По магистрала "Хемус" не се строи в последните две години и половина, но въпреки това до края на 2025 г. могат да бъдат изградени нови 80 км от аутобана. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков пред "Нова телевизия". Той уточни, че някои от участъците са в напреднал етап на строителство и само трябва да бъдат завършени, което няма да отнеме много време. За да се случи всичко това обаче, ще са нужни законови поправки, свързани с инхаус процедурите, уточни той.
По думите му пред държавата има две възможности. Едната е да поеме риска и да загуби раздадените аванси, които са около 1 млрд. лева, както и да загуби съдебни дела, които ще продължат около 3 години и ще забавят още повече изграждането на "Хемус". Другата опция е "да санира пропуските" в договорите за инхаус поръчки и да продължи строителството.
"Държавата е в правен капан. Договорите са сключени незаконосъобразно. До една година след сключването им обаче може да се обявят за невалидни, но този срок е изтекъл. Най-добрият вариант е чрез законови поправки да продължи строителството. Очаквам тази есен евентуално да се възобнови строежът на "Хемус", заяви министърът.
Цеков изчисли, че законовите поправки са нужни, за да се направи индексация на сключените договори, което ще оскъпи строителните дейности с около 600 млн. лева. Според него тази цена си заслужава и е в обществен интерес, стига наистина магистралата да бъде построена.
Той каза още, че до месец ще бъде направена образна диагностика на основните магистрални участъци, където не е изтекъл гаранционният срок. Ако се установят някакви проблеми, ще бъдат взети и ядки за изследване. При доказано разминаване в качеството на пътната настилка ще има искове срещу строителите.