Потребителите в региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ) са все по-малко склонни да търсят активно информация за брандове или продукти онлайн. Вместо това те предпочитат да използват онлайн канали за откриване за вдъхновение. Социалните платформи играят ключова роля за засилването на това поведение в онлайн пространството, особено сред по-младите потребители, чиито решения за покупки се диктуват именно от степента на тяхната вдъхновеност.
Това е един от изводите от доклад за тенденциите в търговията на дребно - "Ти си това, което купуваш" - търговски тенденции 2023 ("You Are What You Buy" Retail Trends 2023). Publicis Groupe за ЦИЕ обединява усилия с GWI (Global Web Index), глобалната платформа за потребителски проучвания, за да представи експертния си поглед върху поведението на потребителите в доклада.
Докладът стъпва върху проучване на интернет потребители на възраст 16 - 64 години в България, Чехия, Унгария, Полша и Румъния. Глобалното издание на анализа обхваща общо 52 пазара, над 950 000 интервюта годишно и представлява 2,7 млрд. интернет потребители. Противно на глобалните тенденции в полза на онлайн пазаруването, в региона на ЦИЕ се наблюдава по-силен интерес към пазаруването във физически магазини.
Въпреки това по-младите поколения проявяват силни предпочитания към електронната търговия, като Полша се откроява като единствената държава, в която интересът към онлайн пазаруването доминира. Потребителите в България на възраст 16 - 64 прекарват по 2 часа и половина на ден онлайн с мобилно устройство, а над 2 часа гледат телевизия и използват социални медии. Радиото е следващата най-използвана медия с 81 минути на ден, следвана от онлайн видео, с което потребителите прекарват 76 минути на ден. Малко повече от час на ден тази широка аудитория използва музикални стрийминг платформи и прекарва 49 минути на ден в слушане на подкасти. Онлайн преса потребителите четат 52 минути на ден, докато със стандартната печатна преса прекарват половин час на ден.
Милениалите са поколението, което потребява най-много различни медийни канали. Практически няма медия, която милениалите да потребяват по-малко от базата, с която ги сравняваме 16 - 64 годишните потребители, казват авторите на доклада. Най-големи разлики по отношение на медия потреблението спрямо базата милениали показват при времето прекарано онлайн на мобилно устройство и в социални медии.
Поколението Х прекарва по-ограничено време на ден с дигиталните канали спрямо 16 - 64 годишните, но гледа повече телевизия, близо 3 часа всеки ден. Радиото е друга медия, която това поколение потребява повече спрямо базата (16 - 64).
Поколението на бумърите е най-малко активно онлайн и прекарва най-много време дневно с телевизия.