Крайният срок за въвеждане на търговската експлоатация на тол системата ще бъде не по-късно от 1 март 2020 г. Това съобщи депутатът от ГЕРБ Александър Ненков, цитиран от "Фокус". Ненков каза, че днес е внесен законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, който касае тол системата.
От 16 август. по сега действащата нормативна уредба. трябваше да започне т.нар. търговската и техническа експлоатация за системата за тежкотоварните превозни средства над 3.5 тона. Ненков обясни, че във връзка с притесненията, които са изказали превозвачите относно тарифирането, е взето решение от 16 август да се даде старт само на техническата част на системата, а не по-късно от 1 март 2020 г. да започне реалното събиране на таксите.
"Това го правим в унисон с проведените срещи с превозвачите, за да се намери необходимия консенсус за тарифирането, както и за обхвата на пътищата", обясни Ненков.
"Това е краен срок, в който ако системата заработи технически на достатъчно добро ниво и ако се постигне по-бързо необходимият компромис между двете страни, то тя може да стартира и много по-рано от тази дата. Но за всеки случай сме дали един краен срок, който няма да бъде повече удължаван", подчерта Ненков
Той припомни, че на този етап обхватът на тол системата включва магистралите, пътищата от първи клас и част от второкласните пътища. Според него и превозавачите се появили притеснения, че тарифирането от тол системата би се отразило на стоки от първа необходимост някои от тях биха поскъпнали. "Поради тази причина през следващите няколко месеца всичко това ще бъде изчистено и се надявам да се намери необходимия баланс и доверие между двете страни – държавата и АПИ, от една страна, и превозвачите, от друга", обясни Ненков.
Само преди седмица беше планирано системата да бъде въведена в търговска експлоатация най-рано през ноември. Очакваните приходи от тол-такси са около 700 млн. лв. на година и общо около 1 млрд. лв. приходи заедно с продажбите на винетки.
Предвидени са три начина за тол-таксуване - маршрутна карта, GPS тракери и бордови устройства. Маршрутната карта е подходяща за шофьорите, които по-рядко пътуват. Тя ще важи за 24 часа от момента на активирането й.
Досега са изградени 65 от 100 контролни точки с камери, които ще следят за редовността на ползвателите на пътя заедно с мобилните екипи на тол-управлението. Всичките 100 рамки трябваше да са готови до началото на системата на 16 август.