Налагането на задължителен зелен сертификат за достъп до редица обществени места намали оборотите на заведенията, на моловете и големите търговски магазини. Сдружението за модерна търговия, в което членуват 12 от най-големите вериги за хранителни стоки, козметика и техника отбеляза драстичен спад до 60 на 100 на оборотите на обектите.
"Там, където са по-малки населени места и където ваксинационният темп е по-нисък спрямо средното за страната, забелязваме и много по-сериозни проблеми в търговията и оборота. Те частично се компенсират от големите градове, където темпът на ваксинация е по-добър", коментира изпълнителният директор на сдружението Николай Вълканов по БНТ.
От Сдружението отчитат осреднен спад от 20% на оборота - това е около 8-9 милиона спад в приходите за всеки един месец, в който зеленият сертификат е действал, поясни Вълканов.
Най-малко купуваните стоки са в секторите - обувки, дрехи, както и в някои категории в домашните потреби. В някои обекти този спад достига до 40-50%.
"Не сме против зеления сертификат, всъщност приветстваме работещите решения. Докато зеленият сертификат в Западна Европа се използва за ограничаване на разпространението на вируса, в България се използва по-скоро за стимулиране на населението да се ваксинира и оттук идва големият проблем, като въвеждането на една неаргументирана граница от 300 кв. метра", каза Николай Вълканов.
По думите му след 19 октомври темпът на ваксинация се е увеличил до 20 000 души средно на ден, докато ефектът от въвеждането на мярката започва да се изчерпа, защото този ваксинационен темп в момента е около 13 хиляди души средно на ден, поясни Вълканов.
От Сдружението за модерна търговия отправят апел към новата власт за засилен диалог и предвидимост в мерките:
"Много е важно да има предвидимост в мерките. Сектор "Търговия", който е вторият най-голям работодател в икономиката, нямаше никаква предвидимост по отношение на мерките, които бяха заложени през октомври месец от Министерство на здравеопазването", посочи Николай Вълканов.
"Второ, изкуственото разграничение на 300 кв. метра трябва задължително да отпадне и ние ще се борим за това. Ако има зелен сертификат, нека той важи за всички търговски обекти, които са извън изключение, или да се премине към гъстота на клиентите на квадратен метър, каквато е стандартната практика в Европа", обясни Вълканов.
Според него здравният ефект няма как да се постигне на базата на някакво изкуствено разграничение в търговията на по-малки и по-големи обекти.