Коалиция от седем държави членки на Европейския съюз (ЕС) призова за действия за запазване на конкурентоспособността на автомобилната индустрия на блока във време, когато тя трябва да инвестира в иновации, за да спазва по-строгите ограничения на емисиите, пише Bloomberg.
Италия, Полша и Австрия се присъединиха към група, в която е и България и която ще настоява министрите на конкуренцията на ЕС да намерят решение в четвъртък за избягване на глоби за производителите на автомобили, които не успеят да постигнат новите цели за емисиите, влизащи в сила през 2025 г.
Алиансът, който включва още Чехия, Румъния и Словакия, също иска да се прецизира автомобилната политика, като се постигне баланс между стимулирането на търсенето и подкрепата за нови инвестиции.
„Индустрията се сблъсква с трудни времена, изправена пред значителни предизвикателства, свързани с производството, заетостта и глобалната конкуренция, които изискват извънредни и координирани действия на ниво ЕС“, заявяват страните в съвместно предложение, видяно от Bloomberg.
Следващият петгодишен законодателен цикъл „представя възможност за по-добро привеждане в съответствие на индустриалната политика с по-широките цели на ЕС за декарбонизация и конкурентоспособност“, изтъква още групата.
Укрепването на позицията на европейските производители на световната сцена е един от ключовите приоритети на председателя на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен по време на втория ѝ мандат, който изтича през 2029 г. След като беше одобрен новия екип от еврокомисари от Европейския парламент, Фон дер Лейен каза от трибуната, че автомобилната индустрия в региона е „европейска гордост“ и обеща да гарантира, че „бъдещето на автомобилите ще продължи да се гради в Европа“.
По-късно председателят на ЕК каза пред журналисти, че лично ще води нов текущ стратегически диалог с автомобилната индустрия и свързаните с нея играчи.
„Мисля, че трябва да се стартира с политическа воля за облекчаване на това, което според нас е непропорционална цена за отговаряне на по-строгите изисквания“, посочва Сигрид де Врис, генерален директор на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).