Обещанията в онлайн страници за чудодейни ефекти при употребата на хранителни добавки за отслабване и пресирането на потребителите да си закупят продукта в точно определен момент, защото иначе прозорецът ще се затвори и цената ще бъде друга, представлява агресивна нелоялна търговска практика.
Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов за рубриката на Нова телевизия „На твоя страна“, която изобличи сайтове-фантоми, чрез които се рекламират и продават продукти за намаляване на теглото, като се използват телевизионни водещи без тяхното знание и съгласие.
Маргаритов потвърди, че схемата не е нова и Комисията за защита на потребителите е разглеждала подобни казуси. „Имаше такива случаи, ние знаем, опитвали сме се да се преборим с тях. Понякога сме успявали. В други случаи нашата юрисдикция няма такава екстериториалност. Проблемът много често опира до там, че ние стигаме до границите на нашите правомощия в рамките на Република България и оттам нататък имат думата колегите от ГД БОП“, обясни той.
„Сайтовете и платформите, през които се промотират продуктите, най-често се регистрират извън територията на Европейския съюз. Това изключително много затруднява проследяването, издирването и намирането на тези лица“, добави Маргаритов.
„Включването на известни личности в рекламите цели привличането на вниманието на потребителите и това да се създаде впечатлението, че тези личности са употребявали въпросните продукти и те са произвели върху тях въпросния чудодеен ефект, който се рекламира“, посочи още Маргаритов. „Когато използвате фалшива самоличност на съществуващ човек, представяйки че той има определено мнение по даден въпрос, това представлява и престъпление. В този смисъл считам, че ако и органите на разследването заработят по тези случаи, може да има по-голям прогрес в откриването на извършителите. Известно е, че в обмена на информация с държави, които не са от Европейския съюз, разследващите органи имат доста по-добри трасета и по-добри отношения, така че допускам, че и те ще бъдат ангажирани и ефективни“, допълни председателят на КЗП.
Че една такава страница може да е фалшива подсказва отсъствието на данни за името и адреса на търговеца, наличието само на една форма за поръчки и невъзможността да се осъществи връзка по какъвто и да било друг начин. Индикация може да бъде и по-елементарният интерфейс, както и липсата на информация за правото на връщане на продукта в 14-дневния срок и за органите за алтернативно решаване на спорове.