................
3.2.8.4.3.1. Марка(-и): ............................
3.2.8.4.3.2. Тип(-ове): ............................
3.2.9. Изпускателна уредба: ............................
3.2.9.1. Описание и/или чертеж на изпускателния колектор: ............................
3.2.9.2. Описание и/или чертеж на изпускателната уредба: ............................
3.2.9.3. Максимално допустимо изпускателно противоналягане при номинални обороти на двигателя и при 100 % натоварване: ........................kPa
3.2.10. Минимално напречно сечение на входния (всмукателния) и изходния (изпускателния) отвор: ............................
3.2.11. Регулиране на клапаните (газоразпределение) или еквивалентни данни: ............................
3.2.11.1. Максимален ход на клапаните, ъгъл на отваряне и затваряне по отношение на мъртвите точки или данни за разпределението при алтернативни разпределителни системи: ............................
3.2.11.2. Контролни и/или регулировъчни обхвати (1): ............................
3.2.12. Мерки срещу замърсяване на въздуха: ............................
3.2.12.2. Допълнителни устройства срещу замърсяване (ако не са включени в други точки): ............................
3.2.12.2.1. Каталитичен конвертор (неутрализатор): ............................
да/не(1)
3.2.12.2.1.1. Брой на конверторите и елементи: ............................
3.2.12.2.1.2. Размери, форма и вместимост на конвертора (-ите): ............................
3.2.12.2.1.3. Тип на каталитичното действие: ............................
3.2.12.2.1.4. Общо количество на благородни метали: ............................
3.2.12.2.1.5. Относителна концентрация: ............................
3.2.12.2.1.6. Субстрат (структура и материал): ............................
3.2.12.2.1.7. Камерна плътност: ............................
3.2.12.2.1.8. Тип на корпуса на катализатора: ............................
3.2.12.2.1.9. Местоположение на конвертора(-ите) (място и определено разстояние в изпускателната тръба): ............................
3.2.12.2.4. Рециркулация на отработилите газове: ............................
да/не(1)
3.2.12.2.4.1. Характеристики (дебит и т. н.): ............................
3.2.12.2.6. Филтър за частици: ............................
да/не (1)
3.2.12.2.6.1. Размери, форма и вместимост на филтъра за частици: ............................
3.2.12.2.6.2. Тип и конструкция на филтъра за частици: ............................
3.2.12.2.6.3. Местоположение (определено разстояние от изпускателната тръба): ............................
3.2.12.2.6.4. Метод или система за регенериране, описание и/или чертеж: ............................
3.2.12.2.7. Система за бордова диагностика (СБД/OBD): ............................
да/не (1)
3.2.13. Местоположение на обозначението на коефициента на поглъщане на светлината (само за двигатели със запалване чрез сгъстяване): ............................
4. Трансмисия (v)
4.3. Инерционен момент на маховика на двигателя: ............................
4.3.1. Допълнителен инерционен момент без включена предавка: ............................
Част 2
Информация за условията на изпитване
1. Масло ............................
1.1. Марка(-и): ............................
1.2. Тип:
(посочва се процентното съдържание на масло в сместа от масло и гориво)
............................
2. Конструктивни параметри на двигателя ............................
2.1. Мощност в шестте точки на измерване, посочени в т. 2.1 на приложение № 3: ............................
2.1.0. Мощност на двигателя, измерена на изпитвателния стенд: ............................
2.1.1. Мощност, измерена на колелата на превозното средство: ............................
Честота на въртене
на двигателя (min-1)
Измерена
мощност (kW)
1. ................................................ ................................................
2. ................................................ ................................................
3. ................................................ ................................................
4. ................................................ ................................................
5. ................................................ ................................................
6. ................................................ ................................................

Приложение № 2
към чл. 5, ал. 2
(Изм., ДВ, бр. 54 от 206 г.)

Образец
Максимален формат А4 (210 mm x 297 mm)

Сертификат за одобряване на типа

ЕО сертификат за одобряване на типа
(Изм. на загл., ДВ, бр. 54 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Печат на
ИА "АА"
Информация, отнасяща се до(1):
- одобряване на типа
- изменение на одобряването на типа
- отнемане на одобряването на типа
- отказ за одобряване
за типа превозно средство/компонент/отделен технически възел (1)съгласно Директива 72/306/ЕИО, последно изменена с Директива 2005/21/ЕО.
Номер на одобряването на типа: ............................
Основание за изменението: ............................

