Близо половината население на Гърция изпитва затруднения да си позволи почивка с едноседмична продължителност, пише гръцкият вестник „Катимерини“, позовавайки се на проучване на Асоциацията на предприятията и продажбите на дребно в Гърция.
Данни сочат, че 48,8 процента от гърците не са могли да си позволят едноседмична почивка през 2022 г. Това поставя Гърция веднага след Румъния в съответната класация, ако се проследят проучванията на Евростат, писа в. "Български новини".
Не е изключено това лято този процент да бъде дори по-висок от миналогодишния, като се има предвид, че цените за настаняване и за самолетните и фериботните билети са се увеличили още повече от миналата година, без същевременно да се е увеличил и доходът на глава от населението, коментира „Катимерини“.
Според проучването на гръцката асоциация всеки четвърти грък ще прекара почивката си в къща на приятел тази година. Независимо дали е отседнал в собствения си ваканционен дом или в чужд, почиващият грък ще готви много повече, отколкото през предишните години, за да си намали разходите по таверни и ресторанти.
В същото време престоят в хотел е избор на едва 9 процента от гърците, докато къмпингуването започва да става все по-популярно дори сред по-възрастните хора. Седем процента ще отседнат в хотел без включена храна, а 2 процента смятат да се насладят на услуги „ол инклузив“. Шест процента ще отидат на къмпинг, други 6 процента обмислят ваканция в чужбина, а 1 процент планува да отиде на круиз.
Около 20 процента са хората, които ще си вземат някъде стая под наем.
Бюджетът за почивка на тези, които ще успеят да си направят такава, ще бъде по-малък, като се очаква разходите да намалеят с 15 процента в сравнение с миналата година.
Причина за това е скъпият транспорт, посочват 43 процента от гърците, а според 38 процента най-сериозният проблем са високите разходи за настаняване.
С цел да се намалят разходите хората ограничават храненето навън. Според проучването 45 процента от анкетираните често готвят по време на ваканция. Средният разход за пазаруване на продукти по време на почивка се оценява на 230 евро. От тях 118 евро (или 51 процента) са за покупки от магазина. Около 110 евро са за покупки на туристически стоки и на дрехи, обувки, играчки, бижута и други, тъй като потребителите интегрират ежедневните си пазарски нужди в рамките на почивката.
Въз основа на тези данни разходите на гърците за туризъм в рамките на гръцките граници се оценяват на 380 млн. евро.
Проучването е проведено в периода 3-5 юни с участието на извадка от 880 потребители в цялата страна.