Изминалият отоплителен сезон 2023-2024 е бил най-краткият с най-малък брой дни с централно отопление за последните 4 години. Въпреки това разходите на абонатите са по-високи от предходния отоплителен сезон. А половината абонати на столичното парно ще трябва да доплащат.
Това показват изравнителните сметки за парното, които топлинните счетоводители вече са изпратили на своите клиенти.
Причината за по-големите сметки (заедно с изравнителните) тази година е по-високият ДДС. За сезон 2022-2023 данъкът бе намален на 9% като временна мярка срещу високата инфлаци, но в средата на 2023 г. ставката отново бе повишена на 20%.
Топлинният счетоводител "Техем" обяви тези дни, че изминалият отоплителен сезон е бил с най-малък брой дни отопление за последните 4 години - само 149 дни. Той приключи още през март, докато през 2023 г. имаше отопление до 1 май и тогава дните с отопление са били 179, а предишната година - 196 дни.
Заради по-краткия период с отопление и несъществената промяна в цената на топлинната енергия, отоплителен сезон 2024 г. струва по-малко на клиентите на централното топлоснабдяване в София в сравнение с предходния, обявиха от "Техем". Само че компанията сравнява сметките от тази и предната година без начислен ДДС. Действително без данъка разходите за отопление според квадратурата на жилището са с 5-6% по-ниски от миналата година. Така например за жилище с квадратура до 49 кв. метра средният разход за отоплителния сезон е 490 лв. За апартаменти между 50-69 квадрата средно сметката излиза 747 лв. При по-големи жилища до 99 квадрата разходът за отопление е 945 лв., а над 100 квадрата - 1306 лв.
Когато обаче се начисли 20% ДДС върху тазгодишните сметки и 9% - върху миналогодишните, картината се обръща.
Впечатление прави и високият дял на абонатите, които имат да доплащат за парно въпреки по-кратката зима. Това са 54% от клиентите на "Техем". Така за половината софиянци ще се окаже, че ще платят повече за парно от миналата година не само заради високата ставка ДДС.
От компанията посочват, че причината за доплащането е в начина на изчисление на прогнозните сметки по време на отоплителния сезон, регламентиран в Наредбата за топлоснабдяване. Според нея дължимите суми на потребителите в най-студените месеци, за да не натежат на джоба на абонатите, се разпределят в прогнозите за останалите месеци. Така, ако отоплителният сезон е приключил по-рано, клиентите се оказва, че са платили по-малко в прогнозните сметки и трябва да доплатят реалната консумация.
Изравнителните сметки вече са предадени на клиентите, а след 15 август се очаква да бъдат фактурирани от топлофикационното дружество.
“Както всяка година до 31 август е срокът за клиентите, които не са осигурили достъп за отчет на уредите и към момента са получили сметка със служебни начисления, да заявят допълнително посещение и корекция“, припомнят от "Техем". Те изрично предупреждават клиентите си, че изравнителните справки са без ДДС заради промяната в ставката в средата на миналата година.
Изненади и грешки в сметките при изравняването може да се избегнат с по-масовото монтиране на дистанционни уреди и водомери за топла вода, съветват от "Техем". Клиентите в София, които са избрали месечен дистанционен отчет, без изравнителни сметки, са 12 698. Данните показват, че клиентите с месечни сметки, без изравнителна, са използвали средно с 14% по-малко енергия от тези, които са на годишен отчет. Месечното измерване и месечните сметки за отопление и топла вода позволяват своевременна корекция в потреблението с цел реализиране на икономии, заявяват от топлинния счетоводител.
Монтирането на дистанционни уреди решава и проблемът с осигуряването на достъп в дома за отчитане на топломерите. Около 3000 са абонатите на "Техем", които не са отчетени заради неосигурен достъп до този момент.