Стабилен туристически сезон в България и връщане до нивата от преди пандемията и дори надхвърлянето им прогнозира директорът на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма доц. д-р Румен Драганов в интервю за БНР Бургас.
„Общо взето, стабилен туристически сезон. Постигнали сме някаква степен на устойчивост, която ни приближава към числата от 2019 година. Тогава общо в България са влезли 12,5 млн. чуждестранни посетители, а тази година очакваме ръст с около 5 до 7%, което означава, че ще надхвърлим 13 милиона“, каза той.
Но има и негативен момент и той е свързан именно с морския туризъм, стана ясно от думите на доц. Драганов, който преди седмица каза директно пред тв "Bulgaria ON AIR", че "морето дърпа туризма ни надолу":
„Имаме много висок процент увеличение по отношение на чуждестранните пристигания – между 25 и 30% за първите три месеца на годината, а за юни имаме спад с близо 4% спрямо предпандемичната 2019-а.
Когато анализираме каква е причината за него, виждаме, че става въпрос за началото на летния туристически сезон, тоест морските хотели. И когато търсим разликата между градските хотели в градовете с културен туризъм в градска историческа среда - като София, Пловдив, Казанлък, Велико Търново - и морските хотели, виждаме изоставане по отношение на предлагането на продукти, свързани с дигитализацията на туристическия продукт. Има изоставане по отношение оптимизацията на търсачките на голяма част от морските хотели. От друга страна, нямаме опимизация и на маркетинга с тези търсачки, ако вече веднъж сме ги оптимизирали".
Затова от института предлагат да се насърчи маркетинговото съдържание и, съответно, автоматизацията на съдържанието, както и засилване позиционирането в социалните медии.
"В един момент по-големите хотели в големите градове разбраха силата на това за голяма част от хората информацията да се намира в джоба им, тоест в техния телефон. Но голяма част от морските хотели не разполагат с добри сайтове, с добра комуникация, с добра обратна връзка със своите клиенти. Някак си те стоят и чакат туристите да дойдат, а туристите отиват там, за където веднага могат да намерят информация в джоба си, тоест в телефона си", посочи той.
Попитан как се позиционират град Бургас и бургаският регион на туристическата карта, доц. Драганов отговори: "Големият проблем на Бургас е, че ни липсва местният туристически гений. Тоест ние не виждаме местните туристически гилдии да имат активно отношение за маркетинговите кампании, за електронната търговия, за маркетинга в социалните медии. Общината – отделено от бизнеса - и общините в целия бургаски регион, кметовете се бяха събрали и бяха решили да правят авиокомпания: нещо, което е много далече от организацията и търговията в туризма.
В същото време, нямаме местните гилдии, нямаме камара на хотелиерите, на ресторантьорите в град Бургас, която да забранява или да регулира безразборното строителство и застрояването, и непрекъснатото появяване на нови и нови легла на пазара. Това руинира самия пазар и води до намаляване на средната цена, на средната заетост и на средния приход от налична стая за региона.
А в онези общини, с които се конкурираме, местната гилдия е тази, която дава или не дава съгласие за разрешение за строителство. Тук имаме само някакви потупвания по рамото, които практически не водят до никакъв резултат".