Свободните търговски площи през второто тримесечие слабо се увеличават

10.08.2020 | 13:15
по статията работи: econ.bg
Свитото потребление поставя под натиск наемните цени, подочват от Cushman & Wakefield Forton
Свободните търговски площи през второто тримесечие слабо се увеличават
Снимка: БГНЕС

Въпреки разхлабването на противоепидемичните мерки и отварянето на шопинг центровете, вътрешното потребление остава на значително ниски нива през второто тримесечие на 2020 г. В отговор на понижените продажби повечето брандове се стремят да оптимизират своята мрежа от обекти, което води до увеличение на свободните площи. През юни този показател достигна 7% в София, при 5% преди извънредното положение, сочат данните на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Ограничен е и броят на новите обекти в моловете, тъй като наемателите все още задържат плановете си за разширяване.

„През май оборотът в търговията бележи рекорден спад по данни на НСИ, като се отчита най-голямото понижение на този показател от 2001 г. Брандовете за мода и обувки и развлекателната индустрия изпитаха рязък спад в приходите поради неработещите магазини. Продажбите онлайн нарастват значително като обем макар и все още да не могат да компенсират загубите на търговците от периода на затваряне и последващите месеци. Все повече бизнеси използват този инструмент и в дългосрочните си стратегии“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Продажбите на стоки, които не са от първа необходимост, бяха под сериозен натиск по време на извънредното положение, посочват от компанията. На фона на общата предпазливост и свиване на бизнесите, някои от брандовете, стъпили наскоро в българския пазар, реализират планираните си разширения. Примери за това за дискаунт веригите Pepco и KiK Design, които малко след откриването на първите си обекти у нас, отварят и нови локации. 

Продължава предоговарянето на наемите, заради затруднените продажби и по-ниските приходи. Повечето собственици са склонни да се съгласят с редуциране на сумите за период до 6 месеца. 

„Поведението на наемодателите е сходно без значение дали търговският обект се намира на улица или в търговски център. Търси се подход, в който да се облекчат временно наемателите, но има и немалко изключения на наемодатели по търговските улици, които не желаят да променят наемните условия поради разнородни причини, като това води след себе си и увеличаване на свободните помещения в почти всички градове“, допълва Иван Граматиков.

След период на постепенно увеличение, наемите в шопинг центровете и главните търговски улици търпят корекции надолу. Наемите на първокласни площи в моловете са спаднали с 10% през юни. В София за обект от 100-150 кв.м с първокласна локация в търговски център те са около 36 евро/кв. м, а на главна търговска улица – близо 55 евро/кв. м. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива са около 27 евро/кв. м, 28 евро/кв. м и 24 евро/кв. м.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 12.12   1443 г. – Варненски кръстоносен поход: В Битката при Златица настъплението на кръстоносците, предвождани от Владислав III и Янош Хуняди, към Одрин е спряно от силна...