София готви по-висок туристически данък, който обещава да харчи по предназначение

29.08.2024 | 08:25
по статията работи: econ.bg
И без въоръжено око се вижда, че в София има все повече чуждестранни туристи през последните няколко години. Специалистите казват, че в голяма степен това се дължи на полетите на нискобюджетните авиокомпании
София готви по-висок туристически данък, който обещава да харчи по предназначение
Снимка: под лиценза на creative commons

И без въоръжено око се вижда, че в София има все повече чуждестранни туристи през последните няколко години. Специалистите казват, че в голяма степен това се дължи на полетите на нискобюджетните авиокомпании, които вече осигуряват преки връзки с доста европейски градове. Това определя и профила на тези гости - престоят им обикновено е кратък, а бюджетът - ограничен, писа dnvnik.bg.

От друга страна, са организираните, чиято програма включва и посещение на столицата, а също и тези, доста бутикова група, които идват, за да посетят културни събития или пък конференции.

В същото време туристическият данък, който отива в приходите на общината и с който би трябвало да се рекламира града като туристическа дестинация, е символичен - между 40 ст. и 1.20 лв. Новият екип на общината обаче е готов за промени.

Наскоро екип на Столичната община, който отговаря ресорно за туризма, представи пред бизнеса плановете си за повишение на данъка. Той се налага върху всяка нощувка в града, каквато е практиката в цял свят. В момента размерът му е едва между 40 ст. и 1.20 лв. на нощувка на турист. На това ниво той е от 13 г. А от 2022 г. се начислява и за нощувки в апартаментите и стаите за гости.

Разбира се размерът зависи от категорията на мястото за настаняване. В Закона за туризма като клас А са определени хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили. Клас Б включва семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, бунгала и къмпинги. Отделно има и категории в тях, като според това данъкът варира от 40 ст. до 1.20 лв.

В клас В се включват стаите и апартаментите за гости, които извършват хотелиерска дейност след регистрация в Националния туристически регистър. Тези места за настаняване нямат категории (звезди) и за тях местният туристически данък е най-ниският - 40 ст. на нощувка.

Хотелиерите нямат против по-високия данък, но искат да знаят за какво се харчат парите.

В тези две категории в града има 2200 регистрирани стаи и апартаменти за краткосрочно настаняване, а заедно с нерегистрираните, които реално действат, достигат 4100, обясни пред "Дневник" Антон Попов, новият директор на общинското предприятие "Туризъм". Данните за реално действащите обекти се засичат през съответните платформи, през които те се отдават, обясни той.

По думите му тези места растат с по около 700 легла годишно. При хотелите пък са добавени около 1000 нови легла от лятото на 2022 г. насам до общо около 22 хил. за града.

По данни на общината приходите от туристическия данък в София са над 2.3 млн. лв. през 2023 г., когато е отчетен 20% ръст на посещенията спрямо тези преди пандемията. За тази година в периода януари-юни има 6% ръст на туристите спрямо година по-рано и 4% ръст на нощувките. Очаква се предстоящото планирано увеличение на туристическия данък вече да генерира 5.6 млн. лв.

Въпросът е, че досега в годините назад не всички приходи по тази линия са отивали за развитието и рекламата на туризма в града, а безотчетно са харчени и за други цели. Това потвърди пред "Дневник" зам.-кметът Никола Барбутов, който ресорно отговаря за това.

Докато редица градове по света се борят с прекомерния наплив на туристи, като въвеждат извънредни такси за всеки ден престой и по-конкретно за тези, които идват само за ден - например във Венеция, София значително изостава и от нивата на този, в случая данък, дори в съседни държави.

Той се декларира в общината от Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) към Министерството на туризма. Решението за размера му трябва да бъде взето от общинския съвет, като прогнозата на Барбутов е това да стане в ранната есен, за да може и бизнесът в бранша да има предвидимост.

Ако предложението бъде прието от Столичния общински съвет, от 1 януари данъкът за 5-звездните хотели ще се увеличи от 1.20 лв. на 3 лв., а за тези с 1 звезда ще стане 1 лев. Средствата ще бъдат използвани за поддръжка и развитие на туристическата инфраструктура, включително за дейността на туристическите информационни центрове и провеждане на рекламни кампании, посочиха от общината в отговор на въпроси на "Дневник".

Барбутов дава пример с Букурещ и Истанбул, където тя е 2% от стойността на стаята (около 3-4 евро за 5*), в Солун е 10 евро за 5-звезден хотел.

Така че въпреки повишаването отново тук ще има най-ниската такса.

Повишението на данъка обаче е ограничено от таван в Закона за туризма, който фиксира максимум от 3 лв. за 5-звезден хотел. Според зам.-кмета няма логика такъв таван да съществува или ако има, той трябва да бъде с по-голям диапазон, а също и да има възможност за решения по региони.

Туристически данък има навсякъде по света, той се събира от хотелиерите и се означава отделно извън цената на нощувката. Функцията му е да се ползва за развитие и промотиране на дестинацията като цяло. Тоест колкото по-висок е данъкът, се предполага, че толкова повече пари ще отиват за реклама на дестинацията и това съответно ще води до увеличаване на туристическия поток, коментират от бранша.

"Работата е там, че в София, откакто е въведена тази такса, макар и малка, отива в общия кюп", коментира пред "Дневник" Георги Дучев, изп. директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели.

С колегите му са на мнение, че дълги години парите на София са управлявани непрозрачно и сега се надяват със смяната на ръководството на общинското предприятие "Туризъм" това да се промени. Казва, че има съгласие и от страна на хотелиерите, че туристическият данък трябва да бъде повишен, защото той е действително нищожен по размер сега, но има значение дали приходите от него ще започнат да се използват целево за туристическа реклама на дестинацията.

Винаги нещата започват с желание, но много е важно как ще продължат. Нека да кажем, че разглеждаме ситуацията с умерен оптимизъм в момента, посочва Дучев.

По оценки на софийските хотелиери през последните години преди пандемията София е тръгнала като дестинация в много сериозен залез и от зле към по-зле. Тогава почти никакви международни събития не се организират и почти никой не припознава града като място за събитиен туризъм. Хотелиери очакват множеството подобни негативи да изчезнат с новото ръководство.

По данни на Министерството на туризма средният престой на турист в София е 2 нощувки. За толкова остават българите и гърците, за 2.3 нощувки германците, за 2.6 - италианците, а турците за 1.8. Числата отразяват данните от 2022 г. насам.

Браншът в града смята, че той трябва да се развива тъкмо в тази посока - привличане на конгреси, събития, инсентив туризъм, експозиции. Защото, от една страна, това води туристи, които са високоплатежоспособни, а и остават за повече от обичайните 2 дни на останалите. А освен това такива посетители удължават престоя си след събитието като остават на място със семейството си или се връщат с него по-късно.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...