Наредба № 91 от 8 януари 2004 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета по отношение на електромагнитната съвместимост и за одобряване типа на електрически/електронен монтажен възел по отношение на електромагнитната съвместимост
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. условията и редът за одобряване типа на превозни средства (ПС) по отношение на електромагнитната съвместимост;
2. условията и редът за одобряване типа на електрически/електронни монтажни възли (ЕМВ) по отношение на електромагнитната съвместимост;
3. методи за измерване на излъчваните широколентови и теснолентови електромагнитни излъчвания от ПС и ЕМВ;
4. методът за изпитване за определяне на устойчивостта на ЕМВ на въздействието на електромагнитното излъчване;
5. техническите изисквания към ПС и ЕМВ по отношение на електромагнитната съвместимост.
(1) Наредбата се прилага за електромагнитната съвместимост на превозните средства (ПС) независимо дали са моторни превозни средства (МПС) или ремаркета, доставени от производителя, както и за компоненти или отделни технически възли, предназначени за монтиране в ПС.
(2) В обхвата на наредбата се включват:
1. изисквания по отношение на устойчивостта на въздействието на излъчени или получени по проводник смущения за функции, свързани с директното управление на ПС или със защитата на водача, пътниците и други участници в движението и също така устойчивостта на въздействието на смущения, които причиняват объркване на водача и на други участници в движението на пътя;
2. изисквания по отношение на контрола върху нежелани излъчвани или изпратени по проводник смущения с цел да се защити предвидената употреба на електрическо или електронно оборудване, разположено във въпросното ПС или в съседни ПС или в близката околност, и по отношение на контрола върху смущения от приспособления, които могат да се монтират на ПС след неговата продажба.
Глава втора
ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО ПО ОТНОШЕНИЕ НА ЕЛЕКТРОМАГНИТНАТА СЪВМЕСТИМОСТ
Раздел I
Заявление за одобряване на типа
Чл. 3. Типът на ПС по отношение на електромагнитната съвместимост се одобрява по реда и условията на глава втора, раздел II или III от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (ДВ, бр. 59 от 2003 г.).
Чл. 4.
(1) За одобряване типа на ПС по отношение на електромагнитната съвместимост производителят подава заявление до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА"АА") в съответствие с чл.3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага в три екземпляра:
1. попълнен списък с данни по образец съгласно приложение № 1 с приложено към него съдържание;
2. (изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) списък, който описва всички относими комбинации от съответните електрически/електронни системи или ЕМВ на ПС, общото разположение на проводниците, вариантите по отношение на двигателя, версиите с ляво/дясно кормилно управление и версиите на междуосовото разстояние и когато е приложимо - типовете каросерии и вариантите по отношение на материала на каросерията;
3. (отм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.).
(3) Всички схеми и чертежи, приложени към списъка с данни по ал. 2, се предоставят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, ако има такива, трябва да показват съответните части с ясно различими подробности.
(4) За системите, компонентите или отделните възли с електронно управление към списъка с данни се прилага информация за тяхното действие.
(5) (Доп., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Производителят може да приложи към заявлението по ал. 1 и протокол за проведени изпитвания. В този случай изпълнителният директор на ИА "АА" може да използва данни от протокол за проведени изпитвания, извършени преди подаване на заявлението за одобряване на типа при процедурата по подготовка на сертификата за одобряване на типа.
(6) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага и документ за платена държавна такса.
(7) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Производителят на ПС представя декларация за честотните ленти, нивата на мощността, разположенията на антените и инструкциите за монтаж на предавателите на радиочестоти (RF предаватели), дори ако ПС не е оборудвано с радиопредаватели по време на одобряването на типа. Това се отнася до всички мобилни радиофункции, използвани в ПС при нормални условия на движение. Тази информация трябва да бъде включена в инструкция за използване след одобряването на типа. Производителят на ПС представя данни, че функционирането на превозното средство няма да бъде нарушено от монтирането на тези предаватели.
Раздел II
Одобряване на типа
Чл. 6. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.)
(1) Изборът на ПС се извършва на основата на електрическите и електронните системи, предложени от производителя.
(2) Едно или няколко ПС могат да бъдат избрани на основата на списъка по чл. 4, ал. 2, т. 2, ако производителят на ПС и изпълнителният директор на ИА "АА" установят по взаимно съгласие, че съществува риск наличието на различни електрически и електронни системи да повлияе значително върху електромагнитната съвместимост на ПС в сравнение с тази на първия избран образец.
