Всяка трета провалена екскурзия заради Covid-19 e покрита с пари на данъкоплатците

01.06.2022 | 10:20
по статията работи: econ.bg
До момента Министерството на туризма е превело на туроператорите за възстановяване на суми за провалени ваканции общо 82,3 млн. лева
Всяка трета провалена екскурзия заради Covid-19 e покрита с пари на данъкоплатците
Снимка: БГНЕС

Всяка трета провалена ваканция заради пандемията е платена на потребителите от държавата или от нашите данъци.

До момента Министерството на туризма е превело на туроператорите за възстановяване на суми за провалени ваканции общо 82,3 млн. лева.

Това съобщиха от институцията. Според данни на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА) над 200 000 българи са платили 250 млн. лв. за екскурзии и почивки в периода от 13 март 2020 г., когато беше въведен първият локдаун, до 31 май 2020 г. Разликата между платеното от държавата и общата сума, на която възлизат провалените ваканции идва оттам, че част от парите бяха възстановени под формата на ваучери за почивка от туроператори за клиенти, които са избрали този начин на овъзмездяване. Други обаче отказаха да се възползват от тази възможност и си чакаха платените от тях суми.

Министерството на туризма пусна 6 мерки за държавна помощ за покриване на неосъществени пътувания, на стойност близо 125 млн. лв. Изчисленията показват, че 2744 заявления на туроператорите и туристическите агенти са били одобрени по тези схеми.

Има случаи, при които туроператори са кандидатствали по някои от допустимите мерки за финансова подкрепа, но поради несъответствие с критериите не са били одобрени за финансиране, обясниха от министерството, но не посочиха повече данни.

Предстои туроператорите да предоставят отчети за изразходваните средства, като на база тези данни ще стане ясно дали има потребители, които не са си получили сумите.

Междувременно в Комисията за защита на потребителите жалбите от потребители за възстановени средства за провалени пътувания заради пандемията за 2021 година са 379. А за периода от 1 януари до 15 април са постъпили още 105 жалби. Това съобщи Игнат Арсенов, шеф на дирекция „Контрол на пазара“ в КЗП, пред „Телеграф“.

През миналата година около 15 на сто от жалбите са удовлетворени след намесата на контролния орган и сумите на потребителите са били възстановени. А от внесените в началото на тази година около 40 на сто са удовлетворени.

Съгласно законодателството потребителите, които имат отменена почивка поради пандемията през 2020 година, трябваше да си получат средствата в едногодишен срок. Процедурата е такава, че потребителите трябва да се обръщат първо към самия туроператор и ако въпреки това не получат удовлетворение, тогава те могат да се свържат с КЗП за съдействие, уточни Арсенов. Обикновено туроператорите обясняват, че още не са получили парите от държавата и затова не могат да върнат сумите.

За неизплащането на парите не е предвидена административна санкция, така че комисията няма наказателни производства срещу туроператорите. Но ние съдействаме по всяка жалба, посочи Игнат Арсенов.

Няма точна статистика за изискваните суми, но те са в рамките между 180 лева и 7000 лева, като средният размер на жалбите е за около 1000 лева.

Оцени статията:
2.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 06.12   963 г. – Лъв VIII е избран за римски папа. 1240 г. – Армията на монголския владетел Бату Хан покорява Киевското княжество. 1534 г. – В Еквадор е...