Раздел I
0.1. Марка (търговско наименование на производителя): ............................
0.2. Тип и общо търговско описание(-я): ............................
0.3. Начини за идентификация на типа, ако се маркира на превозното средство/компонент/отделен технически възел (1) (2): ............................
0.3.1. Местоположение на тази маркировка: ............................
0.4. Категория на превозното средство(1) (3): ............................
0.5. Наименование и адрес на производителя: ............................
0.7. В случай на компоненти и отделни технически възли, местоположение и начин на поставяне на маркировката за одобряване:
0.8. Адрес(-и) на монтажния (-те) завод (-и): ............................

Раздел II

1.

Допълнителни данни (ако е приложимо): съгласно Допълнението

............................
2. Техническа служба, която отговаря за извършване на изпитванията:
3. Дата на протокола от изпитванията: ............................
4. Номер на протокола от изпитванията: ............................
5. Забележки (ако има): Съгласно Допълнението ............................
6. Място: ............................
7. Дата: ............................
8. Подпис: ............................
9. Прилага се номерът на техническото досие, предоставено на ИА "АА", което може да се получи при поискване ............................

Допълнение
към сертификат за одобряване на типа №............ по отношение на одобряване на типа на превозно средство съгласно Директива 72/306/ЕИО, последно изменена с Директива 2005/21/ЕО

Допълнение
към ЕО сертификат за одобряване на типа №............ по отношение на одобряване на типа на превозно средство съгласно Директива 72/306/ЕИО, последно изменена с Директива 2005/21/ЕО
(Изм. на загл., ДВ, бр. 54 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
2. Допълнителна информация ............................
2.1. Двигател ............................
2.1.1. Код на двигателя, определен от производителя: (както е маркиран на двигателя или друг начин за идентификация): ............................
2.2. Резултати от изпитването ............................
2.2.1. При установен режим: ............................
Честота на въртене на двигателя (min-1) Номинален дебит G
(литра/секунда)
Пределни стойности на поглъщане (m-1) Измерени стойности на поглъщане (m-1)
1. .......................... .......................... .......................... ..........................
2. .......................... .......................... .......................... ..........................
3. .......................... .......................... .......................... ..........................
4. .......................... .......................... .......................... ..........................
5. .......................... .......................... .......................... ..........................
6. .......................... .......................... .......................... ..........................
2.2.2. В режим на свободно ускоряване ............................
2.2.2.1. Измерена стойност на коефициента на поглъщане на светлината: .....................m-1
2.2.2.2. Коригирана стойност на коефициента на поглъщане на светлината: .....................m-1
2.2.2.3. Местоположение на маркировката за коефициента на поглъщане на светлината върху превозното средство: ............................
5. Забележки:
(1) Излишното се задрасква (има случаи, когато не се налага изтриване, когато съществува повече от една възможност).
(2) Когато начинът за идентификация на типа съдържа знаци, които не са подходящи за описване на превозното средство, компонента или отделния технически възел, такива знаци се представят в документацията чрез символа: "?" (например ABC??123???).
(3) Името на лицето, което иска одобряване на типа и е отговорно пред ИА "АА".

Приложение № 3
към
чл. 11, ал. 2

Образец на маркировка за коригирания коефициент на поглъщане на светлината

Минимални размери b = 5,6 mm

Коригираният коефициент на поглъщане на светлината се попълва в квадрат със страна не по-малка от b=5,6 mm и се нанася с цифри с височина1/3 от b. Изобразеният знак показва, че коригираният коефициент на поглъщане на светлината е 1,30 m-1.

Приложение № 4
към
чл. 13, ал. 2

Пределни стойности, приложими за изпитването при установен режим

Номинален
дебит G,
l/s
Коефициент на
поглъщане на
светлината K, m-1
42 2,26
45 2,19
50 2,08
55 1,985
60 1,90
65 1,84
1,775
75 1,72
80 1,665
85 1,62
90 1,575
95 1,535
100 1,495
105 1,465
110 1,425
115 1,395
120 1,37
125 1,345
130 1,32
135 1,30
140 1,27
145 1,25
150 1,225
155 1,205
160 1,19
165 1,17
170 1,155
175 1,14
180 1,125
185 1,11
190 1,095
195 1,08
200 1,065

Забележка. Независимо, че посочените стойности са закръглени с точност до 0,01 или 0,005, това не означава, че измерванията трябва да се извършват със същата точност.

Приложение № 5
към
чл. 17, ал. 1, т. 1

Изпитване при установен режим с пълно натоварванеИзпитването може да се провежда или на двигател, или на превозно средство.

