Ритейл парковете в Европа нарастват с 2% през 2018 г., достигайки 50.1 млн. кв. метра

11.06.2019 | 11:05
по статията работи: econ.bg
Площта на ритейл парковете в Европа за последната година се е увеличила с 2.2% и е достигнала общо 50.1 млн. кв. м, показва проучване на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield
Ритейл парковете в Европа нарастват с 2% през 2018 г., достигайки 50.1 млн. кв. метра
Снимка: под лиценза на creative commons

Площта на ритейл парковете в Европа за последната година се е увеличила с 2.2% и е достигнала общо 50.1 млн. кв. м, показва проучване на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield, чийто стратегически партньор за България е Forton. Според доклада European Retail Parks: What’s next през 2019 - 2020 г. се планира да бъдат завършени нови 1.4 млн. кв. м. 

Големият брой нови откривания се дължи на по-бързото и лесно строителство, както и на нарастващия брой по-малки проекти с площ до 5000 кв. м. 

„През последните години ритейл парковете в Европа се превръщат във все по-успешна алтернатива на търговските центрове, особено в по-малките населени места, където няма възможност за мащабни проекти. За да се съобразят с променящите се потребителски нагласи обаче, собствениците трябва да осигурят допълнителни стимули за клиентите. Това може да се постигне чрез разширяване на микса от наематели, включването на повече оператори на храни и напитки, както и на брандове за дрехи“, казва Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

По-ниските наеми и гъвкавото разпределение на площите са сред основните фактори, които привличат интереса на търговците към ритейл парковете. Сегментът следва различни тенденции в Западна и Източна Европа. Докато в Западна Европа пазарът постепенно достига зрялост, в Централна и Източна Европа, той все още е в начален стадий на развитие и показва потенциал за растеж. 

Западна Европа

Ритейл парковете в Западна Европа остават концентрирани в големите градове, макар и някои търговци да разработват по-малки проекти с възможност за позициониране на алтернативни брандове и дейности. 

Към началото на 2019 г. общата площ на тези проекти в развитите пазари е 44.4 млн. кв. м, като Германия, Великобритания и Франция заемат водещите позиции. През 2019-2020 г. се очаква да бъдат завършени 1.3 млн. кв. м нови площи, което обаче представлява спад с 21% спрямо обема през 2018-2019 г. 

Централна и Източна Европа

В Централна и Източна Европа развитието е насочено към ритейл паркове в по-малките областни градове. 

Тази тенденция е видима в България, където търговците търсят възможности за разширение и увеличаване на присъствието си извън столицата и големите градове. Това дава възможност за развитие на малки и средни като квадратура ритейл паркове в населени места с под 100 000 жители, като вече се работи по такъв тип търговски площи.  

Общо в Централна и Източна Европа през 2018 г.  са завършени 219 000 кв. м нови площи в ритейл паркове или със 17% повече в сравнение с предходната година. Най-големите пазари са Чехия, Румъния и Полша, които общо представляват 66% от цялото предлагане. В България, по данни на Cushman & Wakefield Forton, общото предлагане надхвърля 160 000 кв. м.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 16.12   955 г. – Започва понтификатът на папа Йоан XII. 1653 г. – Оливър Кромуел става лорд-протектор на Англия, Шотландия и Ирландия. 1740 г. – Избухва Войната...