Над 80% от младежите не различават истинските от фалшивите новини

08.03.2017 | 13:30
по статията работи: econ.bg
Американските учени посочват, че единствената рецепта за справяне с фалшивите новини е образованието
Над 80% от младежите не различават истинските от фалшивите новини
Снимка: БГНЕС

Между 80 и 90% от младежите в различна степен не съумяват да оценят достоверността на информацията, която използват. Оказва се, че повечето от учениците от 4 до 8-ми клас не могат да отсеят статиите от рекламните публикации. Данните са от проучване на университета в Станфорд, цитирано от БНТ. Американските учени посочват, че единствената рецепта за справяне с фалшивите новини е образованието.

Ако децата са нашето бъдеще, то може да се окаже, че бъдещето ни е много зле информирано... това е началото на статия за едно от последните проучвания на Станфордския университет, което се отнася за способността на ученици да оценяват достоверността на информационни източници. "Тревожни" и "мрачни" - това пък са първите коментари на екипа, който е провел изследването. В него са участвали 7 800 респонденти от 12 щата, като става дума за ученици от среден и горен курс, както и за колежани. Допитването е продължило повече от година, а резултатите са обобщени през ноември 2016 година.

По думите на анализаторите, те са били "шокирани" да установят, че между 80 и 90% в различна степен не съумяват да оценят достоверността на информацията, която използват. Оказва се, че повечето от учениците от 4 до 8ми клас не могат да отсеят статиите от рекламните публикации. Част от децата схващат, че става дума за реклама, но въпреки това приемат данните за "чиста монета".

Гимназистите пък са склонни да приемат всякакви фотографии за истински и не си правят труда да търсят източник или автор. Колежаните не могат да допуснат, че може да има Неистина в туитовете на привърженици и активисти на различни каузи. А мнозина се затрудняват да направят разлика между т.нар. традиционни медии и маргинални източници на информация. Изводът, не само на учените от Станфорд, но и на участниците в многобройните семинари и лекции, свързани с епидемията "фалшиви новини", е един, че проблемът е голям!, но той има и решение. И то е образованието!

Анализаторите са категорични, че обучението по медийна педагодика или новинарска грамотност трябва да бъде въведено задължително. Само така подрастващото поколение, което е почти изцяло дигитализирано, ще се научи качествено и адекватно да борави с информация. Подобна практика вече е въведена в много учебни заведения в Германия. Там учениците дори биват насърчавани да "изобретяват" фалшиви новини, за да видят как те дезинформират и какво влияние оказват върху околните. В САЩ пък отдавна функционира стартъп (проект), който учи децата как да отличават истинските от фалшивите новини, да умеят да филтрират сензационното и подозрителното, от истинската информация.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 20.11   284 г. – Диоклециан става римски император. 1194 г. – Палермо (Сицилия) е завладян от император Хайнрих VI. 1541 г. – Жан Калвин представя теорията си...