Комисията за защита на конкуренцията няма правомощията за ценово регулиране, нито пък в нейната компетентност попада разследването на спекула и защита на потребителите.
"Характерно за органите за защита на конкуренцията е да се намесват по отношение на повишаване на цените, само когато това е в резултат на забранено споразумение или на злоупотреба с господстващо положение, като контролът, който се осъществява, е последващ", заявяват от комисията в отговор на изявления, съдържащи твърдения, че Комисията за защита на конкуренцията не изпълнява своите правомощия като не се намесва в ценообразуването при цените на горивата в страната.
Контролът от страна на органа по конкуренция е предварителен, единствено по отношение на контрола върху концентрациите между предприятия. Регулирането на цени може да попадне в правомощията единствено на секторните регулатори, но е несъвместимо с осигуряването на защита на конкуренцията. Комисията също така не разполага с правомощие да дава становище за цените на предлагани стоки или услуги, настоявата от КЗК.
Експертите от комисията коментират, че завишаване при цените на горивата се наблюдава и в останалите държави от Европейския съюз.
"В някои от тях са въведени временни мерки за преодоляване на този проблем, но те имат краткотраен характер и са предприети на правителствено ниво, а не от органите по конкуренция. Подобен пример са редица европейски страни, в които е въведен за срок от няколко месеца по-нисък данък или акциз върху горивата".
От КЗК обаче са категорични, че секторът на горивата е постоянно наблюдаван от тях.
"Неведнъж КЗК е установявала бариери пред свободната конкуренция и е отправяла препоръки към компетентните органи за предприемане на мерки за подобряване на конкурентната среда", подчертават още от комисията.
Към настоящия момент в КЗК са образувани четири антитръстови производства, свързани с пазарите на горива.
"Едно от производствата бе образувано през април 2020 г. по сигнал от Върховна административна прокуратура за несъответствието между значителния спад в цената на суровия петрол в световен мащаб в началото на епидемията от Covid-19 и намаляването на цените на дребно на автомобилните горива в страната. В хода на проучването Комисията идентифицира конкурентни проблеми, свързани с ограничаване на достъпа до данъчните складове и транспортна инфраструктура на дружествата от група Лукойл, което е от естество да ограничи вноса на горива в страната. В края на 2021 г. КЗК предяви на дружествата от група "Лукойл" твърдения за извършени нарушения – злоупотреба по чл. 21 от ЗЗК и чл. 102 от Договора за Функциониране на Европейския Съюз. Предстои изслушване на дружествата пред Комисията.
Друго производство е образувано през месец ноември 2021 г. по искане на „ОМВ България“ ООД. Предмет на проучване е ценовата политика на едро на „Лукойл България“ ЕООД, което постепенно изменя ценовите условия при продажба на едро, вкл. като премахва отстъпките за закупено количество. В хода на проучването КЗК е изискала информация от множество пазарни участници - вносители и търговци на едро. Получената информация се анализира, въз основа на което Комисията ще установи дали е извършена злоупотреба с господстващо положение от страна на „Лукойл България“ ЕООД. Прякото прилагане на европейското право изисква извършването на допълнителни процесуални действия, установени в Регламент (ЕО) № 1/2003г.
През март 2022 г. е образувана нова преписка след получени сигнали относно съществено повишаване на цените на едро и дребно на петролни продукти в търговски обекти за продажба на горива. След извършено предварително проучване, със свое решение КЗК се самосезира за установяване на евентуално картелно споразумение от страна на „Сакса“ ООД и „Инса Ойл“ ЕООД при определяне на цените на автомобилните горива. Производството е на етап проучване. Изискана е информация от над 30 компании, активни на пазарите на производство, внос, търговия на едро и на дребно. Към настоящия момент се извършва икономически и правен анализ на данните, въз основа на който да се установи дали е налице картел между двете дружества.
През май 2022 г. е образувано още едно производство по искане на „Инса ойл“ ЕООД срещу „Лукойл България“ ЕООД pd прилаганата ценова политика при продажбата на едро на дизели и газьоли от страна на дружеството. Производството е на етап проучване.
Не на последно място, следва да се подчертае, че сравнението на броя образуваните антитръстови производства с тези образувани по Закона за обществените поръчки е некоректно, поради различното естество на производствата, както и различните функции на КЗК в двете производства. Неслучайно Законът за защита на конкуренцията не предвижда срок за приключването на антитръстовите производства. Причината за това е, че мащабът и стандартите на доказване на нарушенията", коментират от Комисията за защита на конкуренцията.