(3) Изборът на ПС по чл. 5 се ограничава до комбинациите от ПС, електрически или електронни системи, предназначени за действително производство.
Чл. 7. По преценка на производителя на ПС могат да се използват следните алтернативни възможности за одобряване на типа:
1. одобряване типа на комплектовано ПС; комплектованото ПС дава възможност за директно одобряване на типа, при спазване на изискванията на чл. 29 и 31; когато производителят на ПС избере този начин, не се изисква отделно изпитване на електрическите/електронните системи и на ЕМВ;
2. (изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) одобряване типа на ПС чрез изпитване на отделни ЕМВ; в този случай производителят на ПС може да получи одобряване на типа за ПС, като докаже пред изпълнителния директор на ИА "АА", че всичките съответни електрически/електронни системи или ЕМВ съгласно чл. 4, ал. 2, т. 2 са самостоятелно одобрени в съответствие с наредбата и са монтирани съгласно предвидените в нея изисквания;
3. (изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) производителят може да получи одобряване на типа, когато ПС не притежава оборудване от типа, подлежащо на изпитване за устойчивост на електромагнитни смущения или на излъчвания; в този случай не се изисква провеждане на изпитвания.
Чл. 8.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване типа на ПС по отношение на електромагнитната съвместимост, когато:
1. превозното средство отговаря на техническите изисквания по тази наредба;
2. (изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) е изпълнена процедурата по глава втора, раздел II или III от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 2.
Чл. 9. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.)
(1) За всеки одобрен тип ПС по отношение на електромагнитната съвместимост се издава номер на одобряването при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 5 от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като за секции 2 и 3 на номера се попълва "72/245" и "2004/104".
(2) За различните одобрени типове ПС се издават различни номера.
Чл. 10. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.)
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" отказва издаването на сертификат по чл. 8, ал. 1 на основания, свързани с електромагнитната съвместимост, когато ПС не отговаря на изискванията по тази наредба.
(2) Отказът по ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Закона за административното производство.
Чл. 11.
(1) Производителят писмено информира изпълнителния директор на ИА "АА" за всички изменения на типа ПС по отношение електромагнитната съвместимост.
(2) В случаи на изменения на одобрения тип ПС по отношение електромагнитната съвместимост се прилагат разпоредбите на глава четвърта, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(3) При изменения на одобрения тип ПС чрез добавяне или замяна на ЕМВ се прилагат разпоредбите на чл. 12 - 14.
Чл. 12. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) В случай че производител е получил одобряване на типа за дадена конфигурация на ПС и той желае да монтира допълнителна или заместваща електрическа/електронна система или ЕМВ, които са били одобрени съгласно изискванията на настоящата наредба и които ще бъдат монтирани в съответствие с всички условия на настоящата наредба, одобряването на ПС може да бъде изменено и допълнено без по-нататъшно изпитване. Допълнителната или заместващата електрическа/електронна система или ЕМВ се разглеждат като част от превозното средство за целите на съответствието на производството.
Чл. 13. Когато допълнителната или заместващата система или ЕМВ не е получила сертификат за одобряване на типа и се прецени за необходимо да се проведат изпитвания, се приема, че цялото ПС отговаря на изискванията, когато:
1. новата или изменената система или ЕМВ отговаря на съответните изисквания по чл. 28 и 30, или
2. когато при сравнително изпитване може да се докаже, че няма вероятност новата или изменената система или ЕМВ да окаже неблагоприятно въздействие върху съответствието на типа на ПС.
Чл. 14.
(1) Сертификатът за одобряване типа на ПС не се обезсилва, когато производителят:
1. добави към одобрено ПС стандартно битово или промишлено оборудване, различно от мобилно комуникационно оборудване, като радиотелефон и радиоапарат и което отговаря на изискванията на Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието за електромагнитна съвместимост, приета с Постановление № 203 на Министерския съвет от 2001 г. (ДВ, бр. 78 от 2001 г.), и което е инсталирано в съответствие с препоръките на производителите на оборудването и на ПС;
2. подмени или демонтира оборудването по т. 1.
(2) Производителите на ПС могат да монтират комуникационно оборудване в съответствие с подходящо разработени от производителя на ПС и/или производителя на съответното комуникационно оборудване инструкции за монтаж на такова оборудване независимо от наличието на сертификат за одобряване на типа.
(3) При поискване от техническата служба производителят на ПС представя доказателства, че комуникационното оборудване не оказва неблагоприятно въздействие върху експлоатационните характеристики на ПС. За изпълнение на това условиe производителят може да подпише декларация, че нивата на мощност и монтажа са такива, че определените в тази наредба нива на устойчивост осигуряват достатъчна защита единствено срещу влиянието на самите предаватели.
