Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че нямала правомощия да регулира цените, нито за обявяване на "справедливи цени". Позицията на КЗК е по повод изказване в медиите, без да се уточнява на кого, за нуждата от намеса на КЗК за намаляването на цената на горивата.
От КЗК отново уверяват, че постоянно наблюдавали сектора на горивата предвид важното му обществено значение. Посочват, че доказването на монопол на пазара на горива било трудоемко и времеемко. "Поради това разглеждането на антитръстови казуси обективно не може да бъде извършвано в спешен порядък - за няколко дни или седмици. За сравнение антитръстовите производства в други държави членки на ЕС са със средна продължителност от около няколко години в зависимост от фактическата и правна сложност на казуса", се отбелязва в позицията на КЗК.
Допълват, че КЗК била установила, че цените на дребно на бензина и дизела били в пряка зависимост от цените на едро, на които продават търговците на едро, а не се влияели единствено от цената на суровия петрол. "При определяне на цените на едро, наред с цената на суровината, от съществено значение са и редица други фактори, които също следва да са обект на проучване. Такива могат да бъдат международните котировки, валутните курсове, транспортни разходи, застраховки, динамично променящата се международна обстановка и др.", обясняват от антимонополната комисия.
КЗК също така обяснява дейността на бургаската петролна рафинерия "Лукойл Нефтохим", която от началото на 2021 г. е преминала към бизнес схема "процесинг" (на ишлеме). При тази схема дружеството, собственост на руската компания "Лукойл", не осъществява самостоятелно сделки по закупуване на суровина и преки продажби на готовата продукция както в България, така и извън страната. Влиянието на ценовия риск от изменението на котировките на международните пазари за търговия на нефт и нефтопродукти засяга само процесора, с който "Лукойл Нефтохим" е сключил договор - именно регистрираната в Нидерландия "Лукойл Бенелукс" Б.В.
От антимонополната комисия отбелязват, че цените на горивата са високи и в останалите страни членки на ЕС, като не сродните на КЗК органи там предприемат мерки по проблема.