В България 39 на сто от потребителите се оплакват от увеличаване на цените по дългосрочните договори за доставка на услуги, а 36 на сто - от нечестни договорни условия. Средно за ЕС тези дялове са съответно 26% и 22 на сто.
Мнозинството у нас - 78%, и в ЕС - 75%, пък твърдят, че са попадали на скрита реклама в резултати от онлайн търсене. Това показват данни, представени от Европейската комисия. Според изследването данните всеки четвърти европеец е добре запознат с потребителските си права, всеки трети е достатъчно запознат, а около 40 на сто са слабо запознати.
В България доверието в сигурността на нехранителните стоки е 55%, докато средно за ЕС е 72%. Наблюдава се слабо доверие в уреждането на спорове за качеството на стоките - 36% от българските потребители и 45% от останалите европейци са на мнение, че споровете може да бъдат успешно уредени извън съда. 30% у нас и 34% в ЕС пък вярват, че спорът може да намери решение от съдия.
У нас 83% от участниците са заявили, че в последната година не са имали проблеми със стоките и услугите, които са платили. В ЕС те са 74 на сто. Почти еднакви са отговорите - 75-77 на сто, че в последната година потребителите са се натъкнали на лоши търговски практики.
В ЕС двойно по-често (17 на сто) потребителите предприемат действия, когато са недоволни от стока и услуга, докато в нашата страна това правят едва 9%. Между 7% и 8% е делът на европейците (включително българите), които са имали проблем със стока, но не са направили нищо, за да го решат. Най-честата причина да не се предприемат мерки е очакването, че това ще отнеме много време - 49% в ЕС и 57% у нас, както и че е твърде сложно, съответно 25% в ЕС и 39% у нас.