Автобусните превозвачи също настояха за намалена ставка ДДС и за редовните линии, така както "случайният превоз" се сдоби с 9% налог от 1 август. Фирмите от бранша обясняват, че заради пандемията и здравните рестрикции губят пътници и затова трябвало да бъдат обезщетени с намалена ДДС ставка.
"Ако управляващите искат действително да помогнат на бизнеса, трябва да направят така, както направи Гърция - намали ДДС за всички превози от 23% на 10%, или както направи Германия - намали ДДС за цялата икономика от 19% на 16% за 6 месеца, като е възможно да има удължение с още 6 месеца", коментира пред Блумбърг тв Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи (НСАПБ). Големият проблем е в намалелия брой пътници, твърдят от НСАПБ. И посочват като илюстрация, че на Централна автогара София обичайният трафик е от 260 автобуса на ден, а в момента спадът е наполовина. От сдружението казват, че в бранша има много необявени фалити - фирмите формално съществуват, но не работят и само трупат загуби.
Голям проблем според автобусните превозвачи е ограничението за броя на пътниците в превозните средства. Указанията на здравното министерство са пътниците да са по един на двойна седалка, което означава при пълен капацитет от 50 души да се возят не повече 25. "Един автобус по редовна линия, който може да вози до 50% от местата си, е на ръба на загубата. Приходите от това не покриват всички преки разходи за гориво, заплати, осигуровки, техническа поддръжка", казва още Захариев. Той посочи, че в тази криза дори по-ниските цени на горивата не помагат.
Твърденията, че автобусите по редовните линии пътуват наполовина празни като антикоронавирусна мярка, обаче не отговарят на истината. Масово пътници, най-вече по морските дестинации, сигнализират, че превозните средства са плътно запълнени, а освен това никой не подканя недисциплинираните да си слагат маските.
Проверка на Централна автогара София показва, че компаниите са разредили не местата в автобусите, а графиците на пътуване. Големи автобусни фирми изпълняват само част от пътуванията по редовните си линии - вместо на всеки час или на два, автобусите им се движат през няколко часа, поради което се пълнят на 100 процента. Петър Захариев призна, че има превозвачи, които "при тези загуби, които трупат, не се интересуват от ограничението за броя на пътниците". Не е чудно, че бизнес интересът надделява над грижата за здравето. До момента няма данни някоя автобусна компания да е санкционирана за неспазване на санитарните мерки. От НСАПБ посочват случаи, в които проверяващи екипи от полицаи и здравни инспектори са "прихващали" автобуси и са съставяли актове за нарушения, но само на пътници - за това, че са били без маски.
Според Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи ситуацията в сектора е драматична. Все още няма фирми, обявили фалит по смисъла на закона, но има превозвачи, които не извършват дейност и са в технически фалит.