(4) Не се допуска използването на комуникационни предаватели, за които не са изпълнени други изисквания по отношение на това оборудване или неговата експлоатация.
(5) Производител на ПС може да откаже да инсталира в произвежданото от него ПС стандартно битово или промишлено оборудване, което отговаря на изискванията на Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието за електромагнитна съвместимост.
Чл. 15. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.)
(1) Сертификатът за одобряване типа на ПС по отношение на електромагнитна съвместимост се отнема от изпълнителния директор на ИА "АА", когато ПС не отговаря на изискванията по тази наредба.
(2) Изпълнителният директор на ИА "АА" отнема сертификата за одобряване на типа съгласно условията на глава четвърта, раздел III от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
Глава трета
ОДОБРЯВАНЕ НА ТИПА НА ЕЛЕКТРИЧЕСКИ/ЕЛЕКТРОНЕН МОНТАЖЕН ВЪЗЕЛ (ЕМВ) ПО ОТНОШЕНИЕ НА ЕЛЕКТРОМАГНИТНАТА СЪВМЕСТИМОСТ
Раздел I
Заявление за одобряване на типа
Чл. 16.
(1) (Предишен текст на чл. 16, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Типът на ЕМВ по отношение на електромагнитната съвместимост като компонент или отделен технически възел се одобрява по реда на глава втора, раздел IV от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Разпоредбите по тази глава се прилагат за ЕМВ, предназначени за монтиране на ПС, които не са пасивни, нямат ограничено използване от технически средства само за неподвижни ПС и са механично прикрепени към ПС, като не могат да бъдат демонтирани от тях без използването на инструменти.
(3) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Разпоредбите по тази глава се прилагат и ако ЕМВ е свързан постоянно или временно към окабеляването на ПС и не използва интерфейс, одобрен по реда на тази наредба.
(4) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Типът на ЕМВ, които се предлагат на пазара като резервни части, не подлежи на одобряване, ако ЕМВ:
1. са ясно маркирани като резервни части с идентификационен номер;
2. са идентични и са произведени от същия производител, който произвежда оригиналното оборудване, предназначено за одобрен тип превозно средство.
(5) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Компоненти, пуснати на пазара, като резервни части и предназначени за монтиране в моторни превозни средства, не подлежат на одобряване на типа, ако нямат функции, свързани с устойчивостта.
(6) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) В случаите на ал. 5 се издава удостоверение за съответствие (приложение № 10) или декларация за съответствие съгласно разпоредбите на Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на радиосъоръжения и крайни далекосъобщителни устройства (ДВ, бр. 79 от 2002 г.) или на Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието за електромагнитна съвместимост (ДВ, бр. 78 от 2001 г.), съдържаща информация, че ЕМВ изпълнява еталонните допустими стойности, определени съгласно изискванията на т. 1, 2, 4 и 5 на приложение № 8.
Чл. 17.
(1) За одобряване типа на ЕМВ по отношение на електромагнитната съвместимост производителят на ПС или производителят на ЕМВ подава заявление до изпълнителния директор на ИА "АА".
(2) (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно приложение № 3 с приложено към него съдържание. За оборудване, за което се предвижда да бъде монтирано в ПС, производителят може да допълни заявлението по ал. 1 с декларация за съответствие на производителя съгласно разпоредбите на Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на радиосъоръжения и крайни далекосъобщителни устройства или на Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието за електромагнитна съвместимост, както и протокол от изпитване за електромагнитна съвместимост и инструкцията за потребителя, която дава ръководни насоки за монтаж на такова оборудване в превозни средства.
(3) Всички схеми и чертежи, приложени към списъка с данни, се предоставят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, ако има такива, трябва да показват съответните компоненти и възли с ясно различими подробности.
(4) За системите, компонентите или отделните възли с електронно управление към списъка с данни се прилага информация за тяхното действие.
(5) Към заявлението по ал. 1 производителят може да представи протокол от проведени изпитвания. Изпълнителният директор на ИА "АА" може да използва данни от протокол за проведени изпитвания, извършени преди подаване на заявлението за одобряване на типа.
(6) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага и документ за платена държавна такса.
Раздел II
Одобряване на типа
(1) Производителят предоставя на техническата служба образец на ЕМВ-системата, представителна за подлежащия на одобряване тип, и когато е необходимо и след обсъждане на възможните варианти по отношение на схемата за разположението - брой на компоненти и на датчици.
