Близо 74 500 граждани са търсили съдействие от омбудсмана през 2022 г.

31.03.2023 | 12:05
по статията работи: econ.bg
31 900 са се обърнали с колективни подписки и жалби по конкретни казуси. Това става ясно от Годишния доклад за дейността на националния обществен защитник Диана Ковачева за 2022 г., който бе внесен в Народното събрание
Близо 74 500 граждани са търсили съдействие от омбудсмана през 2022 г.
Снимка: ombudsman.bg

Близо 74 500 граждани и представители на организации са потърсили съдействие, защита или помощ от институцията на омбудсмана през м.г., от които 31 900 са се обърнали с колективни подписки и жалби по конкретни казуси. Това става ясно от Годишния доклад за дейността на националния обществен защитник Диана Ковачева за 2022 г., който бе внесен в Народното събрание.

Данните от доклада показват още, че 25 523 граждани са изслушани в приемните, организирани от омбудсмана и заместник-омбудсмана в столицата и цялата страна. А получените жалби през 2022 г. са над 15 000, което се явява абсолютен рекорд в 17-годишната история на институцията.

„Тъжен рекорд, който ни показа ясно, че хората изпитват все повече трудности да посрещат дори и най-базисните си потребности – за храна, за лекарства, да плащат сметките си за ток, вода, отопление“, отбелязва в уводните си думи омбудсманът и допълва, че това показва, че институцията отдавна вече не е просто пощенска кутия за сигнали, а е извоювала авторитет, доверие и е разпознавана от гражданите като защитник на правата им.

Статистиката в Годишния доклад потвърждава трайната тенденция -  традиционно най-много са жалбите, свързани с нарушените потребителски права – срещу доставчиците на обществени услуги и частноправни субекти – ВиК и електроразпределителни дружества, мобилни оператори, банки, колекторски фирми. Те представляват 30% от всички, получени в институцията. На следващо място се нареждат социалните права, образование и здравеопазване, които са почти 20%, следвани от жалбите с нарушено право на собственост и икономически свободи – 12,35 на сто.

Институцията на обществения защитник през м.г. поставя акцент върху три нови кампании в подкрепа правата на уязвими групи граждани - Кампания за приемане на законодателни мерки за защита на правата на хората с увреждания, Кампания за подкрепа на бежанци и мигранти и Кампания за приемане на законодателни мерки за защита от домашно насилие.

Омбудсманът отбелязва, че в ситуация на непрекъснати избори и кратък живот на две поредни народни събрания, три правителства – две служебни и едно редовно, се е наложило да се използват и прилагат нетипични за омбудсмана мерки и средства, за да получат реална подкрепа гражданите. Посочва се, че такъв инструмент е косвената законодателна инициатива, която институцията разгръща в пълен мащаб.

„Ако 2021-ва е годината на уважените конституционни жалби – инструмент, с който омбудсманът защити стотици хиляди граждани от административен произвол и тормоз, то 2022-ра е годината, в която парламентът прие редица важни закони, подготвени и внесени от институцията на националния обществен защитник“, пише в уводните си думи проф. Ковачева. Сред тях са две законодателни промени, свързани с решаването на проблема на изтеклите ТЕЛК решения, заради които близо 700 000 души с увреждания са оставени на ръба на оцеляването. Тези промени, предложени от омбудсмана, са приети с абсолютно единодушие от депутатите от 47-ото и 48-ото Народно събрание.

Друго важно законодателно предложение на омбудсмана е свързано с подкрепата на семействата с деца и деца с увреждания. С промяната в Закона за данъците върху доходите на физическите лица е въведена несеквестируемост на сумите, които работодателите възстановяват на работници и служители, ползвали данъчни облекчения за децата. Пак след законодателна инициатива на омбудсмана и пак подкрепена с пълно единодушие е преустановена една абсолютна несправедливост – начисляването на компенсаторна такса от 70 лева или глоба в размер на 300 лева за сгрешена винетка.

Освен това уведомяването за натрупани глоби към АПИ вече става в рамките на 3 работни дни. Друга важна законодателна промяна, която предложи омбудсманът и която отново е приета с единодушие, е забраната за предлагане, продажба, включително и онлайн, и употребата на райски газ от непълнолетни.

В доклада на националния обществен защитник се припомня и фактът, че борбата на омбудсмана с монополите отбеляза съществен успех – по сигнал и настояване на омбудсмана до министъра на финансите „Топлофикация София“ възстанови на 201 222 домакинства над 3 млн. лева надвзети суми за ДДС.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 19.11   461 г. – Либий Север е провъзгласен за римски император в Равена. 1493 г. – По време на втората си експедиция Христофор Колумб открива остров, който кръщава...