Евентуалното назначаване на управителя или подуправител на БНБ за служебен министър-председател по реда в Конституцията на България, което изисква прекъсване на техния мандат, излага на риск независимото упражняване на правомощията и изпълнението на задачите и задълженията, възложени на централната банка.
Това пише в мотивите на проектозакона за изменение и допълнение на Закона за Българската народна банка, публикуван в Портала за обществени консултации на Министерския съвет.
Според Европейската централна банка (ЕЦБ) и Европейската комисия (ЕК) този риск би бил достатъчно смекчен само с изискването управителят или подуправителят да подадат оставка при назначаването им за служебен министър-председател.
Според изискванията на Договора за функционирането на ЕС националните централни банки са независими и не могат да приемат указания от институции, служби или агенции на Евросъюза, както и от правителствата на държавите от ЕС. Това се отнася в частност и за член от ръководството на БНБ, който не може едновременно да бъде част от националното правителство. Съществува обаче риск при назначаването на управителя или подуправителя за служебен министър-председател позицията му в централната банка да стане несъвместима със заемания пост и това не може да бъде преодоляно само чрез изискване за прекъсване на мандата, както беше предвидено в измененията на действащия Закон за БНБ.
С прилагането на промените в новия закон ще се постигне пълно правно съответствие с изискванията на законодателството на ЕС, аргументират се вносителите на законопроекта.