Промяна на формулата за определяне на пенсиите ще отнеме време, затова междувременно максималният осигурителен доход трябва да бъде обвързан с ръста на заплатите, пише в анализа на МВФ за пенсионната система в страната. Размерът на максималния осигурителен доход да зависи от увеличението на средната заплата в страната предлагаха през последните години и от Министерство на финансите, но в крайна сметка идеята не беше реализирана.
Максималният осигурителен доход от началото на тази година беше повишен на 3750 лв., а максималната пенсия остана без промяна на 3400 лв. Доходите на хората нарастват ежегодно, но не така стои въпросът с максималния осигурителен доход и максималната пенсия. В продължение на повече от три години - от януари 2019 г. до 1 април 2022 г. максималният осигурителен доход остана без промяна на ниво 3000 лв. Увеличението на максималната пенсия беше откъснато от максималния осигурителен доход, пише в анализа на МВФ. През периода 2009-2019 г. максималната пенсия беше 35% от максималния осигурителен доход, но съотношението се увеличи до 40% през 2020 г., 48% през 2021 г., 62% през 2022 г. и дори 100% през 2023 г. С промените от началото на 2024 г., максималната пенсия стана 91% от максималния осигурителен доход.
Поради бързото нарастване на максималната пенсия делът на пенсионерите, получаващи максимална пенсия, намалява от 2% през 2020 г. до 0,1% през 2023 г. С други думи, вноските са все по-ограничени спрямо размера на заплатите, което засяга приходите на пенсионната системата, докато таванът на пенсиите реално е изчезнал, пише в анализа на МВФ.
Премахването на максималния осигурителен доход би довело до увеличаване на приходите на пенсионната система, тъй като сега над 21% от вноските са ограничени от този таван. Според МВФ премахването на максималната пенсия няма да доведе до съществен ръст на разходите за пенсии, тъй като в момента максимална пенсия получават едва 0,1% от пенсионерите.