1. Принцип на измерването
1.1. Оптическата плътност на отделените от двигателя отработили газове се измерва на двигател, работещ с пълно натоварване при установен режим. Извършват се шест измервания при честота на въртене на двигателя, която е равномерно разпределена в диапазона между честотата, съответстваща на максималната мощност, и по-голямата от следните две стойности за честотата на въртене на двигателя:
- 45 % от честотата на въртене на двигателя, съответстваща на максималната мощност; или
- 1000 min-1. Крайните точки на измерване съответстват на границите на определения по-горе диапазон.
1.2. При дизелови двигатели, оборудвани с въздушен компресор за принудително пълнене, който може да се включва по желание, и при които задействането на въздушния компресор за принудително пълнене води автоматично до увеличаване на количеството на впръскваното гориво, измерванията се извършват както при включен, така и при изключен компресор. Резултатът от измерването за всяка стойност на честотата на въртене на двигателя представлява по-голямата от двете получени стойности.

2. Условия за изпитване
2.1. Превозно средство или двигател
2.1.1. Двигателят или превозното средство трябва да бъдат в пълна техническа изправност. Двигателят трябва да бъде разработен.
2.1.2. Изпитването на двигателя се провежда с оборудването, предвидено в списъка с данни по приложение № 1.
2.1.3. Регулировката на двигателя трябва да съответства на посочената от производителя и на дадената в списъка с данни по приложение № 1.
2.1.4. Изпускателната уредба не трябва да има отвори, които да позволяват разреждане на отделяните от двигателя газове. 2.1.5. Двигателят трябва да бъде в нормални условия за работа, определени от производителя. В частност охлаждащата вода и маслото трябва да бъдат с нормалните температури, посочени от производителя.
2.2. Гориво Използва се еталонно гориво, чиито технически характеристики са посочени в таблицата.

Технически характеристики на еталонно гориво 1,2

Пределно допустими стойности и мерни единици Метод по ASTM
Цетаново число3 min 49
max 53
D 613
Плътност при
15°C (кg/l)
min 0,835
max 0,845
D 1298
Фракционен състав4
50 % обемни 90 % обемни min 245 °C
min 320 °C
max 340 °C
D 86
Край на кипенето max 370 °C
Температура на
възпламеняване
min 55 °C D 93
Гранична температура
на филтруемост
min -
max - 5°C
БДС EN 116
Вискозитет при 40°C min 2,5 mm2/s
max 3,5 mm2/s
D 445
Съдържание на сяра min (предстои да бъде съобщено)
max 0,05 % масови
D 1266/D 2622
D 2785
Корозия върху медна
пластина
max клас1 D 130
Коксов остатък по Конрадсън (в остатък от 10 %) max 0,2 % масови D 189
Пепелно съдържание max 0,01 % масови D 482
Водно съдържание max 0,05 % масови D 95/D 1744
Киселинност max 0,2 mg KОH/g
Устойчивост на окисление5 max 2,5 mg/100 mlD 2274
Добавки6
Съотношение между въглерод и водород (предстои да бъде съобщено)
2.3. Изпитвателна лаборатория
2.3.1. Измерват се абсолютната температура Т в лабораторията, изразена в градуси Келвин, и атмосферното налягане H, изразено в Torr или mm Hg, а коефициентът F се определя по формулата:

2.3.2. Изпитването се зачита за действително, ако коефициентът F удовлетворява неравенството 0,98 F 1,02.
2.4. Апаратура за вземане на проби и измервания Коефициентът на поглъщане на светлина от отработилите газове се измерва чрез димомер, който отговаря на изискванията, посочени в приложение № 7. Изискванията за монтиране на димомера са посочени в приложение № 8.

3. Пределни стойности
3.1. За всяка от шестте стойности на честотата на въртене на двигателя, при които се извършва измерване на коефициента на поглъщане на светлината, в съответствие с т. 1.1, се изчислява номиналният дебит на газове G, изразен в l/s, с помощта на следните формули:

- за двутактови двигатели
- за четиритактови двигатели ,

където: V е работен обем на двигателя, в l; и n е честота на въртене на коляновия вал на двигателя в минута, в min-1.
3.2. За всяка от стойностите на честотата на въртене на двигателя коефициентът на поглъщане на светлината от отработилите газове не трябва да надвишава пределната стойност, посочена в приложение № 4. Когато стойността на номиналния дебит не фигурира между стойностите, посочени в таблицата, приложимата пределна стойност се определя чрез линейна интерполация.

