Американски компании като Visa, Mastercard и PayPal доминират в платежните транзакции и Европейският съюз иска да промени това. Вярата е, че подобна стъпка ще е в полза на потребителите.
Пандемията направи плащанията с карти още по-чести и Европейската централна банка (ЕЦБ) си постави за цел да ограничи доминирането на американските компании в платежните транзакции. Смята се, че потребителите не трябва да бъдат зависими само от няколко компании. Миналата есен Европейската комисия изготви „Стратегия на ЕС за плащане на дребно“.
Посланието от ЕС е, че по-добрите решения за разплащане трябва да бъдат достъпни за гражданите. По-голямата конкуренция също се очаква да означава по-ниски цени и да осигури на потребителите сигурност.
Тези цели обединиха 16 европейски банки и банкови групи от пет държави, както и двама доставчици на платежни услуги. Те създадоха Европейската платежна инициатива (EPI) и ще се опитат да гарантират, че важните данни в платежните транзакции не заобикалят Стария континент и генерират повече приходи.
Предполага се, че в бъдеще потребителите могат да плащат с карта или цифров портфейл навсякъде в Европа. Възможностите за закупуване ще бъдат неограничени и ще бъдат регулирани от банки със седалище в Европа. Например, ако германец иска да купи чанта във Франция, чаршаф в Холандия или шоколад в Белгия, то той най-много се нуждае от услугата на американски компании.
Повечето плащат с PayPal, Visa или Mastercard. Според германската централна банка две трети от европейските плащания с карти се извършват чрез тези компании.
Американското превъзходство в тази област нараства благодарение на други разплащателни компании като Apple Pay, Google Pay и Amazon Pay.
Тази идея за ЕС обаче може да има своите трудности. А именно, мнозина са доволни от услугите на споменатите американски компании и са спечелили доверието на потребителите. Така че европейската система ще трябва да бъде същата, ако не и по-добра от американската.