Центровете на градове с над 100 хил. души ще бъдат забранени за стари автомобили

07.03.2024 | 15:25
по статията работи: econ.bg
Влизането на стари автомобили в центъра на големите градове ще бъде забранено. Това предвижда проект на изцяло нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност, който е подготвен от Министерство на иновациите
Центровете на градове с над 100 хил. души ще бъдат забранени за стари автомобили
Снимка: под лиценза на creative commons

Влизането на стари автомобили в центъра на големите градове ще бъде забранено. Това предвижда проект на изцяло нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност, който е подготвен от Министерство на иновациите.

В законодателната програма на правителството е предвидено новият закон да бъде внесен в Министерски съвет през март. Проектозаконът предвижда в градовете с население над 100 хил. души задължително да бъдат въведени зони с ниски емисии, на чиято територия е забранено или ограничено влизането на автомобили с екологична категория Евро 3 или по-ниска. Това означава забрана за всички леки автомобили, произведени до 1 януари 2005 г.

В България градовете с над 100 хил. души са шест – София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора. В тях ще трябва да бъдат въведени зони, забранени за стари автомобили, ако има високи нива на замърсяване спрямо утвърдените норми за вредни вещества във въздуха. За по-малките градове въвеждането на зони, забранени за стари коли, ще бъде по желание.

От проектозакона не става ясно, дали забраната на старите автомобили ще важи само в дните, когато има голямо замърсяване, за определени периоди от годината или целогодишно. В момента въвеждането на такива зони и по желание на отделните общини и такава зона има само в София. От 1 декември миналата година до 1 март 2024 г. в центъра на столицата беше забранено влизането на бензинови автомобили с екологична категория Евро 2 или по ниска, тоест произведени до 1 януари 1996 г., и дизелови коли с екологична категория Евро 3 или по-ниска, тоест произведени до 1 януари 2002 г. Глобени граждани за влизане в центъра на София със стара кола нямаше, но е планирано с годините да бъде разширявана както забраната за колите, които не могат да влизат в центъра, така и периметърът, за който ще важи забраната.

Забраната са старите коли в центъра на София при изминалата зима не важеше за автомобили, които са собственост на хора, живеещи в зоната на действие на забраната. Но в проекта на нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност такова изключение за хората, живеещи в забранителните зони, не е предвидено.

В проектозакона са предвидени мерки за насърчаване поставянето на станции за зареждане на електромобили, но не са предвидени мерки за стимулиране на хората да купят кола на ток (освен възможност за безплатно паркиране). Същевременно има редица предложения за ограничаване използването на стари автомобили, вдигане на данъците за тях и въвеждане на допълнителна такса за първоначална регистрация на автомобил на бензин или дизел, без значение дали е нов или употребяван.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...