Пазарната капитализация на "Фейсбук" падна с близо 49 млрд. долара в последните дни заради скандала с консултантската компания "Кеймбридж аналитика". Aкциите на социалната мрежа поевтиняха с 3% вчера, като това бе най-лошият ден за компанията на борсата в последните 4 години, съобщава Си Ен Ен.
Американският "Ню йорк таймс" и британският "Обзървър" съобщиха в неделя, че компанията е използвала неправомерно данни на потребители на социалната мрежа още от 2014 г. През 2014 г. CA, която е работила по президентската кампания на Доналд Тръмп, е събрала данните на 50 млн. фейсбук потребители, заблуждавайки както тях, така и социалната мрежа.
Инвеститорите вероятно са разтревожени от надвисналите държавни разследвания над социалната мрежа – две такива вече започнаха в щатите Масачузетс и Кънектикът, а британските власти поискаха заповед за обиск на офисите на "Кеймбридж Аналитика" (Cambridge Analytica, CA).
Призивите за повече регулация заплашват самия бизнес модел на големите социални мрежи – потребителите дават данни за себе си чрез "харесвания", "постове" и "споделяния", а компанията продава внимателно таргетирани реклами. Евентуално затягане на правилата ще затрудни операциите на "Фейсбук" и "Туитър", а потребителите вероятно ще прекарват по-малко време в тях.
Междувременно "Кеймбридж Аналитика" отстрани изпълнителния си директор Александър Никс, след като разследване на британския "Четвърти канал" показа как той се хвали, че компанията му е изиграла ключова роля в избирането на Доналд Тръмп.
"Направихме всички изследвания, данни, анализи, целия таргетинг. Управлявахме цялата дигитална кампания и нашите данни създадоха тяхната стратегия", казва Никс на репортер под прикритие, записал разговора на видео. Той бе отстранен от борда на директорите на "Кеймбридж Аналитика" вчера с мотива, че думите му "не представят ценностите или дейностите на фирмата".
В интервю за Би Би Си британският учен Александър Коган, който е създал приложението, с което CA е събирала данни, заяви, че двете компании го превръщат в "изкупителна жертва", макар навремето всички да са смятали, че това, което вършат, е приемливо.
"Кеймбридж Аналитика" ни увери, че всичко е законно и в съответствие с правилата на "Фейсбук". А точността на тези данни е изключително преувеличена", каза още той. Според него микротаргетинг на избирателите не би могъл да обърне резултата от изборите.
"Смятам, че "Кеймбридж Аналитика" се опита да продаде магия, твърдяха, че това е изключително точно и ти дава всичко, което трябва да знаеш. Но в действителност не е така."