Според чешката асоциация на пивоварите, най-големите производители на бира очакват продажбите да спаднат с 20-40% от годишния обем, докато по-малките пивоварни - с над 50%. Проучване на производителите на бира в края на октомври показва, че една трета, предимно големи производители, не изключват съкращения на служители.
„Продажбите на наливна бира са намалели с 20% през първите девет месеца на годината и очакваме този спад да се увеличи до поне 30% до края на 2020 г. Подробни данни ще бъдат публикувани в края на годината. Като цяло можем да кажем, че имаме и спад в износа, извън търговията расте малко, но това не може да забави спада в търговията и износа “, каза изпълнителният директор на асоциацията Мартина Ференцова.
Извън търговията се разбира продажба в затворени опаковки като бутилки или кутии, а търговията означава продажба на наливна бира в ресторантите.
„Ние сме много ефективна компания по отношение на броя на служителите на единица продукция, тъй като през последните двадесет години се борим главно с недостига на работна ръка в региона. Кризата ще приключи рано или късно. Ако ситуацията не се влоши драстично, ще се опитаме да задържим всички служители “, каза Роман Гавлик, директор на пивоварната Svijany. В края на миналата година в компанията работят 180 души.
Пивоварната Primátor Náchod очаква годишен спад в продажбите с около 30%, но все още не планира да съкращава служители. На същото мнение е и пивоварната Bernard.
„Семейната пивоварна Bernard е твърдо решена да запази настоящата си заетост и не иска да уволни добре координиран екип“, заяви говорителят на пивоварната Радек Тулис. В момента в пивоварната работят 211 души.
„Затварянето на ресторанти и барове оказва голямо влияние върху приходите на пивоварната, които спадат над средното за индустрията, тъй като продава по-голямата част от бирата си в бурета. Продажбата на бутилирана бира няма да промени ситуацията и няма да замени продажбата на наливна бира“, казва Тулис.