(2) Техническата служба може да избере допълнителен образец за изпитване.
(3) Образецът по ал. 1 e ясно и незаличимо обозначен с търговското наименование или марката на производителя и обозначението на типа за този компонент или отделен технически възел, както и да има достатъчно място за поставяне на маркировката за одобряване.
(4) При необходимост се посочват възможните ограничения по отношение на използването на ЕМВ. Всички подобни ограничения се включват в списъка с данни по приложение № 3 и/или в сертификата за одобряване на типа по приложение № 4.
Чл. 19.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване типа на ЕМВ, когато:
1. той отговаря на техническите изисквания по тази наредба;
2. е изпълнена процедурата по глава втора, раздел IV от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 4.
(3) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Одобряване може да бъде издадено на типа ЕМВ, предназначен за монтиране във всеки тип ПС (одобряване на компонент) или за монтаж в специфичен тип или специфични типове ПС, при искане от страна на производителя на ЕМВ (одобряване на отделен технически възел).
(4) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Електрически/електронни монтажни възли, представляващи по предназначение радиопредаватели и за които производителят на ПС не е поискал одобряване на типа, се доставят с подходящо ръководство за монтаж.
Чл. 20.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" не може да откаже издаване на сертификат по чл. 19, ал. 1 на основания, свързани с електромагнитната съвместимост, когато ЕМВ отговаря на изискванията на тази наредба.
(2) Отказът да се издаде сертификат по чл. 19, ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Закона за административното производство.
Чл. 21.
(1) Производителят информира писмено изпълнителния директор на ИА "АА" за всички изменения на одобрения тип ЕМВ по отношение на електромагнитната съвместимост.
(2) В случаи на изменения на одобрения тип ЕМВ се прилагат разпоредбите на глава четвърта, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
Чл. 22.
(1) (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) За всеки одобрен тип ЕМВ се издава номер на одобряването при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като за секции 2 и 3 се попълва съответно "72/245" и "2004/104".
(2) За всеки одобрен тип ЕМВ се издава различен номер.
Чл. 23.
(1) Върху всеки одобрен тип ЕМВ се нанася маркировка по образец.
(2) Маркировката по ал.1 се състои от:
1. (изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) правоъгълник, който огражда буквата "e", последван от номер 34;
2. (изм. и доп., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) "базов номер на одобряване", предвиден в секция 4 на приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, предшестван от цифри "03", поставени в близост до правоъгълника. Базовият номер на одобряване и цифрите 03 се разделят с празен интервал.
(3) (Доп., ДВ, бр. 61 от 2006 г.) Маркировката се нанася в съответствие с образеца, посочен в приложение № 5, част 1.
(4) Размерите на маркировката са не по-малки от посочените в образеца по ал. 3, като се спазват съотношенията между тях.
(5) Маркировката за одобряване се поставя върху основна част на ЕМВ (например електронното управляващо устройство) така, че да е видима, четлива и неизтриваема.
(6) Маркировката за одобряване, поставена върху ЕМВ в съответствие с ал. 5, може да не бъде леснодостъпна, когато ЕМВ е монтиран върху ПС.
(7) (Доп., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) За електрическите/електронните системи, които представляват част от одобрения тип ПС и за резервни части по чл. 16, ал. 4, не се изисква маркировка.
Чл. 24.
(1) Сертификатът за одобряване типа на ЕМВ, предназначен за монтиране, може да включва няколко типа или конкретен тип ПС в съответствие с искането на производителя.
(2) За ЕМВ, свързани с непосредственото управление на ПС, се предоставят сертификати за одобряване на типа съгласувано с производителя на ПС.
Чл. 25.
(1) (Доп., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Сертификатът за одобряване типа на ЕМВ по отношение на електромагнитна съвместимост се отнема от изпълнителния директор на ИА "АА", когато ЕМВ не отговаря на изискванията на тази наредба.
(2) Изпълнителният директор на ИА "АА" отнема сертификата за одобряване на типа, като спазва условията на чл.38 от Наредба № 60 за одобряване на типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
Глава четвърта
ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ
(1) (Предишен текст на чл. 26, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Превозното средство и неговата електрическа/електронна система или ЕМВ се проектират, конструират и оборудват така, че при нормални условия на експлоатация ПС да отговарят на изискванията на тази наредба.
(2) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Превозното средство се подлага на изпитвания за излъчвани смущения и за устойчивост на въздействието на излъчвани смущения. За одобряването на типа на превозно средство не се провеждат изпитвания за смущения, изпращани по проводник, или за устойчивост на въздействието на смущения, получени по проводник.
