След отпадането на ограниченията заради пандемията, пътуванията на българите буквално избухнаха като все повече от тях са и в доста отдалечени места от България. Това вече важи и за лятната почивка, макар че цените през последните няколко години се повишиха различно по целия свят и особено в Европа. И това продължава.
Все повече българи избират за лятото ваканция, която не е просто лежане на плажа, а и възможност за посещение на забележителности. Все пак най-търсени за лятото остават традиционните плажни дестинации, а ранните записвания заемат все по-голям дял. Цената при избора остава водеща, но все повече се търсят оферти за активна почивка. На мода идват и круизите.
Интерес за почивки след отпадането на ограниченията заради пандемията расте с всяка изминала година и желаните дестинации са все повече и по-разнообразни, сочат данните на туроператорите.
Най-голямо е търсенето за традиционните летни плажни дестинации - Гърция, Турция и Албания, но българските туристи разширяват кръгозора си и се отправят все по-категорично към далечни дестинации - Далечния Изток, Южна Америка, Карибския басейн и африкански дестинации като Сейшелите, Занзибар, Мадагаскар, Кения, Мавриций и др. Това показват данните на Димитър Балтов, заместник-председател на "Обединение бъдеще за туризма" и собственик на "Руал травел".
Все по-отчетлива тенденция за разлика от предишни години е тази, че много българи се насочват към круизни пътувания, където балансът цена-качество е гарантиран, коментира Павлина Илиева, председател на обединението и управител на "Аполо".
Свидна Динева, управител на "Лоял травел" нарежда сред най-търсените Турция, Гърция и Италия.
Най-търсената по дължина почивка сред българите, за което ползват услугите на туристически агенции, е едноседмичната. Това е форматът, който почти задължително избират семействата. Румяна Любенова от "Уелкъм травъл" отбелязва, че предвид това, че много българи работят от разстояние и могат да съчетават полезното с приятното, се наблюдава и удължаване на този период като все по-чести стават 10 и 14-дневните пътувания.
"Българските туристи се научиха да получават добро качество на услугата и това е причината да гледат извън пределите на страната", обяснява Свидна Динева. Фактор при взимането на решение къде да е ваканцията е и това какво в допълнение предлагат съответните курорти и хотели - забавления, възможности за обиколни турове.
Определено туристите търсят какво повече да видят и преживеят, до повече места да се докоснат, допълва тя.
След срива на целия сектор в началото на пандемията последва първо плавен, след това и рязък скок в цените, в резултат на инфлацията. Това оскъпи и любимата ваканция на хиляди българи в съседна Гърция, което наруши традицията да се планира и резервира в последния момент. Данните на туроператорите показват, че тази практика се задълбочава.
Като цялото цените са средно с 15% по-високи от миналото лято и в Турция, и в Гърция, и дори в Албания. "Така че тази година ще се почива за повече пари", обобщава Динева. Според нея основната причина за това не е засиленото търсене, а ръстовете в цените за настаняване и изхранване. "Другата причина е човешкият труд - и тук, и навън има огромен недостиг на кадри в туризма, което също влияе върху цената заради увеличените разходи за труд", допълва тя.
В допълнение на това от юли, ако не настъпи промяна междувременно, ДДС в туризма се връща на стандартната ставка от 20% при 9% в момента. "При всички положения това ще се отрази на цените, особено на тези, които предлагат пакетите в Европа, където има ДДС на маржа, а 20% е сериозен процент", коментира Динева. Напомня, че всички договори са сключени миналата година за тази и тази промяна със сигурност не е взета под внимание, което потенциално ще нанесе загуби на туроператорите, защото една част няма да могат да променят договорените условия и продадените пакети.
Този ръст в цените, който се наблюдава всяка година, кара много българи да променят навиците си и да правят ранни записвания. Според Динева делът на тези хора е драстично увеличен от предишните 20-25%. Допълва, че записванията особено за Гърция и Турция започват още в края на предходната година като мотивът за това е да се получи по-добра оферта за добър хотел, а освен това и така се разсрочват вноските за лятната ваканция.
Ранното планиране на пътуванията е дългогодишна практика и можем да твърдим, че 40 до 50% от записванията за почивните дестинации са вследствие на ранните резервации, казва Румяна Любенова, от "Уелкъм травел". Тези ранни записвания водят до отстъпка от 10-15% по-ниски от редовните цени като обичайно включват плащане на депозит от около 30%.
Павлина Илиева допълва, че за масови дестинации цената винаги е била определяща, но това невинаги е правилният избор. Подчертава, че трябва да се гледат сигурността и съотношението цена-качество. На нея й прави впечатление, че пътуващите в по-високия ценови клас вече правят информиран избор за маршрута и за това кой е туроператорът. Напомня, че в помощ на туристите да се ориентират кой е туроператорът, има ли действащ лиценз и пр. е Националният регистър а лицензираните туроператори туристически агенти, поддържан от ресорното министерство.
Въпреки че неотдавна експерти в сектора да отбелязаха, че в България залязва славата на олинклузива, българинът на средна възраст, който отива да почива в чужбина, избира точно този вид изхранване. Румяна Любенова определя тази група туристи като традиционалисти, които се ръководят от правилото "море, пясъчна ивица и ол инклузив". За разлика от по-младите клиенти на туроператорите, които експериментират и се насочват към далечни дестинации, наситени с преживявания, повишаващи адреналина.
Тя също отбелязва възхода на интереса към круизите, които дават комплексна услуга - изхранване тип пансион, възможност за плаж, за екскурзии, спорт, СПА и да се посетят няколко държави при едно пътуване.
Видът лятна почивка варира според интересите на туристите. "Ние сме любопитен народ, който обича да посещава, да опознава, да вкусва, но и да почива на плажа и в СПА центъра", отбелязва Любенова.
Наблюденията на Свидна Динева са, че все повече се търсят висока категория хотели и съпътстващи услуги като посещение на забележителности и други. Това е и причината предишният избор на предимно 3-звездни хотели да е заменен сега често от такива с по-висока категория.