Най-големият онлайн търговец в България - eBag, излиза на печалба през 2023 г., а в работата си включва изкуствен интелект.
Силен тласък в развитието на онлайн търговията даде пандемията, когато влязоха в сила редица ограничения, затрудняващи нормалното пазаруване на стоки от първа необходимост. Компанията влезе в тази ситуация с предимство пред другите заради фокуса в пазаруването от дистанция, което другите тепърва трябва да решат дали ще развиват. Интересът към услугите й е такъв, че имаше период, в който не можеше да отговори на големия интерес.
Онлайн търговецът завършва 2023 г. с печалба 2 млн. лв. и ръст 34% в оборота, който надхвърля 80 млн. лв. (при 50 млн. лв. за 2022 г.) На годишна база клиентите, които пазаруват през платформата, са повишили честотата на поръчките си с 19%.
Портфолиото на онлайн ритейлъра включва хранителни продукти, свежи плодове и зеленчуци, пекарна, био- и специални храни, аптека, цветя и стоки за дома, като пред последната година са добавени категории за декоративна козметика и зоомагазин. До март се очаква да бъдат достъпни продукти за грижа за коса от висок клас брандове.
През изминалата година търговецът отчита ръст в поръчките с над 20% и 42% нови клиенти. С увеличаването на обема поръчки компанията обновява и автопарка си, като през 2024 г. се очаква електрическите автомобили да заемат дял от 10% заедно с инвестиция в необходимата инфраструктура и изграждане на зарядни станции в базата си в София.
Търговецът съобщава и че ще вложи през тази година 5 млн. евро в автоматизация на складовата база. Това включва реализацията на два ключови нови проекта - поточна линия и роботизиране на процеса по събиране на поръчките. Робот, включващ софтуер с внедрен изкуствен интелект, ще помага на служителите в склада при подготовката и пакетирането на храни, козметика и стоки за бита.
Така компанията разчита да увеличи капацитета на издаваните поръчки и реализираните доставки в страната.
През есента се разбра, че "Кънвиниънс", компанията, която стои зад името eBag, е привлякла 539 хил. лева капитал от двама инвеститори. Оценката на интернет търговеца за храни при тази сделка достига 84 млн. лв., изчислява "Капитал". В компанията дялове имат и други инвеститори, а основателят Иван Александров все още е с дял, надхвърлящ 50%.