(3) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Електрически/електронен монтажен възел се изпитва за излъчвани смущения и за генерирани от тях смущения, изпратени по проводник, за устойчивост на въздействието на излъчени смущения и на смущения, получени по проводник.
(4) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Преди изпитването техническата служба подготвя план за изпитването в сътрудничество с производителя, който съдържа най-малко следните елементи: начина на действие, стимулираната функция (функции), наблюдаваната функция (функции), критериите за преминаване или пропадане на изпитването и очакваните излъчени смущения.
Чл. 27. Техническите изисквания към ПС по отношение на електромагнитната съвместимост са посочени в приложение № 6.
Чл. 28.
(1) Методите за измерване на широколентови и теснолентови електромагнитни излъчвания, излъчвани от ПС, и методът за изпитване на устойчивостта на ПС на въздействието на електромагнитно излъчване са дадени в приложение № 7.
(2) Методите по ал. 1 се прилагат само по отношение на моторни превозни средства (МПС).
Чл. 29. Техническите изисквания към ЕМВ по отношение на електромагнитната съвместимост са посочени в приложение № 8.
Чл. 30.
(1) Методите за измерване на широколентови и теснолентови електромагнитни излъчвания, излъчвани от ЕМВ, и методът за изпитване на устойчивостта на ЕМВ на въздействието на електромагнитно излъчване са посочени в приложение № 9.
(2) Методът за измерване на излъчваните широколентови електромагнитни излъчвания от ЕМВ, описан в приложение № 9, част I, се прилага по отношение на ЕМВ, които впоследствие могат да бъдат монтирани на ПС, които отговарят на изискванията, посочени в приложение № 7, част I.
Чл. 31. Ако ПС, електрическа/електронна система или ЕМВ не включват електронен генератор с работна честота повече от 9 КHz, се приема, че същите отговарят на изискванията по т. 2.2 от приложение № 6, т. 2.2 от приложение № 8, част I на приложение № 7 и част I на приложение № 9.
Чл. 32. Превозни средства, които не са оборудвани със свързани с непосредственото управление на ПС електрически/електронни системи или ЕМВ, не е необходимо да се изпитват за устойчивост и се приема, че отговарят на изискванията по т. 3 от приложение № 6 и част III на приложение № 7.
Чл. 33. ЕМВ, чиито функции не са свързани с непосредственото управление на ПС, не се изпитват за устойчивост и се приема, че отговарят на изискванията по т. 3 от приложение № 8 и част III на приложение № 9.
Чл. 34. Купето, каросерията и/или шасито на ПС, оборудвани с колела с гуми, се приемат за електрически изолирана конструкция.
Чл. 35.
(1) Съществените електростатични сили по отношение на външната среда, заобикаляща ПС, настъпват само при влизане и излизане на водача и/или пътниците от него.
(2) В случаите по ал.1, когато ПС е в неподвижно състояние, не се извършват изпитвания за одобряване на типа по отношение на електростатичния разряд.
Чл. 36.
(1) Не се допуска създаването на предаващи се преходни процеси по отношение на външната околна среда, когато при експлоатацията в пътни условия към ПС не се осъществяват никакви външни електрически връзки.
(2) Производителят гарантира, че оборудването издържа на предаващите се преходни процеси в ПС.
(3) (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Не е необходимо да се извършват изпитвания за предаване на смущения по проводник на електрически/електронни монтажни възли, които не се включват, не съдържат ключове или индуктивни товари. Счита се, че те отговарят на изискванията по т. 5 на приложение № 8.
(4) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Загубата на функция на приемници по време на изпитване за устойчивост, когато изпитателният сигнал е в рамките на честотната лента на приемателя (радиочестотна лента на изключване), като е посочено за специфичната радиоуслуга/продукт в съответен хармонизиран стандарт за електромагнитна съвместимост, не води задължително до несъответствие.
(5) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Предавателите на радиочестоти (RF предаватели) се изпитват в режим на предаване. Необходимите излъчвания (например от радиопредавателни системи) в рамките на необходимата честотна лента и излъчванията извън лентата не се взимат предвид за целите на тази наредба. Несъществените излъчвания попадат в обхвата на тази наредба, но не трябва да бъдат изпитвани, ако предавателят е одобрен съгласно Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на радиосъоръжения и крайни далекосъобщителни устройства.