1Посочените в спецификацията стойности са "реални стойности". За определяне на пределно допустимите стойности се прилагат положенията на ASTM D 3244 "Определящи базата за разрешаване на спорове във връзка с качеството на петролни продукти", като при определянето на една максимална стойност се взима предвид минимална поправка от 2R над нулата, а при определянето на максимална и минимална стойност, минималната поправка е 4R (където R е възпроизводимостта на измерването). Независимо от тази мярка, необходима по статистически причини, производителят на гориво трябва да се стреми към нулева стойност, когато определената максимална стойност е 2R, или към средната стойност, когато са посочени максималната и минималната пределно допустима стойност. При необходимост от изясняване на въпроса за съответствието на горивото с изискванията на настоящата спецификация се прилагат положенията на ASTM D 3244.
2Ако е необходимо да се изчисли термичният коефициент на полезно действие на даден двигател или превозно средство, топлинната стойност на горивото се изчислява от: Долна специфична топлина на изгаряне (MJ/kg) = (46,423 - 8,792d2 + 3,170d) (1 - (х + y + s)) + 9,420s - 2,499x, където: d е плътността при 15 °C, х = масово съдържание на водата (%/100), y = масово съдържание на пепелта (%/100), s = масово съдържание на сярата (%/100).
3Диапазонът за цетановото число съответства на изискването за минимален диапазон от 4R. Въпреки това, в случай на спор между доставчика и потребителя на горивото, могат да се използват положенията на ASTM D 3244 при условие, че вместо единични определения се извършат достатъчен брой измервания, за да се постигне необходимата точност.
4Посочените стойности показват изпарените количества (процентът на втечнени + процент на загубите).
5Независимо че устойчивостта на окисление се контролира, има вероятност срокът на съхранение на горивото да е ограничен. По отношение на условията и срока на съхранение трябва да се търси мнението на доставчика.
6Това гориво трябва да бъде съставено само от продукти на пряка дестилация или крекинг. Допуска се десулфатизация. Горивото не трябва да съдържа метални добавки или подобрители на цетановото число.

Приложение № 6
към
чл. 17, ал. 1, т. 2

Изпитване в режим на свободно ускоряване
1. Условия за изпитване
1.1. Изпитването се провежда на превозно средство или двигател, които са преминали изпитването при установен режим, описано в приложение № 3.
1.1.1. Ако двигателят се изпитва на стенд, изпитването трябва да се проведе възможно най-скоро след изпитването за измерване на оптическа плътност с пълно натоварване, при установен режим. Изисква се охлаждащата течност и маслото да бъдат с нормалните температури, посочени от производителя.
1.1.2. Ако изпитването се провежда на неподвижно превозно средство, двигателят първо се привежда в нормални условия за работа чрез пробег в пътни условия. Изпитването се провежда възможно най-скоро след завършване на пътния пробег.
1.2. Горивната камера не трябва да е охладена или замърсена в резултат на продължителна работа в режим на празен ход, предшестващ изпитването.
1.3. Изпитването се провежда при спазване на условията, посочени в т. 2.1, 2.2 и 2.3 на приложение № 3.
1.4. За апаратурата за вземане на проби и измервания се прилагат условията, посочени в т. 2.4 от приложение № 3.

2. Метод за изпитване
2.1. При провеждане на изпитването на стенд двигателят се отделя от спирачката, при което последната се заменя или с въртящите се части, привеждани в движение при изключена предавка, или с инертна маса, чието действие до голяма степен е еквивалентно на действието на въртящите се части.
2.2. Ако изпитването се провежда на превозно средство, лостът на предавателната кутия се поставя в неутрално положение и се включва съединителят.
2.3. При работа на двигателя в режим на празен ход, с бързо, но без удар, натискане на педала за подаване на горивото, се осигурява максимален дебит на горивовпръскващата помпа. Това положение се задържа до достигане на максимална честота на въртене на двигателя и до задействане на регулатора. При достигане на тази честота на въртене педалът за подаване на горивото се отпуска, докато двигателят се върне към честотата на въртене при работа на празен ход и показанието на димомера се върне до стойности, съответстващи на този режим на работа.
2.4. Операцията, описана в т. 2.3, се повтаря най-малко шест пъти, за да се прочисти изпускателната уредба и да се даде възможност за регулиране на апаратурата, ако е необходимо. Отбелязват се максималните стойности на коефициента на поглъщане на светлината, отчетени при всяко следващо ускоряване, до достигането на стабилизирани стойности. Не се вземат под внимание стойностите, отчетени в процеса на работа на двигателя на празен ход между отделните ускорявания. Отчетените данни се считат за стабилизирани, ако стойностите от четири последователни измервания се намират в рамките на диапазон с широчина 0,25 m-1 и не образуват низходяща редица. За коефициент на поглъщане на светлината XM се приема средноаритметичната от тези четири стойности.
2.5. Двигателите, оборудвани с въздушни компресори за принудително пълнене, следва да удовлетворяват следните специални изисквания (в зависимост от случая):
2.5.1. при двигателите, оборудвани със свързан или механично задвижван от двигателя въздушен компресор за принудително пълнене, който може да се изключва, се провеждат два пълни измервателни цикъла при свободно ускоряване, като в единия случай компресорът се включва, а в другия - се изключва; за резултат от измерването се приема по-голямата от двете получени стойности;
2.5.2. при двигателите, оборудвани с въздушен компресор за принудително пълнене, който може да се изключва с помощта на управляван от водача пропусквателен кран от типа "байпас", изпитването се провежда със и без байпас; за резултат от измерването се приема по-голямата от получените стойности.

