Туроператори скочиха на авиокомпаниите за отменени полети

07.08.2023 | 17:45
по статията работи: econ.bg
Станалата вече редовна практика в разгара на лятото самолетни полети да закъсняват с часове или да бъдат отменяни по различни причини, предизвиква гнева на туроператорите. Те са принудени да разрешават кризисни ситуации почти ежедневно
Туроператори скочиха на авиокомпаниите за отменени полети
Снимка: под лиценза на creative commons

Станалата вече редовна практика в разгара на лятото самолетни полети да закъсняват с часове или да бъдат отменяни по различни причини, предизвиква гнева на туроператорите. Те са принудени да разрешават кризисни ситуации почти ежедневно, при което търпят големи загуби, докато авиокомпаниите не носят почти никаква отговорност.

Това коментира пред БНР Павлина Илиева от Обединение "Бъдеще за туризъм" и призова за "повече коректност в бизнеса от страна на авиокомпаниите".

Само пред последното денонощие две от нискобюджетните компании - Ryanair и Wizzair изоставиха стотици пътници, повечето български туристи, на летищата в Бари и Франкфурт, след като отмениха късните си полети до София. Причината - големи закъснения от графика, заради което не може да се изпълнят ограниченията на летища София за кацане през нощта. Така хората бяха принудени да прекарат на летищата нощта и по-голямата част от следващия ден в очакване на нов полет до България. Преди това на няколко пъти туроператори превозиха с чартъри за своя сметка изоставени българи от отменени от Wizzair полети от Катания до София заради пожарите там.

Още по-неприятно е, когато полети се анулират на път за лятната ваканция. Зачестилите закъснявания на самолетите пък водят да изпускане на трансфери до крайната дестинация, което също проваля началото на ваканцията.

"Клиентите на туроператорите обаче са защитени, защото туроператорът е отговорен за цялото пакетно пътуване, без значение кой от доставчиците не си е изпълнил услугата", обясни Илиева. Така клиентите с провалени полети ще получат от туроператора пълната услуга, било то с прекачване, със сменен хотел или каквото е възможно в ситуацията да се направи, включително и връщане на пари за неизползвани услуги.

Самостоятелно пътуващите обаче може да се наложи да останат на летищата с 2-3 дни и в най-добрия случай да се прекачат на друг полет, но за своя сметка, въпреки, че при анулирани полети прикачванията и нощувка в хотел е задължение на авиокомпанията. 

Оказва се, че авикомпаниите дори не информират за анулирани полети или големи забавяния туроператорите, закупили голям брой билети за групови пътувания.

"Винаги авиокомпаниите са наясно, че в даден полет има туристически групи. Защото по специален ред се закупуват груповите билети - те в никакъв случай не са на най-ниската цена, но пък са гарантирани местата най-дълго време, откогато туроператорът ги е заел", обяснява Илиева.

Според нея трябва да се спазва някакъв тип бизнес взаимоотношения: "Поне да ни информират предварително, ако са наясно, че целият полет до крайната дестинация не може да се изпълни. За нас това е безценна информация, за да реагираме, защото ние сме обвързани с групов трансфер, с екскурзоводи, с хотелско настаняване", казва Илиева.

Туроператорите посочват, че след ковид-пандемията отмяната на полетите е станала редовна практика не само за нискобюджетните, но и за редовните линии. Остава неясно защо авиопревозвачите предлагат услуга, която знаят, че не може да изпълнят.

Скорошен пример са неволите на туристи с редовен полет от София през Мюнхен до Амстердам, за да отпътуват на круиз. Групата научава в Мюнхен, че полетът до Амстердам е отменен, без да има възможност за прекачване на пътниците на следващ полет в рамките на 48 часа. 

"Съответно пътниците трябваше да предприемат друг начин на придвижване, за да пристигнат до тяхната крайна точка. Ние реагирахме като група - бяхме с влаково пътуване, което никак не беше лесно. Това беше единстеният вариант, в който можеха да се придвижат, тъй като пътуването им беше свързано на другия ден с качване на кораб. Друга тема е, че авиокомпанията вече 4-ти ден не може да ни достави багажа. Клиентът се сърди на мен като туроператор, но аз наистина нищо не мога да направя, освен всеки ден да се обаждам до авиокомпанията и всеки ден да настоявам да им доставят багажа", разказва Илиева.

В подобни случаи туроператорът с регресивен иск може да си върне заплатените суми от хотели и от фирми за трансфер. Претенциите за неизпълнени междуфирмени ангажименти на туроператорите и авиокомпаниите се предявят по съдебен път.

Заради зачестилите проблеми с авикомпаниите вече втора година се води дискусия за промяна в Директивата за пакетните туристически пътувания. Настоящите правила се преразглеждат, за да се гарантира защита на потребителите при мащабни прекъсвания на пътуванията, като тези, които се случиха по време на пандемията Ковид-19. 

Туроператорите и турагентите в Европа са разочаровани от нежеланието на Европейската комисия да наложи еднакви задължения на участниците по веригата на услугите в туристическия сектор, в това число и  на авиокомпаниите, коментира пред БНР Даниела Стоева, член на изпълнителния борд на директорите на европейската организация на туроператорите ЕКТА.

Според нея не трябва цялата отговорност при пакетните пътувания да се носи единствено от туроператорите, фокусът трябва да се насочи и към авиопревозвачите, защото транспортната услуга е възлова при туризма. Засега обаче авикомпаниите изглежда са недосегаеми.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 15.04   1715 г. – В Южна Каролина индианците убиват 90 английски заселници, което става повод за започване на войната между англичаните и индианците. 1795 г. – Литва е...