Министерството на туризма се кани да похарчи седемцифрена сума за организиране на рекламни пътувания из страната за журналисти, блогъри, влогъри, инфлуенсъри и експедиенти. Обществената поръчка за опознавателните екскурзии, познати като Press & FAM Trips, е част от Годишната програма за Национална туристическа реклама, става ясно от съобщение на сайта на МТ. За подготовката и провеждането на триповете са отредени 1.2 млн. лева с ДДС - от бюджета на ведомството, тоест от джобовете на българските данъкоплатци.
Кандидатите за финансиране трябва да организират групи от репортери, снимачни екипи, блогъри и т.н., да ги разведат по интересни маршрути, като им осигурят транспорт, хотели, храна, екскурзовод, брошури, а после участниците в туровете трябва да споделят със своите читатели, зрители и последователи видяното и преживяното.
За съжаление новината, анонсирана от министерството, звучи като "дайте да похарчим едни пари". А използването на термини като "ескпедиенти" (означава буквално "участници в експедиции") внася комичен елемент, тъй като в България думата е по-позната като име на препарат срещу листни въшки ( "Експедиент 10ЕК").
Организирането на рекламни турове - за наши и за чужди медии, инфлуенсъри, експедиенти и прочее, е стар "специалитет" на ресорното ведомство. Подобни обществени поръчки се пускат почти всяка година, като досега не е имало случай някой министър да отчете резултатите и ползите от харченето на публичните пари.
Условията за конкурса, анонсиран сега от МТ, все още не са публикувани в регистъра за обществените поръчки. Не става ясно имат ли изобщо фокус тематичните турове и какво точно иска да популяризира министерството - възможностите за ски и летен туризъм, за лов и риболов, голф игрищата, богатството на лековити минерални води и СПА курортите, еко- и приключенски туризъм, църкви и манастири, фолклор и занаяти, резервати, история и архитектура?
В края на миналата година министерството пак пусна подобна поръчка, насочена към чуждестранни журналисти, блогъри и инфлуенсъри. Месеци по-късно процедурата, която вече бе напреднала до класиране след отварянето на ценовите оферти, изненадващо бе спряна заради пороци. Оказа се, че възложителят е пропуснал да уточни важни критерии и изисквания към участниците - например колко публикации, излъчвания, видеа трябва да се появят след провеждането на рекламните разходки и в какви срокове.
Този път конкурсната комисия се е постарала да постави по-ясни изисквания за отчетност, като цялата отговорност за интерпретация на резултатите е в ръцете на тези, които ще ги отчитат - изпълнителите.
На сайта си МТ посочва някои от заложените условия:
Съставяне на подробна програма на пътуванията;
изпращане на покани до журналисти, снимачни екипи от значими печатни и електронни медии със специализирани туристически рубрики или предавания, експедиенти и други участници от съответните пазари;
Подписване на договор/споразумение с участниците в тура относно техните ангажименти при участието им в опознавателната обиколка и за определен период след провеждането ѝ във връзка с представянето и рекламирането на дестинация България. Залагат се и минимални изисквания към всеки един от участниците в туровете;
Управление на кампаниите и комуникационните материали, създадени в рамките на обиколките и/или след тяхното провеждане, и контрол върху съдържанието;
Мониторинг на резултатите от пътуванията, включително пълен клипинг на публикациите и представяне на подробен отчет и анализ на ефективността от проведените опознавателни обиколки и посещения, използвайки специфичните съгласно всеки комуникационен канал метрики;
Подготовка на информационни и PR материали за всеки тур/посещение и др.
Туристическият бранш и министерството редовно се оплакват от малкото пари, които бюджетът отпуска за представянето на България като рай за отдих и пътувания. Проблемът е, че и малкото пари се харчат непрозрачно и почти никога не става ясно кои финансирани идеи и проекти наистина вдигат интереса към прелестите и богатствата на страната ни и кои са "пари на вятъра".