3. Определяне на коригираната стойност на коефициента на поглъщане на светлината
3.1. За целите на определянето на коригираната стойност на коефициента на поглъщане на светлината се използват следните условни обозначения:
XМ - стойността на коефициента на поглъщане на светлината в режим на свободно ускоряване, измерена в съответствие с т. 2.4;
XL - коригираната стойност на коефициента на поглъщане на светлината в режим на свободно ускоряване;
SМ - стойността на коефициента на поглъщане на светлината, измерена при установен режим (т. 1.1 на приложение № 3), която е най-близка до предписаната пределна стойност, съответстваща на същия номинален дебит;
SL - стойността на коефициента на поглъщане на светлината (т. 3.2 на приложение № 3) за номиналния дебит, съответстващ на точката на измерване, която дава стойността SМ;
L - действителната дължина на пътя на светлината в димомера.
3.2. Ако коефициентите на поглъщане на светлината се изразяват в m-1, а действителната дължина на пътя на светлината - в m, коригираната стойност XL представлява по-малката от стойностите, получени чрез следните два израза:

или

Приложение № 7
към
чл. 19, ал. 1

Характеристики на димомерите
1. Основни изисквания към димомерите
1.1. Подлежащите на измерване газове се съхраняват в камера с неотразяваща вътрешна повърхност.
1.2. При определяне на действителната дължина на пътя на светлината, преминаваща през газовете, се отчита възможното влияние на устройствата, които предпазват светлинния източник и фотоелемента. Тази действителна дължина трябва да се укаже върху уреда.
1.3. Димомерът трябва да има две скaли за измерване, едната в абсолютни стойности на коефициента на поглъщане на светлината от 0 до ??(m-1), а другата - линейна, от 0 до 100; двете скaли трябва да са с диапазон от 0 при невъзпрепятстван светлинен поток до максимална стойност на скaлата при пълно затъмняване.

2. Изисквания към конструкцията
2.1. Общи положения Конструкцията на димомера трябва да е такава, че при работа в стационарни условия измервателната камера да се запълва с газ с еднородна оптическа плътност.
2.2. Измервателна камера и корпус на димомера.
2.2.1. Попадането върху фотоелемента на светлина от странични източници в резултат на вътрешно отразяване или разсейване трябва да бъде сведено до минимум (например чрез нанасяне на черни матови покрития върху вътрешните повърхности или чрез подходящо разположение).
2.2.2. Оптическите характеристики трябва да са такива, че общото влияние на отразяването и разсейването да не превишава стойността, съответстваща на едно деление по линейната скaла, когато измервателната камера е запълнена с газ, имащ коефициент на поглъщане на светлината, приблизително равен на 1,7 m-1.
2.3. Източник на светлина За източник на светлина трябва да се използва лампа с нажежаема жичка с цветна температура в диапазона от 2800 до 3250 °К.
2.4. Датчик
2.4.1. За датчик трябва да се използва фотоелемент със спектрална характеристика, аналогична на кривата на дневното зрение на човешкото око (максимална реакция при дължина на светлинната вълна в диапазона от 550 до 570 nm; по-малко от 4 % от максималната реакция при дължина на светлинната вълна под 430 nm и над 680 nm).
2.4.2. Схемата на електрическата верига, в която е включено показващо устройство на уреда, трябва да е такава, че напрежението на изхода на фотоелемента да е в линейна зависимост от силата на светлината в диапазона на работните температури на фотоелемента.
2.5. Скaли за измерване
2.5.1. Коефициентът на поглъщане на светлината k се изчислява по формулата Ф = Фо . е - kl, където L е действителната дължина на пътя на светлината, преминаваща през измерваните газове, Фо - падащият светлинен поток, а Ф - излъчваният светлинен поток. Когато действителната дължина L за даден тип димомер не може да се изчисли директно от неговите геометрични характеристики, действителната дължина L се определя: - или чрез метода, описан в т. 3; - или чрез сравнение с друг тип димомер, чиято действителна дължина е известна.
2.5.2. Съотношението между линейната скaла от 0 до 100 и коефициента на поглъщане на светлината k се получава по формулата:

