София има готовност за определянето на зони, в които да не бъдат пускани коли, които отделят вредни емисии над допустимото. В другите големи градове общинските власти още изчакват, след като от понеделник влезе в сила изискването колите да са с екостикер след задължителния годишен технически преглед. С него ще се отбелязва какво количество газове отделя всеки автомобил и дали то отговаря на екоизискванията.
Столицата е готова с два варианта на нискоемисионни зони. Първият е в идеалния център между булевардите "Сливница", "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Скобелев" и ул. "Опълченска". Вторият вариант обхваща по-голяма част от центъра - между булевардите "Сливница", "Д. Николаев", "Ситняково", "Яворов", "Вапцаров", "Черни връх", "Х. Ибсен", "П. Тодоров", "Гешов" и "К. Величков".
За да се въведе някой от двата варианта, е нужно всички автомобили да имат стикер с отбелязан екологичен клас, уточниха от Столичната община. Самите зони са част от новата програма за подобряване на качеството на въздуха в София, която ще действа до 2026 г. Ограничение на движението на най-замърсяващите автомобили се предвижда при по-високи концентрации на замърсители на въздуха през зимата. Забраната може да важи само в дните с превишения или за зимния отоплителен период. Ще се ограничава движението само на най-замърсяващите автомобили - без еврокатегория и с Евро 1 и 2.
В София е формирана група, която да разработи предложения за реда, по който ще се регламентира и контролира това ограничение в движението на колите от тези екокатегории. Вече е готова и голяма част от инфраструктурата, която е нужна за нискоемисионна зона - монтирани са камери с функция за разпознаване на регистрационните номера, както и софтуер. Разработват се и допълнителни мерки за засичане на автомобилите, както и платформа за оповестяване на гражданите.
В Бургас все още няма уточнени зони във връзка с въвеждането на екостикери, защото се изготвя програма за състоянието на атмосферния въздух за периода 2021-2027 г., казаха от общината. До края на август предстои обществено обсъждане на тази програма.
"Очаква се да бъдат разработени два модела на замърсители - от битови източници и от автомобилния трафик. Тогава ще бъдат уточнени най-замърсените зони. На изчакване сме". Така зам.-кметът по транспорта в Пловдив Тодор Чонов отговори кои са зоните, в които няма да се допускат автомобили, замърсяващи въздуха. Той обясни, че причината за това е възражението на КПКОНПИ, с което атакува промените в закона за новите екостикери. "И по тази причина в София, Пловдив и големите градове още няма определени такива зони. Иначе пунктовете за годишни технически прегледи вече се подготвят, обучават персонала", обясни Чонов. Той посочи, че местата в Пловдив ще бъдат определени със заповед на кмета. Това ще е централната градска част и най-вече в обхвата на синята зона. Целият район ще бъде опасан с камери, които да разчитат информацията от чиповете на екостикерите.
Във Велико Търново зоните, в които няма да може да се движат цапащи автомобили, ще бъдат определени след приемане на новия генерален план за организация на движението. Според ресорния зам.-кмет проф. Георги Камарашев основните артерии трябва да са свободни от пушещи коли. "Бих предложил на кмета да не се движат по улиците "Независимост", "Стефан Стамболов" и към Царевец, защото това е маршрутът на туристите", каза проф. Камарашев.