Законопроектът за актуализацията на бюджета е внесен за разглеждане в парламента, сочи сайтът на Народното събрание.
От мотивите към законопроекта става ясно, че износът на услуги, към които спада туризмът и транспорта, ще се срине с близо 26%. Износът на стоки и услуги общо ще спадне с повече от 16 на сто. По-слабите износ и вътрешно търсене ще ограничат и размера на вноса на стоки и услуги с 12,9%, като ефектът върху услугите ще е по-осезаем.
Предвижда се спад в цените на повечето стоки, с изключение на храните и останалите стоки от първа необходимост, които не са засегнати от ограниченията, въведени заради Covid-19, става ясно от мотивите към законопроекта.
Очаква се храните да поскъпнат с около 4 на сто. Дефицитът по консолидираната фискална програма ще бъде три на сто, а максималният нов дълг за годината - 10 милиарда лева.
Министерството на финансите очаква с 2.44 млрд. лв. по-малко приходи тази година. Държавният бюджет ще завърши с дефицит 3.45 млрд. лв., или 2.9% от прогнозния брутен вътрешен продукт (БВП). Така се променя и консолидираната фискална програма (в нея освен републиканския бюджет влизат още бюджетът на съдебната власт, бюджетите на общините, бюджетът на социалното осигуряване, на здравната каса и др.), като се предвижда по нея да има дефицит 3.51 млрд. лв. (3% от прогнозния БВП).
Средният за годината спад на заетите се оценява сега на 2.1%, а нивото на безработица се очаква да се покачи с около 2 процентни пункта спрямо 2019 г. до 6.2%. В най-пряко засегнатите фирми - кафенета, ресторанти и др., които бяха затворени със заповед на здравния министър, служителите вече са пуснати в неплатен отпуск, а от бранша обявиха, че от 1 април започват да освобождават служители, защото няма как без приходи да им дадат заплати.
Предложената като отговор на тази ситуация мярка от правителството, станала известна като схемата 60/40, се очаква да доведе до 1 млрд. лв. над предвиденото разходи за бюджета. Тази сума е записана в проекта като допълнителни разходи на Държавното обществено осигуряване във фонд "Безработица". В този фонд е предвиден и допълнителен трансфер от 430 млн. лв., с който да се компенсира очакваната по-малка сума от социални осигуровки.
В проектозакона е предвидено до 1.535 млрд. лв. да могат да се увеличат като обща сума парите за държавни гаранции към Българската банка за развитие и Фонда за гарантиране на влоговете по линия на споразумения с Международната банка за възстановяване и развитие и Фонда за гарантиране на влоговете в банките. В тази сума влизат и обявените вече 700 млн. лв., с които Българската банка за развитие ще гарантира безлихвени заеми за бизнеса и хората, пуснати в неплатен отпуск.
В актуализирания бюджет на НОИ се залагат 1.040 млн. лв. по-малко приходи от ДДС и други данъци върху продажбите, но като цяло финансовото министерство очаква спад на приходите от всички видове данъци. От най-големия приходоизточник за бюджета - ДДС, се очакват 10.6 млрд. лв. при записани в бюджета 11.7 млрд. лв.
Както бе обявено от финансовия министър тази сутрин, в актуализирания бюджет е заложено държавният дълг да може да се увеличи за годината до 10 млрд. лв. при заложени сега 2.2 млрд. лв. Така към края на годината той ще може да нарасне до 31.5 млрд. лв., а не до 23.1 млрд. лв., както е записано в Закона за държавния бюджет за 2020 г. Във връзка с това е предвидено и увеличаване на разходите за лихви по държавния бюджет в размер на 70 млн. лева.