където N е показанието на линейната скaла, а k - съответната стойност на коефициента на поглъщане на светлината.
2.5.3. Скалата на димомера трябва да дава възможност за отчитане на коефициент на поглъщане на светлината 1,7 m-1 с точност до 0,025 m-1.
2.6. Регулиране и проверка на уреда за измерване
2.6.1. Електрическата верига на фотоелемента и на показващото устройство трябва да дава възможност за установяване на стрелката в нулево положение при преминаването на светлинния поток през измервателната камера, запълнена с чист въздух, или през камера с аналогични характеристики.
2.6.2. При изключена лампа и при прекъсната или свързана на късо електрическа измервателна верига, показанието върху скaлата за коефициента на поглъщане на светлината трябва да е на позиция ? и да се задържа на нея след затваряне на измервателната верига.
2.6.3. Трябва да се извърши междинна проверка, като в измервателната камера се въвежда филтър, представляващ газ, чийто известен коефициент на поглъщане на светлината k, измерен, както е указано в т. 2.5.1, е между 1,6 и 1,8 m-1. Стойността на k трябва да бъде известна с точност до 0,025 m-1. Проверката се състои в потвърждаването, че тази стойност не се различава с повече от 0,05 m-1 от стойността, отчетена върху скaлата на димомера, когато филтърът е въведен между източника на светлината и фотоелемента.
2.7. Реакция на димомера
2.7.1. Времето за реакция на електрическата измервателна верига, т. е. времето, необходимо за достигане от показващото устройство на 90 % от обхвата на скaлата след поставяне на екран, напълно засенчващ фотоелемента, трябва да бъде между 0,9 и 1,1 s.
2.7.2. Демпфирането на електрическата измервателна верига трябва да е такова, че първоначалното надвишаване на крайното устойчиво показание след каквото и да било моментно колебание на измерваната величина (например филтър за калибриране) не трябва да превишава 4 % от тази величина в единици по линейната скaла.
2.7.3. Времето за реакция на димомера в резултат на физичните явления в измервателната камера представлява времето между момента на постъпване на газове в уреда за измерване и момента на пълното запълване на измервателната камера. Това време не трябва да превишава 0,4 s.
2.7.4. Тези разпоредби се отнасят само за димомери, които се използват за измерване на оптическата плътност при свободно ускоряване.
2.8. Налягане на измерваните газове и на продухващия въздух
2.8.1. Налягането на отработилите газове в измервателната камера не трябва да се различава с повече от 75 mm (H2O) от атмосферното налягане.
2.8.2. Колебанията в налягането на измерваните газове и на продухващия въздух не трябва да причиняват изменения на стойността на коефициента на поглъщане на светлината, по-големи от 0,05 m-1 при измерване на газове с коефициент на поглъщане на светлината 1,7 m-1.
2.8.3. Димомерът трябва да бъде оборудван с подходящи устройства за измерване на налягането в измервателната камера.
2.8.4. Пределните стойности за колебанията на налягането на газовете и на продухващия въздух в измервателната камера се посочват от производителя на уреда.
2.9. Температура на измерваните газове
2.9.1. Във всяка точка от измервателната камера температурата на газовете в момента на измерването трябва да бъде между 70 °С и максималната температура, определена от производителя на димомера, така че снетите в този температурен диапазон показания да не варират с повече от 0,1 m-1, когато камерата е запълнена с газ с коефициент на поглъщане на светлината 1,7 m-1.
2.9.2. Димомерът трябва да бъде оборудван с подходящи устройства за измерване на температурата в измервателната камера.

