Две трети от българите са склонни да отлагат спестяване за сметка на потребление

06.11.2024 | 08:15
по статията работи: econ.bg
Различните поколения имат отличаващи се нагласи към спестяванията и инвестициите. Това показват и данните от проучване, което онлайн банковата платформа и инвестиционен посредник "Револют", е получила чрез допитване
Две трети от българите са склонни да отлагат спестяване за сметка на потребление
Снимка: под лиценза на creative commons

Различните поколения имат отличаващи се нагласи към спестяванията и инвестициите. Това показват и данните от проучване, което онлайн банковата платформа и инвестиционен посредник "Револют", е получила чрез допитване до 1000 свои клиенти в България.

За почти половината българи е важно да имат заделени пари настрана в случай на нужда. Това в различна степен е акцент за потребителите на отделните поколения.

Анализът показва, че възрастните искат да имат спокойствието, което носи финансовата сигурност, а жените в България отделят пари за образование повече от мъжете (10% срещу 5%).

Според проучването ниски доходи пречат на поколението Z (41%) да спестява толкова, колкото желае.

Непредвидените разходи (53%) са пречка за милениълите да увеличат своите спестявания.

За 43% от анкетираните финансовото благополучие означава да имат контрол върху личните си финанси и винаги да знаят, че разполагат с резерви.

36% от участвалите в проучването свързват спестяването със спокойствието на фонд за спешни случаи.

25% от анкетираните просто спестяват за бъдещите си почивки, а 19% – за лични удоволствия.

По-малко загрижени за финансовото си благосъстояние са анкетираните на възраст между 45 и 54 години (40%).

По-младото поколение (18-24 г.) е най-заинтересовано от това парите им да се увеличават, като 9% от анкетираните декларират, че спестяват заради лихвата (срещу 5% средно за страната). Същото поколение спестява в по-висока степен за лични удоволствия (37% спрямо 19% средно за страната).

Възрастните над 65 години заделят пари предимно за коледни подаръци за семействата си (9% спрямо средно 8%), докато при Поколението Х (45-54 г.) делът на потребителите, които спестяват за спешни случаи, е най-висок (43% спрямо средно 36%).

Четирима от 10 българи обаче отговарят, че не могат да спестяват заради непредвидени разходи.

31% се оплакват от липсата на разполагаем доход. Повишаването на разходите за живот е третата най-голяма причина за липса на спестявания (25%).

8% от анкетираните предпочитат първо да платят задълженията си, като същият процент от анкетираните посочват ниските лихви като пречка за спестяване.

Анализът на Revolut показва, че за българите постигането на висок стандарт на живот е важно като 6 от 10 местни респонденти е трябвало да използват спестяванията си, за да поддържат разходите в крак с тези на околните.

Само 41% от респондентите са останали ангажирани с целите си и не са се поддали на натиска на семейството или приятелите да купуват различни стоки.

16% от българите дори заявяват, че е трябвало да купуват стоки, които приятелите им са могли да си позволят. 5% са използвали спестяванията си, за да поддържат стандарт на живот, подобен на този, рекламиран в социалните мрежи.

При жените подобен натиск се усеща по-силно отколкото при мъжете.

Милениълите са поколението с най-висока склонност към разходи под социален натиск (49% срещу 42% средно).

Възрастовата група 18-24 г. е най-засегната от покупки на стоки и услуги, които не могат да си позволят (26% срещу 16% средно), докато представители на поколението X (45-54 г.) са отговорили в по-голяма степен, че нямат спестявания (14% срещу 11% средно).

Две трети от участниците в проучването са заявили, че биха отложили спестяването в полза на краткосрочно удоволствие.

28% смятат, че заради непредвидимите времена е по-добре да се търси краткотрайно щастие, а 17% от респондентите са скептични, че ще успеят да спестят, и затова предпочитат да харчат за незабавно удовлетворение.

Едва 26% от българите са ангажирани с изпълнението на големи планове и дългосрочни цели, като по-висока ангажираност се наблюдава сред потребителите над 35 години.

Повечето българи биха се отказали от покупката на нова кола, ако трябва да избират между тази важна придобивка и краткотрайно удоволствие, като по-висок дял се наблюдава сред групата на 45+ годишните.

35% биха спрели да спестяват за ново жилище (с най-висок дял от 43% сред 18-24 г.), 21% биха отложили започването на собствен бизнес, а 9% биха отложили плановете за деца (най-висок дял от 29% в групата на 18-24 г.).

Мъжете биха предпочели да се откажат от купуването на нова кола (48%) и ново жилище (37%), докато жените биха предпочели да отложат плановете за собствен бизнес (18%).

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...