Вдигане на таксите за превоз с влак по жп линиите в страната може да доведе до поскъпване на стоките и повишаване на инфлацията. За това алармираха от Асоциацията на превозвачите в жп превоза.
Таксите за жп превозите в България и досега бяха по-високи отколкото в Германия. Но от 1 ноември таксите, които превозвачите плащат на НК „Железопънта инфраструктура“ (НКЖИ), са повишени, а ново увеличение е предвидено от началото на 2024 г. Промяната може да доведе до това редица компании да предпочетат превоза с камиони вместо с влак, което ще доведе до повишаване на натоварването по магистралите в страната.
В Германия таксата за превоз с влак е 3,14 евро на километър, каза Пенко Несторов, председател на ,Асоциацията на превозвачите в жп превоза. В България таксите са пет, като общият им размер от 1 ноември е 7,85 евро на км, допълни той. Това е над два пъти повече от плащаната такса в Германия. До края на миналия месец общият размер на плащаните такси беше 4,79 евро, а от ноември ръстът е близо два пъти.
Една от плащаните от превозвачите такси е за разписание, която сега е увеличена и стига до 8 лв. на км. Тази такса е, за да дадат на превозвача лист хартия, на който е написано за превоз от една до друга точка в колко часа трябва да тръгне влака и откъде да мине. Таксата е най-висока за влакове за комбиниран транспорт – които возят контейнери или ремаркета. Това е в противоречие с целта на Европейската комисия част от превозите да бъдат качени от камиони на влак, обясни Пенко Несторов. За транзитен превоз от Турция до Сърбия разстоянието е 400 км, което прави такса за разписание от 3200 лв.
„Има пълна липса на адекватни действия в железопътния транспорт. Това, което се случва, е нередно и не е законно“, заяви председателят на асоциацията. В регламент на ЕС от 2005 г. е посочено, ча таксите за превоз по жп линиите трябва да са до 2 евро на км, а всяка по-висока такса трябва да е добре обоснована. Към днешна дата тези 2 евро представляват 2,89 евро, а таксите в България са няколко пъти по-високи.
Увеличението на таксите от 1 ноември за различните влакове стига до 2,8 пъти, каза Пенко Несторов. На превозвачите не е обяснено защо се налага повишение на таксите. От два месеца частните фирми от железопътния транспорт, които държат над 60% от пазара, са се опитвали да се срещнат с министъра на транспорта Георги Гвоздейков, но неуспешно.
Заради увеличението на таксите има внесени девет жалби в Изпълнителна агенция Железопътна администрация. Освен това превозвачите смятат за уведомят еврокомисаря по транспорта г-жа Адина Валеан, обмислят дали да сезират и Комисията за защита на конкуренцията, както и дали да има протести.
От НКЖИ заявяват, че от началото на 2024 г. ще намалят таксата за ползване на железопътната инфраструктура с 35% - от 2,50 лв. на 1,66 лв. на км. Но това е само една от общо петте плащани такси от превозвачите. Реално от 1 януари общият размер на таксите ще бъде повишен от 7,85 евро на 8,09 евро на км, пресметнаха от асоциацията. Това ще стане като бъдат увеличени таксите за непланирани превози. Но това всъщност е нормалната работа при жп превозите. Само две големи компании в България могат за планират година по-рано какви превози ще им бъдат необходими. Останалите фирми не знаят кога ще дойде например кораба със суровини или пък клиент ще направи поръчка, за да обявят година по-рано в колко часа ще тръгне влакът и колко тона ще превозва.
Ако превозвачите не вдигнат таксите за клиентите си, ще трябва да обясняват на служителите си защо през 2024 г. няма да увеличат заплатите им. А ако вдигнат таксите на клиентите си, те ще ги калкулират в крайните цени на стоките.