До три пъти ще се увеличат тол таксите за камиони и автобуси от 1 юли, ако бъде приет проектът за изменение на Тарифата за таксите, които се плащат за преминаване по републиканската пътна мрежа. Текстът вече е публикуван за обществено обсъждане. С промените в обхвата на тол системата се включват и второкласните пътища, които до 1 юли са безплатни. Целта е да се въведе справедлив модел, според който тези, които рушат най-много пътищата, да плащат повече, така че да се събират и по-големи суми за обновяване на шосетата, обясни вицепремиерът и строителен министър Гроздан Караджов при представяне на промяната.
Превозвачите обаче са категорични, че подобно увеличение не може да бъде понесено от компаниите в момент на криза и крайната сметка ще я платят отново потребителите чрез поскъпването на основните хранителни стоки и междуградските превози. Министър Караджов обаче заяви, че според разчетите, направени от неговото ведомство, 16 хляба, които са превозвани на разстояние от 200 км от завода до търговската мрежа, ще поскъпнат общо с 1 стотинка. Същото ще е увеличението и за 8 кг сирене или 8 литра прясно мляко, уточни Караджов. И бе категоричен, че не може шофьорите на леки коли чрез купуването на винетки да плащат близо 2/3 от събраните пари за ползване на републиканските пътища.
Превозвачите не са съгласни с доводите на министъра и ще продължат да протестират срещу увеличението на тол таксите, както и с искане за временно намаляване на акциза на горивата и премахване на биодобавката. Те предупредиха, че след 18 май планират да спрат всички междуградски автобусни превози.
Проектът за промени предвижда още винетките за леките коли да бъдат намалени с 10 на сто от 1 януари 2023 г. Така годишната електронна винетка за кола вместо 97 лв. ще струва с 10 лв. по-малко или 87 лв. За тримесечна винетка вместо 54 лв. ще даваме 48 лв., за месечна вместо 30 лв. ще плащаме 27 лв. Цената на седмичната винетка от 15 лв. ще стане 13 лв., а цената на уикенд винетката ще бъде намалена от 10 лв. на 9 лв.
С промяната се дава възможност и превозвачите да не бъдат глобявани със солени компенсаторни такси, както е в момента, в случай че бордовото им устройство за отчитане на изминатото разстояние по платените пътища не отчита движението им, или не са засечени правилно. В този случай те ще имат възможност да платят много по-ниски от компенсаторните такси, като конкретните суми са описани подробно в проекта.