3. Действителна дължина "L" на димомера
3.1. Общи положения
3.1.1. При някои типове димомери газовете между светлинния източник и фотоелемента или между прозрачните части, които предпазват източника и фотоелемента, нямат постоянна оптическа плътност. В такива случаи действителната дължина L е дължината на газов стълб с еднородна оптическа плътност, който предизвиква същото поглъщане на светлина, както поглъщането, получено при нормални условия на преминаване на газовете през димомера.
3.1.2. Действителната дължина на пътя на светлината се получава чрез сравняване на показанието N на нормално работещия димомер с показанието No, получено на димомера, изменен така, че изпитваните газове да запълват точно определена дължина Lo.
3.1.3. Необходимо е да се отчетат бързо следващи едно след друго сравнителни показания, за да се определи корекцията във връзка с изместването от нулата.
3.2. Метод за оценка на L 3.2.1. Изпитваните газове трябва да бъдат отработили газове с постоянна оптическа плътност или светлопоглъщащи газове с плътност, приблизително равна на плътността на отработените газове.
3.2.2. Извършва се точно определяне на стълб с дължина Lo от димомера, който може да бъде запълнен равномерно с газове за изпитване и чиито основи са приблизително перпендикулярни на пътя на светлинните лъчи. Тази дължина Lo трябва да е близка до предполагаемата действителна дължина на димомера.
3.2.3. Измерва се средната температура на изпитваните газове в измервателната камера.
3.2.4. Ако е необходимо, с цел намаляване на колебанията на газовия поток върху тръбата за вземане на проби и възможно най-близо до сондата може да се монтира неголям ресивер с достатъчна вместимост. Допуска се монтирането и на охлаждащо устройство. Добавянето на ресивер и на охлаждащото устройство не трябва да влияе значително върху състава на отработилите газове.
3.2.5. Изпитването за определяне на действителната дължина се състои в последователно пропускане на проба от изпитваните газове през нормално работещия димомер и през същия уред, изменен в съответствие с т. 3.1.2.
3.2.5.1. В хода на изпитването се извършва непрекъснато отчитане на показанията на димомера чрез регистриращо устройство, чието време за реакция е равно на или е по-малко от времето за реакция на димомера.
3.2.5.2. При нормално работещ димомер показанието за оптическа плътност по линейната скaла се обозначава с N, а показанието за средната температура на газовете в градуси Келвин - с T.
3.2.5.3. Когато със същите газове за изпитване е запълнена предварително известната дължина Lo, показанието за оптическа плътност по линейната скaла се обозначава с Nо, а показанието за средната температура на газовете в градуси Келвин - с Tо. 3.2.6. Действителната дължина е равна на:

3.2.7. Изпитването се повтаря с използването най-малко на четири газа за изпитване, като получените показания за оптическата плътност трябва да са разпределени равномерно върху линейната скaла между точките 20 и 80.
3.2.8. За действителна дължина L на димомера се приема средноаритметичната стойност от действителните дължини, получени при използване на всички изпитвани газове в съответствие с т. 3.2.6.

