За нова подвеждаща практика на фирмите за събиране на дългове, чрез която се заобиколя приетата наскоро със закон 10-годишната абсолютна давност, алармират от Асоциацията за защита на потребителите. Оттам са установили, че колекторски компании подтикват длъжници да подписват споразумения за признаване на дълга месеци преди влизането в сила на абсолютната давност. Така хората губели правото си да се позоват на давността. Друга практика но колекторите била да претендират освен за главницата на дълга и за лихвите, описани в погасителния план на дадена банка.
Асоциацията ще сезира Комисията за защита на потребителите и омбудсманът Диана Ковачева, за да предприемат необходимите действия за опазване на правата на гражданите.
Проверка на АЗП е установила, че някои колекторски компании подтикват граждани, набедени за техни длъжници, да подписват споразумения за признаване на дълга. По този начин лицето губи правото си да се позове на давността. Така например, ако до достигането на 10-годишна абсолютна давност остават няколко месеца, при подписването на такова споразумение тя започва да тече отначало. Често хората са оставени в заблудата, че подобно споразумение не се отразява на срока за давност.
Друга практика на колекторските фирми е да претендират освен за главницата на дълга и за лихвите, описани в погасителния план на дадена банка. "Понякога, за да си възстановят първоначално отпуснатите средства, банките са принудени да се откажат от лихвите в опит да накарат длъжника да изплати поне главницата. Когато колекторски компании изкупят тези кредити, често на безценица и срещу едва няколко процента, те започват да искат от длъжниците да платят цялата сума, посочена в погасителния план на банката (главница + банкова годишна лихва)", посочват от АЗП.
Асоциацията смята да сезира Комисията за защита на потребителите и националния омбудсман Диана Ковачева, за да предприемат необходимите действия за опазване на правата на гражданите. "Възлагаме своите очаквания на г-жа Ковачева, която е призвана от висотата на заемания от нея пост да защити по категоричен начин интересите на българските граждани", пишат от асоциацията. Тя призовава потребителите да бъдат внимателни при подписването на документи с колекторски фирми. "Призоваваме ги да четат внимателно, по възможност да се съветват с адвокати за своите права, да сигнализират АЗП и да използват пълноценно информационните възможности на интернет", се казва в съобщението. Въведените в края на ноември рестрикции с цел ограничаване на разпространението на Ковид-19 доведоха до ръст на необслужваните кредити. Данните показват, че двойно повече са домакинствата, които не могат да плащат кредитите си в сравнение с 2019 г. Очакванията са, че тази тенденция ще продължи да се засилва. Забелязва се и ръст на потребителските кредити, което вероятно е продиктувано от кризата, предизвикала затварянето на бизнеси и безработица, посочват от АЗП.
Справка в БНБ сочи, че кредитите за домакинствата възлизат на 25,492 млрд. лв. (21,6% от БВП) в края на декември 2020 г. Спрямо същия месец на 2019 г. те се увеличават с 6,6% при 6,9% годишно повишение през ноември 2020 г. Трендът на увеличение се наблюдава и при потребителските кредити. Според БНБ те възлизат на 11,898 млрд. лв., което е ръст от 5% спрямо декември 2019 г. при 5,4% годишно повишение през ноември 2020 година, пишат от асоциацията.