Глава пета
СЪОТВЕТСТВИЕ НА ПРОДУКЦИЯТА
Чл. 38. Мерките за осигуряване съответствието на продукцията се предприемат в съответствие с изискванията на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
Чл. 39. Съответствието на продукцията по отношение на електромагнитната съвместимост на ПС, компонента или отделния технически възел се проверява на основание данните от сертификата за одобряване на типа, посочени в приложение № 2 и/или приложение № 4.
Чл. 40. Когато изпълнителният директор на ИА "АА" не е удовлетворен от процедурата за ефективен контрол, се прилагат разпоредбите на чл.34 и 36 от глава четвърта, раздел II на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета и чл. 41 и 42 от тази наредба.
Чл. 41. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) При проверка на съответствието на продукцията за ПС, компонент или отделен технически възел се приема, че продукцията съответства на изискванията на тази наредба по отношение на широколентовото и теснолентовото електромагнитно излъчване, ако измерените нива не превишават с повече от 4 dB (60 %) еталонните допустими стойности, посочени в т. 1.2.1, 1.2.2, 2.2.1 и 2.2.2 на приложение № 6.
Чл. 42. При проверка на съответствието на продукцията за ПС, компонент или отделен технически възел се счита, че продукцията не съответства на изискванията на тази наредба по отношение на устойчивостта на въздействието на електромагнитното излъчване, когато ПС, компонентът или отделен технически възел влошава или затруднява непосредственото управление на ПС. Допуска се, че това въздействие може да се забележи от водача или от останалите участници в пътното движение, когато ПС, компонентът или отделният технически възел се намират в определеното в т. 4 от част III на приложение № 7 състояние и са подложени на въздействието на поле, чиято напрегнатост, изразена във V/m, е до 80 % от пределните стойности, посочени в т. 3.2.1 на приложение № 6.
Чл. 43. (Нов, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) При проверка на съответствието на компонент или отделен технически възел, взети от производствена серия, се счита, че продукцията отговаря на изискванията на тази наредба по отношение на устойчивостта на въздействието на смущения, получени по проводник, и по отношение на генерирането на такива смущения, ако "функциите, свързани с устойчивостта" на компонента или на отделния технически възел, не са нарушени до стойностите, посочени в т. 4 на приложение № 8, и не надвишават стойностите, определени съгласно т. 5 на приложение № 8.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на тази наредба:1. "Превозно средство" е всяко моторно превозно средство (МПС), предназначено за движение по пътищата, притежаващо най-малко четири колела и максимална конструктивна скорост не по-малка от 25 km/h, и неговите ремаркета, с изключение на ПС, движещи се по релси, трактори за селското и горското стопанство, както и всяка друга самоходна машина.
2. (Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на ПС, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване типа и осигурява съответствието на произведените ПС, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на ПС, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - лице, установено в ЕС, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.
3. "Категория превозни средства" са определените в чл.149, ал. 1 от Закона за движение по пътищата.
4. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) "Електромагнитна съвместимост" е способността на ПС, компонента или отделния технически възел да функционира в съответствие с изискванията в своята електромагнитна среда, без да създава недопустими смущаващи електромагнитни въздействия, за който и да било от обектите в тази среда.
5. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) "Смущаващо електромагнитно въздействие" е всяко електромагнитно явление, което може да окаже негативно влияние върху функционирането на ПС, компонент (компоненти) или отделен технически възел (възли) или на което и да е устройство, възел на устройство или система, работещи в близост до ПС. Смущаващото електромагнитно въздействие може да бъде електромагнитен шум, нежелан сигнал или изменение в самата преносна среда.
6. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) "Устойчивост на въздействието на смущаващите електромагнитни въздействия" е способността на ПС или компонент или отделен технически възел да функционират без влошаване на показателите за ефективността при наличие на (специфични) електромагнитни смущения, които включват желани радиосигнали от радиопредаватели или сигнали, излъчвани в честотната лента на индустриални-научни-медицински (ИНМ) апарати, вътрешни или външни за ПС.
7. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) "Електромагнитна среда" е съвкупността от електромагнитни явления, съществуващи на дадено място.
8. "Контролно ниво" е номиналното ниво, което служи за еталон по отношение на граничните стойности в контекста на одобряване на типа и осигуряването на съответствието на продукцията.
9. "Контролна антена" за диапазона на честотите 20 - 80 MHz е полувълнов резонансен симетричен вибратор, настроен за честота 80 MHz, а за диапазона на честотите над 80 MHz - полувълнов резонансен симетричен вибратор, настроен на честотата на измерването.
10. "Широколентово излъчване" е излъчване, чийто диапазон е по-широк от диапазона на пропускане на използваното измервателно или приемно устройство.
