ВАС потвърди забраната на нелоялни оферти за кредити и стоки

23.03.2017 | 14:55
по статията работи: econ.bg
За прилагането на нелоялни търговски практики Законът за защита на потребителите предвижда санкция в размер до 30 хил. лв. при първоначално нарушение и до 50 хил. лв. при повторно
ВАС потвърди забраната на нелоялни оферти за кредити и стоки
Снимка: под лиценза на creative commons

Върховният административен съд потвърди заповеди на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за забрана на нелоялни търговски практики, свързани с кампании за предоставяне на отстъпки, съобщиха от комисията.

С промоционална оферта "Вземи 10% повече" "Ти Би Ай Банк" ЕАД е създавала погрешно впечатление у клиентите на търговска верига за техника, че при сключване на договор за кредит по тази програма ще могат да купят по-изгодно уред на изплащане.

Потребителите са заблуждавани, че получават подарък 10% от цената на стоката, а всъщност заплащат този "подарък" под формата на по-високи разходи по обслужването на промоционалния кредит.

Оказва се, че при покупка на една и съща стока за еднакъв период на изплащане дължимата от потребителя месечна вноска ще бъде съответно около 37 лв. без да се възползва от промоцията и 42 лв. в случай, че вземе ваучер за отстъпка от 10%.

Друга забранена от комисията и потвърдена от съда нелоялна практика е свързана с подвеждаща информация за размера на отстъпката и периода на провеждана от "Техномаркет България" промоция.

Търговецът е обявил инициатива "Сливи за смет", по време на която клиентите му могат да купят с намаление телевизор на стойност над 500 лв., при условие че върнат стар електроуред. На сайта на веригата е обявена отстъпка в размер на 20%, докато в разпространените рекламни брошури е посочено, че тя е 10%.

На практика двадесетдневната кампания се е развила на три етапа, като по-голямата отстъпка е прилагана само през средния период в рамките на пет дни, а през останалите петнадесет дни са приспадани само 10% от цената на стоката.

Това обаче по никакъв начин предварително не става ясно за потребителите, които могат да се объркат от противоречивата информация от различните източници, както и да пропуснат възможността да се възползват от по-голямата отстъпка в по-изгодния период на промоцията.

Третата пресечена нелоялна практика е на "Доверие Брико" АД за липса на наличности на промоционални продукти от рекламни брошури. За едномесечна кампания търговската верига е разпространила 5000 брошури на територията на Варна за стоки с намаление от 30% до 70%, но доставените количества на някои от тях не са съответствали на обема на направената реклама.

Например, към момента на проверката на КЗП е липсвал шезлонг на редовна цена от 139 лв., който след отстъпка от 70% е струвал 41,70 лв. Справка в системата за продажби на единствения обект на веригата в града показва, че от него са закупени едва 32 броя от началото на промоцията.

За прилагането на нелоялни търговски практики Законът за защита на потребителите предвижда санкция в размер до 30 хил. лв. при първоначално нарушение и до 50 хил. лв. при повторно, припомнят от комисията. Тя може да обяви имената на нарушителите едва след като и съдът потвърди санкцията.

Какво да знаят потребителите

От комисията използват случая да припомнят своите съвети за какво да внимават потребителите, когато попаднат на оферти за промоции:

- Внимателно пресмятайте крайната цена, която ще заплатите след приспадането на анонсираните при промоции отстъпки.

- При противоречива информация за условията на промоция уточнете кои са валидните.

- Когато липсва желаната от вас промоционална стока, настоявайте търговецът да ви осигури подобна на нея на същата цена.

Препоръки към търговците:

- Всеки опит за заблуда на потребителя за по-изгодна покупка при провеждане на промоции представлява нелоялна търговска практика.

- Условията на промоцията трябва да бъдат ясни и да не си противоречат в различните източници на информация за кампанията.

- Количествата промоционални стоки трябва да съответстват на обема на направената реклама.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 10.04   428 г. – Несторий става патриарх на Константинопол. Три години по-късно е свален от поста заради обвинения в ерес. 837 г. – Халеевата комета прави най-близкия...