Специалисти по имоти смятат, че пазарът в страната може да поеме още един мол

01.11.2023 | 17:25
по статията работи: econ.bg
Експертите от "Кушман енд Уейкфийлд Фортон" смятат, че пазарът в България може да поеме още един мол. Оценката им обаче не се отнася за София, където вече е наситено с такива търговски площи
Специалисти по имоти смятат, че пазарът в страната може да поеме още един мол
Снимка: БГНЕС

Експертите от "Кушман енд Уейкфийлд Фортон" (Cushman & Wakefield Forton) смятат, че пазарът в България може да поеме още един мол. Оценката им обаче не се отнася за София, където вече е наситено с такива търговски площи.

Възможността за още един такъв търговски комплекс се отнася до Пловдив, а нуждата се обуславя от това, че съществуващите са от старата генерация. "Дългосрочно виждаме, че има потенциал за още един мол в България...В Пловдив смятаме, че има нужда от нов, четвърта генерация, защото действащите са първа генерация", обясни Явор Костов, управляващ партньор в компанията.

Посочи, че инвестиционен интерес има, но кога и дали ще се реализира е допълнителен въпрос. Смята, че потребителите ще имат интерес към такъв проект, но колко той ще е инвестиционно смислен е друг въпрос, посочва Костов.

Още през 2018 г. се разбра за намерението на фонда NEPI Rockcastle, който е собствениk на Serdika Center и Paradise Center в София, да изгради обект в Пловдив, а в началото на тази година в Регионалната инспекция по околната среда и водите в града е внесено и инвестиционно намерение, съобщи тогава "Капитал". Георги Николовски, зам.-мениджър "Търговски площи" в компанията посочи, че се развива динамично и пазарът на ритейл паркове, като само през последните три месеца са отворени 4 такива.

Общо в момента в България функционират 460 хил. кв.м площи в такива паркове, което се равнява на около половината на площите в молове. Очакването на компанията е инвестициите в такива паркове да продължат, тъй като в България на 1000 души се падат около 55 кв.м такива площи, докато в Чехия и Унгария те са около 150-160 кв.м, като там пазарите на такива площи са доста по-добре развити.

Двигатели на този вид експанзия обичайно са веригите за храни и в частност дискаунтърите, чиито продукти са в по-ниския ценови клас, обясни Костов.

Очакването на двамата е, че наемите ще растат в синхрон с инфлацията и не се очакват други движения. Средно в София наемът на кв.м площ в мол е 36 евро, в ритейл парковете също са двуцифрени, но по-ниски, а извън София са и едноцифрени.

Оценката на този сегмент от пазара на имоти е, че ритейлърите вече отиват при клиентите, а не обратното като повишението на разполагаемия доход на домакинствата през последните 10 години е довел до повече потребление, а не пренасочване на това откъде да пазаруват клиентите.

Засега не се очаква чуждестранни инвеститори да инвестират в ритейл паркове в България, тъй като пазарът е доста фрагментиран, а те обичайно още от самото начало искат да стъпят на ново място с портфолио от обекти. Възпираща роля има и цялостната несигурност на средата.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...