11. "Теснолентово излъчване" е излъчване, чийто диапазон е по-тесен от диапазона на пропускане на използваното измервателно или приемно устройство.
12. "Електрическа/електронна система" е електрическо и/или електронно устройство или комплект устройства със съответните електрически връзки, които представляват съставна част на ПС, но подлежат на одобряване на типа отделно от ПС.
13. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) "Електрически/електронен монтажен възел (ЕМВ)" е електрическо и/или електронно устройство или комплект устройства, предназначени да бъдат съставна част от ПС, заедно със съответните електрически връзки и проводници, които изпълняват една или повече специализирани функции. Електрически/електронен монтажен възел може да бъде типово одобрен по искане на производителя или на неговия упълномощен представител като "компонент" или като "отделен технически възел".
14. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) "Тип превозни средства" по отношение на електромагнитната съвместимост са ПС, които не се различават съществено в аспекти като:
а) общ размер и форма на двигателното отделение;
б) общо разположение на електрическите и/или електронните компоненти и обща схема на окабеляване;
в) основен материал, от който са изработени каросерията или външната част (което е приложимо) на ПС (например: външна част на каросерия от стомана, алуминий или фибростъкло); наличието на панели, изработени от различни материали, не променя типа на ПС, при условие че основният материал на каросерията остава един и същ; в случай на такива варианти те се съобщават на ИА "АА".
15. "Тип ЕМВ" по отношение на електромагнитната съвместимост е електрически/електронни монтажни възли, които не се различават съществено в аспекти, като:
а) функцията, изпълнявана от ЕМВ;
б) общото разположение на електрическите и/или електронните компоненти, когато това е приложимо.
16. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.) "Електрически/електронни системи или ЕМВ на ПС" са системи или възли, които могат да излъчват съществени широколентови или теснолентови смущения и/или които въздействат на функциите, свързани с устойчивостта.
17. (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) "Окабеляване на ПС" е съвкупността от захранващи кабели, кабелите на BUS-системата (например CAN), кабели за сигнали или кабели на активните антени, които са инсталирани от производителя на ПС.
18. (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) Функции, свързани с устойчивостта, са:
18.1. функции, свързани с директното управление на превозното средство:
а) чрез нарушаване или промяна на действието на двигателя, скоростната кутия, спирачките, окачването, активното кормилно управление, устройствата за ограничаване на скоростта;
б) чрез влияние върху местоположението на водача: например позиционирането на седалката или кормилото;
в) чрез влияние върху видимостта на водача: например къси светлини, чистачки за предното стъкло;
18.2. функции, свързани със защитата на водача, пътниците или други участници в движението: например въздушна възглавница и задържащи системи за осигуряване на безопасност;
18.3. функции, чието нарушаване причинява объркване на водача и на други участници в движението:
а) оптически смущения: неправилно действие например на пътепоказателите, стопсветлините, габаритните светлини, светлина за заден ход, аварийно осветление, неточна информация от предупредителни индикатори, светлини или монитори, свързани с функции в точки 18.1 или 18.2, които могат да бъдат виждани непосредствено от водача;
б) акустични смущения: например неправилно действие на алармената система или на устройството за звукова сигнализация;
18.4. функции, свързани с действието на системите за трансфер на данни-чрез блокиране на предаването на данни в системите за предаване на данни на превозното средство, които се използват за осигуряване на правилното функциониране на други функции, свързани с устойчивостта;
18.5. функции, чието нарушаване причинява неправилно действие на системите за събиране на данни от превозното средство, изисквани по закон: например тахограф, километражен брояч.
19. (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) "Необходима честотна лента" означава за даден клас излъчвания широчината на честотната лента, която е точно достатъчно, за да осигури предаването на информация със скоростта и качеството, изисквани при специфицирани условия.
20. (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) "Излъчвания извън лентата" означава излъчвания на честота или честоти, непосредствено извън необходимата честотна лента, които се получават в резултат на модулационния процес, с изключение на несъществените излъчвания.
21. (Нова, ДВ, бр. 52 от 2006 г.) "Несъществени излъчвания": във всеки процес на модулация съществуват допълнителни нежелани сигнали. Те се обобщават с израза "несъществени излъчвания". Несъществени излъчвания са излъчвания на честота или честоти, които са извън необходимата честотна лента и нивото на които може да бъде намалено, без да се повлияе на съответното предаване на информация. Несъществените излъчвания включват хармонични излъчвания, паразитни излъчвания, продукти на интермодулация и конверсия на честотата, но изключват излъчвания извън лентата (чл. 1, т. 1145 от регламента за радиокомуникациите).
