Хотелиерите са изправени пред геополитическа несигурност и притеснения за вдигане на ДДС

02.11.2023 | 15:40
по статията работи: econ.bg
Резултатите от летния туристически сезон все още са под нивата на предпандемичната 2019 г. Сред причините за това са войната в Украйна, отсъствието на германските туристи, слуховете за замърсяване на морската вода и наводненията
Хотелиерите са изправени пред геополитическа несигурност и притеснения за вдигане на ДДС
Снимка: БГНЕС

Резултатите от летния туристически сезон все още са под нивата на предпандемичната 2019 г.  Сред причините за това са войната в Украйна, отсъствието на германските туристи, слуховете за замърсяване на морската вода и наводненията по Южното Черноморие, които доведоха до по-кратък сезон. В резултат доста хотели са на ръба на оцеляването, посочват от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, цитирани от БНР. 

Според организацията редица мерки биха подпомогнали бизнеса - запазването на ставката от 9 % на ДДС, удължаване на стажовете за учениците от професионалните училища, отделянето на повече средства за реклама на туристическия продукт на страната и за обучението на кадрите. Необходимо е да се изтъкват повече качеството на услугата и на достойнствата на българския туризъм, посочват още от организацията.

Нормален летен сезон, по-добър от миналогодишния, но все още по-слаб от този през  2019 година, отчитат хотелиерите и ресторантьорите. 

Георги Щерев – председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация,  обясни пред БНР, че  летният сезон е  сравнително кратък – 45 до 60 дни. 

"Липсата на немците, които идват за 10 до 14 дни, прави средният престой по-малък. Основна сила са поляците и румънците. Техният престои е от порядъка на седмица. При румънците е за уикенд. Ние сме единствената държава, която не си разработи вътрешния пазар по време на Covid. 

Разходната част е изключително висока. В приходната – не може да си позволиш да растеш със същите темпове. Накрая е въпрос на оцеляване". 

Как се отразяват цените на потреблението в ресторантите? 

Според Атанас Димитров – заместник-председател на организацията, за всяка ценова категория заведение има клиенти. 

"Просто намалява престоят в самото заведение. Свиват се малко и сметките. Но в момента не виждам някаква тревога. Това, което ни безпокои, са индикациите на правителството за увеличаване на ДДС. Това логично ще повиши цените и ще падне потреблението". 

Намаляването на ДДС на 9% в туризма беше антикризисна мярка, напомня Атанас Димитров. То е насочено към стимулиране на бизнеса, който има своята специфика. Важно е ставката от 9% ДДС да остане:

"В цяла Европа за този тип услуга се налага диференцирана ставка. Страните, които искат да развиват туризма си, наблягат на този сектор. В дестинации като Англия, Франция, Испания, Гърция, Турция и Хърватска се налага диференцирана ставка.

Имаме сериозна аргументация за задържане на ставката. Тя е икономическа. Ще дадем предложенията си. Имахме покана от Министерството на финансите. Надяваме се да има чуваемост, за да съхраним бизнеса". 

И през тази година се наложи браншът да разрешава проблема с намирането на персонал, посочи Георги Щерев.

"Намирахме изход с внасянето от чужбина – Шри Ланка, Индия, Узбекистан, Казахстан. Колегите са доволни от дисциплината на тези кадри".

"Необходимо е да има по-голяма активност от страна на държавата, която да влезе в регулативните си функции, казва Веселин Налбантов, който е заместник - председател на организацията:

"Туристическата такса не се събира. Държавата, респективно общината, не си върши работата".

Хората не бягат, просто има демографски срив, обясни още той.

Наличието на една позитивна кампания през летния сезон отбеляза Георги Щерев.

"Направи ми впечатление добрата кампания "Да почиваме в България“. Трябва да отчитаме достойнствата на родното. Имаме доста добри места". 

След кризата, породена от Covid, туризмът отново е пред изпитания, каза Атанас Димитров.

"Войната в Украйна оказа влияние. Притеснителното е за следващия сезон. Светът отново започва да ври. Ситуацията в Израел реже традиционни туристи, които пристигат". 

Туристическият бранш разчита на рекламата на страната за привличане на повече туристи от чужбина. Залагат се очаквания и към Програмата за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини в България, която обяви Министерството на туризма, в размер на 5 милиона лева. 

"Разчитаме да тръгнат тези рекламни кампании. Мисля, че може да се намали обаче бюрокрацията", отбеляза Георги Щерев.

През тази година се навършват 30 години от решението на Софийския градски съд през 1993 г., с което се регистрира Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация.

"Тази вечер ще почетем всички председатели и членове на УС през годините", каза Атанас Димитров.

Георги Щерев подчерта ролята на Хотелиерска и ресторантьорска асоциация.

"Бяхме доста активни във всички сфери, касаещи туризма. Правим всичко възможно, за да държим нивото и качеството на услугите". 

Основна задача на Асоциацията е подпомагане развитието на хотелиерството и ресторантьорството, подкрепа на предприемачеството и частната инициатива и най-вече - на туристическия бизнес в България. Това е най-голямата национално представена организация в туризма - с 36 регионални и местни структури на територията на Република България. 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 11.12   361 г. – Император Фравий Клавдий Юлиан влиза в Константинопол, поемайки по този начин властта в цялата Римска империя. 1792 г. – Френската революция:...