Приложение № 8
към
чл. 19, ал. 4

Монтиране и работа с димомер

1. Димомер, работещ с взимане на проби
1.1. Монтиране за провеждане на изпитванията при установен режим
1.1.1. Отношението между лицето на напречното сечение на сондата и лицето на напречното сечение на изпускателната тръба не трябва да е по-малко от 0,05. Противоналягането, измерено в изпускателната тръба на входа на сондата, не трябва да е по-голямо от 75 mm (H2O).
1.1.2. Сондата трябва да представлява тръба с отворен край, ориентиран срещу потока на отработили газове по оста на изпускателната тръба или на допълнителна изпускателна тръба, ако е необходима такава. Сондата се разполага в сечение, където разпределението на дима е приблизително еднородно. За да се постигне това, сондата трябва да бъде разположена възможно най-близо до края на изпускателната тръба или, ако е необходимо, на допълнителната изпускателна тръба, така че ако D e диаметърът на изпускателната тръба в нейния край, предният край на сондата да се намира в праволинеен участък с дължина най-малко 6 D пред точката за вземане на проба и 3D след същата. При наличие на допълнителна изпускателна тръба не трябва да се допуска проникването на въздух в мястото на съединение.
1.1.3. Налягането в изпускателната тръба и характеристиките на понижаването на налягането в тръбата за вземане на проби трябва да са такива, че сондата да събира проба, която в значителна степен е еквивалентна на пробата, която би била получена при вземане на проби от равномерен поток.
1.1.4. Ако е необходимо, с цел отстраняване на колебанията на налягането в потока отработили газове върху тръбата за вземане на проби и възможно най-близо до сондата може да се монтира ресивер с достатъчна вместимост. Допуска се монтирането и на охлаждащо устройство. Конструкцията на ресивера и на охлаждащото устройство не трябва да променя значително състава на отработилите газове.
1.1.5. В изпускателната тръба на разстояние най-малко 3D след сондата за вземане на проби може да се разположи дроселна клапа или друго устройство за повишаване на налягането при вземането на пробите.
1.1.6. Съединителните тръби между сондата, охлаждащото устройство, ресивера (ако е необходим) и димомера трябва да бъдат с възможно най-малка дължина и същевременно да отговарят на изискванията по отношение на налягането и температурата, посочени в т. 2.8 и 2.9 от приложение № 7. Тръбите трябва да са наклонени нагоре спрямо точката за вземане на проби на димомера и не трябва да съдържат остри извивки, в които може да настъпи натрупване на сажди. Пред димомера трябва да се монтира пропусквателен кран, ако такъв не е включен в конструкцията на уреда.
1.1.7. По време на изпитването се извършва проверка за установяване спазването на изискванията по т. 2.8 на приложение № 7 по отношение на налягането и изискванията по т. 2.9 на същото приложение по отношение на температурата в измервателната камера.
1.2. Монтиране за провеждане на изпитвания при свободно ускоряване
1.2.1. Отношението между лицето на напречното сечение на сондата и лицето на напречното сечение на изпускателната тръба не трябва да бъде по-малко от 0,05. Противоналягането, измерено в изпускателната тръба на входа на сондата, не трябва да надвишава 75 mm (H2O).
1.2.2. Сондата трябва да представлява тръба с отворен край, ориентиран срещу потока отработили газове по оста на изпускателната тръба или на допълнителната изпускателна тръба, ако е необходима такава. Сондата трябва да се разположи в сечение, където разпределението на дима е приблизително еднородно. За да се постигне това, сондата трябва да бъде разположена възможно най-близо до края на изпускателната тръба или, ако е необходимо, на допълнителната изпускателна тръба, така че ако D e диаметърът на изпускателната тръба в нейния край, предният край на сондата да се намира в праволинеен участък с дължина най-малко 6 D пред точката за вземане на проби и 3D след същата. Ако се използва допълнителна изпускателна тръба, не трябва да се допуска проникването на въздух в мястото на съединение.
1.2.3. Системата за вземане на проби трябва да бъде такава, че при всички честоти на въртене на двигателя налягането на пробата в димомера да попада в границите, посочени в т. 2.8.2 на приложение № 7. Това може да се провери чрез отбелязване на налягането на пробата при работа на двигателя на празен ход и при максимална честота на въртене без натоварване. В зависимост от характеристиките на димомера контролът на налягането на пробата може да се осъществява чрез фиксиран ограничител или дроселна клапа в изпускателната тръба или в допълнителната изпускателна тръба. Независимо от използвания метод противоналягането, измерено в изпускателната тръба на входа на сондата, не трябва да надвишава 75 mm (H2O).
1.2.4. Тръбите за свързване към димомера трябва да бъдат с възможно най-малка дължина. Тръбите трябва да са наклонени нагоре спрямо точката за вземане на проби на димомера и не трябва да съдържат остри извивки, в които може да настъпи натрупване на сажди. Пред димомера може да се монтира пропусквателен кран за изолиране на уреда от потока на отработилите газове в периодите, когато не се извършват измервания.

2. Димомер, работещ в режим на пълен поток Единствените общи предписания, които трябва да се съблюдават по време на изпитванията при установен режим или при свободно ускоряване, са, както следва:
2.1. Съединенията на тръбите между изпускателната тръба и димомера не трябва да допускат проникването на въздух отвън.
2.2. Съединителните тръби на димомера трябва да са с възможно най-малка дължина, както е предвидено при димомерите, работещи с взимане на проби; системата от тръби да бъде наклонена нагоре от изпускателната тръба към димомера и да не съдържа остри извивки, в които може да настъпи натрупване на сажди; пред димомера може да се монтира пропусквателен кран за изолиране на уреда от потока на отработилите газове в периодите, когато не се извършват измервания.
2.3. Възникване необходимост от монтиране на охладителна система пред димомера.

iАко начинът за идентификация на типа съдържа знаци, които не са подходящи за описване на превозното средство, компонента или отделния технически възел, предмет на този сертификат за типово одобряване, такива знаци се представят в документацията чрез символа: "?" (например ABC??123???). iiКласифицирано съгласно определенията, посочени в Закона за движението по пътищата и част А на приложение № 1 към Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив