Експертите от "Кушман енд Уейкфийлд Фортон" (Cushman & Wakefield Forton) смятат, че пазарът в България може да поеме още един мол. Оценката им обаче не се отнася за София, където вече е наситено с такива търговски площи.
Възможността за още един такъв търговски комплекс се отнася до Пловдив, а нуждата се обуславя от това, че съществуващите са от старата генерация. "Дългосрочно виждаме, че има потенциал за още един мол в България...В Пловдив смятаме, че има нужда от нов, четвърта генерация, защото действащите са първа генерация", обясни Явор Костов, управляващ партньор в компанията.
Посочи, че инвестиционен интерес има, но кога и дали ще се реализира е допълнителен въпрос. Смята, че потребителите ще имат интерес към такъв проект, но колко той ще е инвестиционно смислен е друг въпрос, посочва Костов.
Още през 2018 г. се разбра за намерението на фонда NEPI Rockcastle, който е собствениk на Serdika Center и Paradise Center в София, да изгради обект в Пловдив, а в началото на тази година в Регионалната инспекция по околната среда и водите в града е внесено и инвестиционно намерение, съобщи тогава "Капитал". Георги Николовски, зам.-мениджър "Търговски площи" в компанията посочи, че се развива динамично и пазарът на ритейл паркове, като само през последните три месеца са отворени 4 такива.
Общо в момента в България функционират 460 хил. кв.м площи в такива паркове, което се равнява на около половината на площите в молове. Очакването на компанията е инвестициите в такива паркове да продължат, тъй като в България на 1000 души се падат около 55 кв.м такива площи, докато в Чехия и Унгария те са около 150-160 кв.м, като там пазарите на такива площи са доста по-добре развити.
Двигатели на този вид експанзия обичайно са веригите за храни и в частност дискаунтърите, чиито продукти са в по-ниския ценови клас, обясни Костов.
Очакването на двамата е, че наемите ще растат в синхрон с инфлацията и не се очакват други движения. Средно в София наемът на кв.м площ в мол е 36 евро, в ритейл парковете също са двуцифрени, но по-ниски, а извън София са и едноцифрени.
Оценката на този сегмент от пазара на имоти е, че ритейлърите вече отиват при клиентите, а не обратното като повишението на разполагаемия доход на домакинствата през последните 10 години е довел до повече потребление, а не пренасочване на това откъде да пазаруват клиентите.
Засега не се очаква чуждестранни инвеститори да инвестират в ритейл паркове в България, тъй като пазарът е доста фрагментиран, а те обичайно още от самото начало искат да стъпят на ново място с портфолио от обекти. Възпираща роля има и цялостната несигурност на средата.