22. (Нова, ДВ, бр. 61 от 2006 г.) "24 GHz радарно съоръжение с малък обсег" е свръхшироколентов автомобилен радар с малък обсег, осигуряващ основни радарни функции на моторното превозно средство с цел намаляване на произшествията, подобряване безопасността на движението и за който(-ито):
а) работи в 24 GHz радиочестотен диапазон с максимална средна спектрална плътност на мощността от 41,3 dBm/MHz ефективна изотропно излъчвана мощност (EIRP) и върхова (пикова) плътност на мощността от 0 dBm/50MHz EIRP, освен за честотите под 22 GHz , където максималната средна спектрална плътност на мощността е ограничена до -61,3 dBm/MHz EIRP;
б) радиочестотният диапазон от 24,05 до 24,25 GHz e предназначен за теснолентови излъчвания, представляващи немодулирана носеща с максимална пикова мощност от 20 dBm EIRP и коефициент на запълване на импулсите, ограничен до 10 % за импулсни излъчвания, по-високи от -10 dBm EIRP;
в) излъчванията в честотния диапазон от 23,6 до 24,0 GHz с ъгъл на елевация над 30 градуса над хоризонталната равнина трябва да се намалят: - с поне 25 dB за пусканите на пазара до 2010 г.; - с поне 30 dB след тази дата.
§ 1а. (Нов, ДВ, бр. 77 от 2007 г.) Наредбата въвежда изисквания на Директива 2006/96/ЕО.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. Наредбата се издава на основание чл.138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.§ 3. (Отм., ДВ, бр. 61 от 2006 г.).
Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 91 от 2004 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета по отношение на електромагнитната съвместимост и за одобряване типа на електрически/електронен монтажен възел по отношение на електромагнитната съвместимост
(Обн., ДВ, бр. 61 от 28.07.2006 г.)
Преходни и заключителни разпоредби
§ 12. От датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз, когато МПС по отношение на електромагнитната съвместимост не отговаря на разпоредбите по тази наредба, сертификатите за съответствие, придружаващи нови МПС, се считат невалидни за целите на регистрацията на тези МПС и пускането им на пазара на територията на Република България.
§ 13. Сертификатите за одобряване типа МПС по отношение на електромагнитната съвместимост са валидни и за МПС, които не са оборудвани с 24 GHz радарно съоръжение с малък обсег.
§ 14. От 1 юли 2013 г., когато МПС е оборудвано с 24 GHz радарно съоръжение с малък обсег, сертификатите за съответствие, придружаващи нови МПС, се считат за невалидни за целите на регистрацията на тези ПС и пускането им на пазара на територията на Република България.
§ 15. Наредбата въвежда изискванията на Директива 72/245/ЕЕС, последно изменена и допълнена с Директива 2006/28/ЕС.
§ 16. Разпоредбите по § 1 относно чл. 23, ал. 2, т. 1, § 2 относно §1, т. 2 от допълнителната разпоредба и § 4 - 8 относно приложения № 1 - 5 влизат в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.
Приложение № 1
към чл. 4, ал. 2, т. 1 (pdf)
(Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.;
изм. и доп., бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в
сила на Договора за присъединяване на Република България
към Европейския съюз)
Приложение № 2
към чл. 8, ал. 2 (pdf)
(Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.;
изм. и доп., бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в
сила на Договора за присъединяване на Република България
към Европейския съюз)
Приложение № 3
към чл. 17, ал. 2 (pdf)
(Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.;
изм. и доп., бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в
сила на Договора за присъединяване на Република България
към Европейския съюз)
Приложение № 4
към чл. 18, ал. 4 (pdf)
(Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.;
изм. и доп., бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в
сила на Договора за присъединяване на Република България
към Европейския съюз)
Приложение № 5
към чл. 23, ал. 3 (pdf)
(Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.;
изм. и доп., бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в
сила на Договора за присъединяване на Република България
към Европейския съюз)
Приложение № 6
към чл. 27 (pdf)
(Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.)
Приложение № 7
към чл. 28, ал. 1 (pdf)
(Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.;
изм. и доп., бр. 61 от 2006 г.)
Приложение № 8
към чл. 29 (pdf)
(Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.)
Приложение № 9
към чл. 30 (pdf)
(Изм., ДВ, бр. 52 от 2006 г.,
бр. 61 от 2006 г.)
Приложение № 10
към чл. 16, ал. 5 (pdf)
(Ново, ДВ, бр. 52 от 2006 г.;
изм., бр. 61 от 2006 г.)