Младите хора са по-честите потребители на фалшиви продукти, като използват за оправдание високите цени на оригиналните стоки. А в България нивата на такова поведение са по-високи от средното за ЕС, сочи ново проучване относно възприятията на гражданите спрямо интелектуалната собственост, публикувано от Службата за интелектуална собственост (EUIPO). Сред всички потребители в Европа българските са най-склонни да купуват фалшиви стоки - 24% у нас спрямо средно 13% в ЕС. Съзнателното купуване на фалшификати е високо също в Испания (20%), Ирландия (19%), Люксембург (19%) и Румъния (18%), докато най-ниско е нивото му във Финландия - само 8%.
Според данните от проучването половината от младите хора на Стария континент биха закупили фалшиви стоки. Всеки осми респондент пък признава, че в последната година съзнателно е купувал фалшиви стоки като дрехи обувки, чанти, парфюми.
Наблюдава се и и друга тенденция - 39% от европейците не могат да преценят дали стоката, която са купили, е фалшива или истинска. Един от изводите на изследването е, че докато европейците стават все по-предпазливи към фалшификатите и незаконното съдържание, то цената остава решаващ фактор, тъй като тази на фалшификатите е по-приемлива за младите потребители.
В изследването не са зададени конкретни въпроси за причините за купуване на фалшификати, но е засегната темата кога е приемливо това да се случва. Освен цената от EUIPO извеждат като фактор и дали конкретният продукт е достъпен в дадена страна. Възрастта също играе роля - най-честите потребители на фалшиви стоки са на възраст между 15 и 24 г.