Германският мрежови оператор Bundesnetzagentur (BNetzA) отказа да освободи проекта "Северен поток 2" от действието на т.нар. Европейска газова директива. Това означава, че "Газпром", която е единствен собственик и строител на газопровода в Балтийско море, ще трябва да използва само половината от капацитета му, а останалото да предостави на други доставчици.
Решението подлежи на обжалване в съда (след изчерпване на процедурите в германското правосъдие спорът може да се отнесе до Съда на Европейския съюз в Люксембург) и руската страна вече заяви, че ще защитава интересите си докрай.
В началото на месец май германският делови всекидневник "Ханделсблат" съобщи, че именно такова решение е взето от BNetzA и уведомително писмо е изпратено на "Газпром" и дружеството Nord Stream 2 AG, в което единственият акционер е руският енергиен гигант.
Сега това вече е официално и в мотивите е посочено, че изключение от газовата директива на ЕС от 2009 г. може да се прави само за тези проекти, строителството на които е приключило до 23 май 2019 г. В случая това не е изпълнено. Завършването на газопровода бе забавено и замразено, след като САЩ заплашиха със санкции всяка компания по света, която помогне за това, а Русия се оказа без подходящ кораб за полагане на последните тръби.
Директивата определя също, че собственикът и операторът на "Северен поток 2" трябва да са различни компании, да не се възпрепятства достъп на трети страни за пренос, тарифите за използване да не дискриминират никого и дейността да е прозрачна. Тези правила действаха само за инфраструктура на сушата, но след поправки бяха разширени и за морски газопроводи, влизащи на територията на ЕС от други държави извън съюза. Това се смята и за една от причините Русия да се откаже от строителството на "Южен поток" директно до българския бряг.
Русия изпрати от Далечния изток кораба си за полагане на тръби "Академик Черский", който в началото на месеца пристигна в германското пристанище Муркан. Там са логистичната база и тръбите за строителството на "Северен поток 2". Не е ясно още дали корабът има нужните екологични и други разрешителни за подобна дейност, провеждана в датската икономическа зона на Балтийско море.