Все по-широк профил на купувачите на жилища и дигитализиране на имотния пазар - това са промените, които се наблюдават у нас в резултат на COVID кризата. Ценовите нива се запазват без съществена промяна и към момента няма индикации за понижение. Стабилен е и обемът на сключените сделки от началото на годината. Тези тенденции отчитат от компанита за недвижими имоти Имотека.
„Епицентърът на днешната криза не е близо до имотите, както през 2008 г. В конкретния случай този пазар ще бъде дотолкова засегнат, доколкото е функция на общата икономическа картина. Измененията в резултат от събитията тази година са по-скоро в профила на клиентите, техните мотиви и начините, по които се сключват сделки”, посочва Люба Атанасова, изпълнителен директор на Имотека.
По думите ѝ, вече има сделки, при които страните се срещат физически едва на етап изповядване. „Виртуални разходки, онлайн огледи и депозити, предварителни договори с електронен подпис – тази картина вече е факт при нас. Стремим се да предложим дигитална услуга на този иначе консервативен пазар. Логично, това обогатява и профила на клиентите, чиято възрастова граница пада”, казва Атанасова.
Според нея, представителите на милениал поколението отдавна са сред ключовите купувачи на жилища в големите градове. Днес вече виждаме и хора от т.нар. Z поколение – хора около 25-годишна възраст.
„Това са много млади хора, IT специалисти, програмисти, софтуерни инженери, анализатори на данни. Обичайно работят за чуждестранни клиенти или в международни компании. Тези професии не са пряко зависи от т.нар. lockdown, което ги прави нискорискови и предпочитани клиенти на банките. Традиционно ползват и помощ от родителите си. Постепенно се утвърждават като значим процент от купувачите на жилищни имоти”, допълва още Атанасова.
Според нея, промени се наблюдават и в поведението на купувачите по отношение на времето, за което правят покупката.
„През последните месеци наблюдаваме по-динамично поведение от страна на купувачите. Те избират имот и скоро след това сключват сделка. Около 45% от тях купуват имота, за който първоначално са се обадили. Вземат бързи решения и избягват отлагане”, казва Атанасова.
Цени
С около 4% расте цената на двустаен апартамент през първите 9 месеца на 2020 година в сравнение със същия период за 2019 г. При тристайните жилища покачването е със 7%, показват данните на Имотека.
Броят на сделките в по-високия ценови сегмент – над 100 000 евро, продължава да расте и през 2020 г. те още по-уверено доминират пазара. Делът им към момента е 38% от всички, следвани от покупките между 70 000 и 100 000 евро, които през 2018 г. представляваха най-същественият процент. Устойчив остава делът на покупките под 50 000 евро.
„Цената на сделките расте не толкова поради покачване в цената на квадратен метър, а поради измененито в профила на желания имот”, казва Юлияна Шехерова-Димитрова, мениджър в Имотека. „При нас купувачите се интересуват предимно от тристайни и многостайни жилища за собствено ползване. Двустайните имоти се купуват с инвестиционна цел, поради което търсенето при тях е концентрирано в централната градска част. Когато купуват за живеене обаче, клиентите стават по-взискателни по отношение на разпределението и пространството”, пояснява Шехерова.
По думите ѝ, партерни жилища със собствен двор при новото строителство и апартаменти с големи тераси при старото са хитът сред купувачите. Повишен интерес има и към градски къщи.
„Пандемията безспорно събуди у купувачите идеята да се сдобият с имот, който да им дава възможност за собствено пространство на открито. Тенденция за част от инвеститорите, още преди COVID периода, беше изграждането на проекти с партерни апартаменти с английски двор, вместо традиционните гаражи или малки търговски помещения. В общия случай клиентите купуват имоти с възможно най-обширни тераси. През последните месеци отчитаме и ръст не само в запитванията, но и в реалния брой сключени сделки за къщи”, допълва Шехерова-Димитрова.
Мотиви за покупка и продажба
Сигурно вложение на парите в нестабилни времена остава ключов мотив на купувачите да се сдобият с имот, извън нуждата от дом. Дори онези от тях, които нямат амбицията да го отдават под наем, считат, че в дългосрочен план това е позната и сигурна инвестиция.
По-разнообразни са мотивите на продавачите. Част от тях искат да се освободят от имот, който не съвпада с личните им нужди и да вложат парите в друг пасив. Расте и броят на хората, които през последните 9 месеца са продали апартамент, получил през тази година разрешение за ползване. Наблюдават се продавачи, които до момента са били на наемния пазар, но искат да излязат от него.
Ипотеки и отстъпки
Общо 16% ръст на сделките с кредити през третото тримесечие спрямо същия период на 2019 г., отчитат от компанията. Стабилни остават ипотеките и за цялото деветмесечие на 2020 г. Расте, макар и с малко, делът на заемите, които покриват над половината от стойността на сделката. Потребителските кредити, като опция за финансиране на покупка на имот, също са сред явленията на пазара през тази година.
„Жилищното кредитиране устоява на ситуацията към момента и няма индикации за промяна. Банките са гъвкави и отпускат заеми с изгодни лихви. Внимателни са по отношение на клиентите си и ги консултират за най-изгодния за тях вариант”, пояснява Шехерова-Димитрова.
Според нея, отстъпки на пазара в момента почти не се правят. Изключение правят единствено силно надцецените имоти, чиито собственици вече са видели, че трудно ще стигнат до сделка без нужния компромис.
Наеми
Спад в активността на наемния пазар наблюдават от Имотека. С около 14% по-малко сделки за наем за сключени за периода януари-септември 2020 г. спрямо първите девет месеца на 2019 г. Според експертите една от причините е разминаването в очакчванията на двете страни, породено от неяснотата на пазара в краткосрочен план.
Прогноза
Поради липсата на индикации за спад в цените, от Имотека считат, че нивата краткосрочно ще останат неповлияни. По-видими изменения ще настъпят в други направления като поведението на купувачите, което ще става все по-сложно и многопластово.
„Трудните икономически времена, които ни предстоят, ведно със спада на възрастовата граница, ще направят процеса по сключване на сделка по-бавен и предизвикателен. Младите купувачи ще искат не просто двустаен апартамент с южно изложение. Те ще имат поредица от специфични изисквания, поведението им ще бъде трудно за прогнозиране. От ключово значение ще бъде посредниците да бъдат гъвкави, да изпробват алтернативни подходи към клиентите и да познават много добре поведението и вкусовете им. Предстои да видим осъвременяване на пазара на жилища с акцент върху силно индивидуализиране на тенденциите”, казва Люба Атанасова.
Имотека е част от Реалто Груп - бизнес, който обединява агентски и консултантски компании в сферата на недвижимите имоти с над 25-годишен опит. През 2015 г. Имотека открива своя първи офис в София и оттогава компанията расте и се развива постоянно: към момента има 8 офиса в София, 4 офиса във Варна, а през април 2019 г. беше открит първия офис в Пловдив.